Jak legalnie jeździć na rzepaku albo opale?

Tym wpisem mam zamiar zainaugurować cykl pytania od czytelników. Otrzymałem od jednego z czytelników kilka pytań dotyczących stosowania oleju roślinnego i opałowego do silników spalinowych. Oto fragmenty listu i moje odpowiedzi na pytania.

Proszę o poradę i parę odpowiedzi odnośnie wykorzystania oleju roślinnego i opałowego w dieslach. Po pierwsze, jazda na w/w paliwach jest nielegalna (jak rozumiem chodzi o konkurencje z wielkimi koncernami, które sprawę blokują – jeśli jest jednak inny powód to chetnie go poznam).

Jazda na tych alternatywnych paliwach jest istotnie nielegalna. Sprawa rozbija się o kwestie fiskalne. Mianowicie państwo uważa, że dobra tak luksusowe jak paliwa, powinny być obłożone podatkiem akcyzowym. Olej roślinny sprzedawany w sklepie takim podatkiem obłożony nie jest. Olej opałowy też jest (póki co) obciążony niższą, niż olej napędowy, akcyzą.

W związku z tym, nielegalne muszą także być instalacje, które oferujecie na stronie.

Instalacja na olej roślinny opisana tu na stronie (wkrótce powinny się pojawić również w sklepie) sama z siebie nielegalna nie jest. Nielegalne będzie dopiero tankowanie do niej paliwa, za które nie została odprowadzona akcyza. Jeśli ktoś po zakupie oleju roślinnego opłaci podatek akcyzowy, będzie jeździć w majestacie prawa. Sama instalacja też ma sens w przypadku silników stacjonarnych (np. agregatów prądotwórczych), w takim przypadku nikt nie powinien się czepiać z powodu korzystania z oleju roślinnego.

Jest jeszcze inna kwestia — o ile mi wiadomo, w Niemczech można legalnie na stacjach kupić olej roślinny.

Czy samochód spalający inne paliwo (nie diesel) intensywnie pachnie?

Spaliny z oleju opałowego nie pachną chyba inaczej, niż spaliny ze zwykłego oleju napędowego. Spaliny z oleju roślinnego pachną frytkami. Jak pachną spaliny z biodiesla, nie wiem.

Co zrobić z instalacją w czasie przegladu?

Myślę, że nic. Jak wspomniałem, w mojej opinii sama instalacja nie jest nielegalna. Z tego powodu nie ma potrzeby demontowania jej w czasie przeglądu technicznego.

Pisze Pan o tym, że biodiesel niszczy przewody — a jak jest z olejem roślinnym i opałowym?

Biodiesel rozpuszcza elementy instalacji paliwowych (przewody, uszczelki) wykonane z niektórych materiałów. Olej roślinny także, choć lista materiałów, które uszkadza, jest krótsza. Według książki Foresta Gregga „SVO…”, olej roślinny sprawia kłopoty z elementami wykonanymi z naturalnej gumy, podczas gdy inne materiały są mniej lub bardziej odporne.

Czy można jeździć wyłącznie na oleju opałowym i jakie to niesie konsekwencje dla silnika?

Według niektórych teorii i doświadczeń wielu praktyków, paliwo to nie różni się niczym od oleju napędowego. Ja się pod tym nie podpiszę, bo nie próbowałem.

Mam zamiar kupić land rover defender z lat 1992-1998 2.5 tdi lub 3.0 tdi. Czy te silniki się Pańskim zdaniem nadają?

Im starszy technologicznie silnik, tym lepiej. TDI, czyli diesle z bezpośrednim wtryskiem nie nadają się za bardzo do zasilania olejem roślinnym. One wymagają paliwa o naprawdę niskiej lepkości, którą olej roślinny może osiągnąć dopiero przy temperaturze rzędu 140°C. Takiej temperatury olej roślinny podgrzewany płynem chłodzącym silnik nigdy nie osiągnie…

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące któregoś z tematów poruszanych w obrębie witryny, napisz.

Komentarzy do wpisu “Jak legalnie jeździć na rzepaku albo opale?”: 9.

  1. romek says:

    pytanie odnosnie paliwa.Koniecznie chce zastosowac olej roslinny w silniku tdi.Pisze pan ze silniki tdi czyli z bezposrednim wtryskiem nie nadaja sie do pracy na oleju roslinnym.Pisze Pan rowniez ze jesli zmieszac to paliwo z normalnym dieslem ok 15-20% to bedzie ok.Zastanawiam sie ile benzyny trzeba by dolac do oleju roslinnego by silnik tdi na tej mieszance pracowal????

  2. Nie jestem w stanie napisać Panu gotowej recepty, że dla silnika TDI paliwo o składzie na przykład 15% OR, 5% benzyny i 80% ON (czy jakimkolwiek innym) jest bezpieczne i pozwoli korzystać z niego bez żadnych problemów. Silniki z bezpośrednim wtryskiem są za bardzo wrażliwe na zmiany jakości paliwa…

  3. yarross says:

    Kilka sprostowań co do akcyzy – akcyzą są obłożone paliwa nie komponenty. Jeżeli olej zostanie użyty bezpośrednio jako paliwo – podlega akcyzie, jeżeli do produkcji biodiesla – pod akcyze podlega gotowy produkt.
    Ustawa (przynajmniej jak przeglądałem ją jakieś 2 lata temu) nie wyróznia paliw zużywanych w transporcie od paliw stacjonarnych (z wyj atkiem paliw do napędu okrętów i samolotów), więc stacjonarność nic tu nie zmienia poza jednym genearnym wyjątkiem – paliwa użyte do wytwarzania energii elektrycznej są zwolnione z akcyzy z zasady, sama energia jest obłożona akcyzą ale znowu z wyjątkiem wytwarzanej z paliw odnawialnych, więc prąd bez akcyzy można legalnie produkować – trzeba tylko sprawdzić formalności bo brak akcyzy niekoniecznie oznacza brak specjalnego nadzoru podatkowego w ogóle.

  4. Łukasz says:

    Uważam, że to jest po prostu śmieszne i jednocześnie tragiczne. Dróg nie mamy, te kilka autostrad jest płatnych, a ja jako obywatel nie mam prawa sobie spalić w silniku własnego samochodu własnego kupionego przeze mnie oleju. Jakieś niebotyczne sumy idą na ten aparat państwowy od LAT i nic. Wszystkie kraje mają drogi, niedługo nas Ukraina przegoni. A jak sobie zrobię samochód na gaz drzewny, to też nie będę miał prawa go używać. TO jest jakiś absurd! Żyjemy w jakimś reżimie totalitarnym! Po to walczyliśmy z komuną, żeby nas teraz zachipowali i zabrali wszystko na co pracujemy NIE DAJĄC NIC W ZAMIAN.
    Chcemy takiego państwa, to dalej głosujmy na socjalistów (PIS, PO, SLD, PSL + dostawki) brawo!
    Poczytajcie i posłuchajcie trochę Janusza Korwina-Mikke gwarantuję, że w waszych oczach z oszołoma zmieni się w geniusza. Tylko trzeba zrzucić klapki z oczu i tok myślenia „poprawności politycznej”.

  5. maria solarz says:

    można wykorzystać spaliny z egr po wykręceniu go, do podgrzewania ropy.

  6. Andrzej.K says:

    Art. 74. Konstytucja RP

    Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.

    Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.

    Interpretując powyższe przepisy powinno się jeżdzić na oleju roślinnym ponieważ jednocześnie zmniejszamy emisje co2 oraz związków toxycznej siarki.
    Niby żyjemy w wolnym kraju ale chciałbym się dowiedzieć jaka ustawa zakazuje używania paliw niż te kture sa dostępne na stacji. Czy jest gdzieś jasno napisane że do pracy silnika trzeba używac paliwa objetego podatkiem akcyzowym. Bo jeżeli tak to jaki sens ma wymyślanie nowych technologii . Gdyby ktos stworzył silnik na wodę to czy za wode w kranie płacili byśmy akcyze. Przecież pan śwp Diesel po to stworzył ten silnik by zlikwidować monopolistyczną petromachinę

    Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.

    Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.

  7. piotr says:

    Przecież samochody na wodę dawno już wymyślili tylko że ci którzy próbowali to rozgłośnić nagle ginęli w nieznanych okolicznościach… poczytajcie trochę na ten temat. Mafia paliwowa trzyma rękę na tym by ta technologia nie weszła bo to byłby koniec mocarstw paliwowych !!!

  8. lukasz says:

    drodzy panstwo a jakby zmieszac olej roslinny i opalowy? czy jest to grozne dla silnika?

  9. Andrzej.K says:

    @łukasz Jeżeli masz zwykłaą pompę wtryskową to nie jest to grożne bo OR zapewni odpowiednie smarowanie. Ostatnio zalałem czysty OR auto zyskało lepszą dynamike dziwne czyż by OR miał wiecej oktanów?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *