Biodiesel

Poniżej znajduje się zaktualizowana wersja artykułu opublikowanego po raz pierwszy w 2006 r.

Biodiesel jest odnawialną alternatywą dla ropopochodnego oleju napędowego. Jest to produkowane z odnawialnych surowców paliwo zastępcze do silników wysoko­prężnych. Pod tą nazwą mieszczą się różnego rodzaju paliwa, choć najczęściej określa się w ten sposób estry metylowe kwasów tłuszczowych — produkowane z olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych oraz metanolu.

W odróżnieniu od normalnego oleju napędowego, biodiesel jest paliwem biodegradowalnym i nietoksycznym, jego wykorzystanie powoduje znaczne obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Nadaje się on do wykorzystania prawie wszędzie tam, gdzie dziś stosuje się olej napędowy.

Oleje roślinne same w sobie mogą być paliwem silnikowym, pod pewnymi warunkami. O tym traktuje odrębny artykuł, pod tytułem „Olej roślinny jako biopaliwo”.

Czym tak naprawdę jest biodiesel?

Biodiesel jest biopaliwem otrzymywanym z olejów roślinnych bądź tłuszczów zwierzęcych. Nadaje się on do stosowania w silnikach diesla, przy czym jego spalanie jest znacznie bardziej przyjazne środowisku — w jego trakcie emitowanych jest mniej szkodliwych substancji chemicznych niż przy spalaniu oleju napędowego.

Biodiesel otrzymywany jest z oleju roślinnego (lub tłuszczu zwierzęcego) i metanolu, w procesie noszącym nazwę transesteryfikacji, w obecności katalizatora (np. NaOH lub KOH). Odpadem z produkcji biodiesla jest gliceryna. Szczegóły na temat procesu produkcji biodiesla znajdują się w osobnym artykule.

Aby otrzymać litr biodiesla, potrzeba niewiele ponad litr oleju roślinnego i ok. 0,1 litra metanolu (który można z łatwością kupić w polskim internecie).

Potocznie pod tą nazwą rozumiemy wyłącznie czysty ester metylowy kwasów tłuszczowych (inaczej: metyloester), otrzymywany właśnie w procesie transesteryfikacji. Można go kupić na niektórych stacjach paliw, na zachodzie określa się go skrótem B100 (paliwo o zawartości 100% biodiesla). Na zachodnim rynku dostępne są także paliwa o mniejszej ilości biodiesla, np. B20, czyli mieszankę 20% biodiesla i 80% oleju napędowego.

Próbka biodiesla po ostatnim płukaniu. Na dole warstwa wody pozostałej po płukaniu.

Biodiesla nie należy mylić z paliwem o nazwie ekodiesel, czyli zwykłym olejem napędowym, o niższej zawartości siarki.

Zastosowanie biodiesla

Biodiesel może być stosowany jako paliwo dla większości silników diesla. Może być mieszany z olejem napędowym albo używany samodzielnie. Od kilkunastu lat znane jest jednak niekorzystne oddziaływanie tego paliwa na gumowe węże i przewody paliwowe w silnikach.

Na co dzień leje go do baku duża część polskich kierowców, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. To właśnie przecież biodiesel to jeden z tych słynnych biokomponentów, obligatoryjnie dodawanych do oleju napędowego i benzyny na stacjach paliw. Jest go kilka procent w każdym zatankowanym litrze ON.

Biodiesel jest lepszym rozpuszczalnikiem niż olej napędowy, stąd pojawia się tendencja do wypłukiwania przez to paliwo zanieczyszczeń z baków pojazdów eksploatowanych wcześniej na oleju napędowym. Zanieczyszczenia te w początkowym okresie korzystania z biodiesla osadzają się na filtrach paliwa co może powodować ich zatykanie. Zjawisko to występuje głównie w przypadku przejścia z oleju napędowego na wyższe stężenia biodiesla w paliwie (np. mieszanie go 50:50 lub jazdę na czystym biodieslu, B100).

Biodiesel blokuje zimny filtr paliwa w temperaturze wyższej niż dzieje się to w przypadku stosowania oleju napędowego.

O tym, czy faktycznie biodiesel jest paliwem ekologicznym, przyjaznym środowisku, traktuje artykuł Biopaliwa nie są „bio”?.

Oczywiście biodiesel nie jest jedynym biopaliwem do silników diesla. Sam olej roślinny może być dla takich silników paliwem. Najlepsze efekty uzyskuje się wtedy korzystając z dwuzbiornikowej instalacji.

Źródła informacji o biodieslu

Sporo informacji o biodieslu można znaleźć na forum dyskusyjnym tej witryny, w dziale
Inne paliwa alternatywne. W dziale tym znajdują się między innymi następujące wątki:

Być może zainteresują Cię inne wątki zawierające w treści hasło biodiesel.

Komentarzy do wpisu “Biodiesel”: 22.

  1. Pingback: Paliwo powstające w procesie fotosyntezy - Ekoblogia.pl

  2. Fazi says:

    Witam Wszystkich!!! Ja moim Peugeotem Partnerem z silnikiem 2,0 HDI na biopaliwach przejechalem juz prawie 10 tys km. Tankuje przewaznie na stacji Bliska bo tam najletwiej idzie je kupic i jeszcze jest tansze od zwyklego oleju napedowego. Zuzycie paliwa wcale nie wzroslo tylko mozna zauwazyc ze samochod jest taki trosze otępiały ale nie jest zle. Ciekawe jak sie sprawi jak przyjda zimowe mrozy. Auto ma obecnie nawiniete na kola 63 tys km i nigdy mnie nie zawiodlo:-) byle tak dalej. Pozdrawiam:-)

  3. Wiesław Szumowski says:

    Czy mogę stosować biopaliwo w Mitsubishi Canter?

  4. Krzysiek says:

    Powiem szczerze, że nigdy nie zaryzykowałbym tankowania biopaliwa. Tym bardziej do samochodu służbowego. Ochrona środowiska ok, niższa cena ok, dostępność surowców – wszystko super. Ale uważam, że należy również rozważyć koszty produkcji części zamiennych, technologię ich wytwarzania i jej ekologiczność. Bo żaden zysk dla środowiska gdy zatka mi się np. katalizator, a ja z oszczędności go po prostu wytnę i wstawię tam kawałek rury.

  5. W lecie zalałem mieszankę 5l biodiesla z bliskiej + 20l zwykłej ropy do silnika 1.6 TDCI, oczywiście po opinii znajomego mechanika, że taka mieszkanka nie zaszkodzi common railowi, a bioester jest czasem nawet lepszej jakości niż zwykły olej napędowy i ponoć jeszcze można zwiększyć % bio.
    Błąd! Wyraźnie gorsza praca silnika i odczuwalny spadek mocy! Już następnego dnia zalałem ten mix. do pełna zwykłą ropką i dopiero wtedy samochód odzyskał wigor. Nigdy więcej biodiesla w nowoczesnym silniku!

  6. Piotr says:

    Dlaczego olej rzepakowy nie nadaje sie do silników TDCI? Osobiście wlałem olej z biedronki 50/50 z ON i samochód działa bez problemów.

  7. Pytanie tylko, jak długo podziała. 😉 A mówiąc zupełnie poważnie, im bardziej skomplikowany układ wtryskowy i im bardziej ekstremalne parametry tam panują (a w common railach ciśnienie paliwa osiąga do 2 000 atm.), tym bardziej niekorzystne dla niego może być stosowanie paliwa o parametrach fizykochemicznych odbiegających od zwykłego oleju napędowego.

  8. Piotr says:

    Czyli w silniku TDCI nie warto ryzykować? Nawet jeśli okres pracy pompy lub wtryskiwaczy wyniesie 50% to się opłaca 🙂 Wlałem olej rzepakowy z biedronki ale stosowanie przepracowanego oleju da dopiero konkretne oszczędności. No chyba, że awraia jest pewna po 1000 km to sprzedaję TDCI i kupuję jakiegoś wielkiego luksusowego starego diesla.

  9. Maciej says:

    A czy ktoś się orientuje jak na BIO100 lub podgrzany olej roślinny reagują silniki land rovera 2.5tdi(200tdi) LR Defendera lub Discovery?

  10. Pingback: Gaz drzewny — tania jazda samochodem | paulinaczech06

  11. Waldek says:

    Jednak do tej pory słuszność biodiesla budzi moje podejrzenia…

  12. Misiekpl says:

    niestety jak dla mnie biopaliwa nie mają racji bytu z dwóch powodów:
    1. według mnie nie dorównują jakością normalnym paliwom.
    2. żywność drożeje z powodu produkcji biopaliw.

  13. Piotr says:

    z jakością mogę się zgodzić, ale nieuchronnie zbliżamy się do momentu kiedy ropa zniknie, musi być czymś zastąpiona.
    tylko zastanawiam się dlaczego żywność ma drożeć z powodu produkcji biopaliw?

  14. Misiek says:

    Piotrze, gleby stają się bardziej jałowe. Liczba ludności rośnie. Niedługo staniemy przed wyborem: albo będziemy jeździć albo będziemy jeść 😉

  15. DziadekDragunow says:

    Zaczynam się zastanawiać nad trąbieniem mediów o zagrożeniu głodem, że niedługo ziemia nie da rady nas wyżywić i takich tam, o wyborze produkcji biopaliw i jedzenia. A od kilku lat do naszych elektrowni jadą transporty kolejowe z owsem i żytem. Nie pojedyncze wagony, tylko całe transporty, tysiące wagonów. Polskie i sprowadzane ze wschodu zboża jadą do elektrowni, a niemieckie i amerykańskie jedzie do „polskich” fabryk i piekarni. I całkowita cisza, nikt o tym nie mówi, nikt nie docieka, pomimo kosmicznej skali tego zdarzenia…

  16. Masa says:

    Jakoś nie jestem przekonany co do biodiesla. Czy ktoś z Was sprawdzał jaka jest różnica w spalaniu oraz mocy? Czy takiego biodiesla silnik nie potrzebuje więcej żeby przejechać tą samą ilość kilometrów?

  17. Dondiego says:

    Octavia 2000r 1.9 tdi 90KM na biodieslu chodzi jak złoto, brak klopotów z odpalaniem na zimno i cieplo. Moc i spalanie jak na zwyklym ON. Jedyny mankament ( mi osobiście nie przeszkadza ) to zapach spalin – jak z frytkownicy. Jestem przekonany, że większość negatywnych komentazy na temat BIO100 jest pisanych przez osoby które nigdy go nie tankowały i jet im poprostu żal albo ich auta to zwykłe trupy. To identycznie jak w przypadku LPG zawsze ci co jeżdżą tylko na bezynie albo gazują zajeżdzone padaki są 3X na NIE!!!!

  18. ja to chciałbym dowiedzieć się gdzie można tankować takowe paliwo? Kiedyś było prawie na każdej stacji Bliska teraz to w Pomorskim nie ma żadnej takiej stacji…
    Jeździłem dużo na biodieslu i nie zauważyłem różnicy no może że na początku zjadło mi przewody od wtryskiwaczy ale koszt maprawy wyniósł kilkanaście zł. Samochodem testowym był Golf III z silnikiem 1.9 TD 75 KM

  19. Oleg says:

    Ile jest biodiesel B100 za litr w Polsce? kuolsem”mail.ru
    napisz!!!

  20. pawel says:

    Witam myślę o produkcji biodiesla na własne potrzeby do starego mitsubishi Pajero 1988 .i nie wiem skąd zdobyć alk metylowy czy nie można go zastąpić etylowym np 90%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *