Który olej roślinny jest najlepszy?

W dzisiejszym wpisie chciałbym przedstawić Wam odpowiedź na pytanie jednego z czytelników serwisu, Marka, który planuje jeździć samochodem na oleju roślinnym.

Bardzo mnie zainteresowała jazda na oleju roślinnym i nawet zrobiłem układ grzania oleju roślinnego i teraz czekam na pierwszą dostawę oleju po smażeniu. Mój kolega próbował jazdy na oleju roślinnym, ale silnik mu padł po kilku miesiącach jazdy. Po rozebraniu silnika okazało się, że do silnika trafił olej roślinny i osadził się na ściankach (pod pokrywą silnika na pewno, bo silnik nie był dalej rozbierany). On nie używał żadnego systemu grzania oprócz świecy żarowej, ale grzał olej tylko do 30 stopni Celsjusza. Stąd powstało u mnie pytanie jaki olej roślinny jest najlepszy, ponieważ on używał oleju palmowego zmieszanego z olejem słonecznikowym/rzepakowym (nie pytałem z jakim olejem mieszał i w jakich proporcjach). Pytam dlatego, że olej palmowy mógłbym dostać od razu i w dużej ilości, a na inne oleje do smażenia muszę czekać i będzie ich bardzo mało. Czytaj dalej…

Wydajność produkcji biodiesla

W dzisiejszym krótkim artykule przedstawię Wam w dużym skrócie bilans energetyczny produkcji biodiesla, w schemacie prawie well-to-wheel. Well-to-wheel przedstawia sprawność całego cyklu przemian energetycznych począwszy od wydobycia paliwa ze złoża (well) aż do dostarczenia go do kół (wheel), uwzględnia rafinację paliwa, jego transport, i straty na przetworzenie na energię mechaniczną. Tu nie będziemy uwzględniać strat w silniku, skrzyni biegów, itd.

Z zagadnieniem bardzo związane jest pojęcie Energy Return On Energy Invested (EROEI), czyli zwrot energetyczny w odniesieniu do zużytej energii. To coś podobnego do współczynnika wydajności pompy ciepła (Coefficient Of Performance – COP), który odzwierciedla stosunek ilości pozyskanego ciepła do ilości zużytego prądu. EROEI to stosunek wartości opałowej paliwa do energii zużytej na jego produkcję. Czytaj dalej…

Jak legalnie jeździć na rzepaku albo opale?

Tym wpisem mam zamiar zainaugurować cykl pytania od czytelników. Otrzymałem od jednego z czytelników kilka pytań dotyczących stosowania oleju roślinnego i opałowego do silników spalinowych. Oto fragmenty listu i moje odpowiedzi na pytania.

Proszę o poradę i parę odpowiedzi odnośnie wykorzystania oleju roślinnego i opałowego w dieslach. Po pierwsze, jazda na w/w paliwach jest nielegalna (jak rozumiem chodzi o konkurencje z wielkimi koncernami, które sprawę blokują – jeśli jest jednak inny powód to chetnie go poznam).

Czytaj dalej…

Olej roślinny jako biopaliwo

Olej roślinny można stosować do zasilania silnika diesla na jeden z trzech sposobów: po przerobieniu na biodiesel, jako samodzielne paliwo lub mieszając z biodieslem lub olejem napędowym. W każdym wypadku parametry silnika, tj. moc, moment obrotowy, zużycie paliwa, pozostają praktycznie takie same jak przy zwykłym paliwie.

Artykuł ten traktuje o tym, jak zachowuje się olej roślinny (np. rzepakowy) jeśli wykorzystać go jako paliwo do samochodu. Wspomnieć należy, że pierwszy silnik diesla zasilany był właśnie olejem roślinnym a nie napędowym.

Wykorzystanie oleju roślinnego (np. rzepakowego) jako jedynego paliwa wymaga pewnych modyfikacji pojazdu. Wynika to z tego, że przed spaleniem należy olej podgrzać do temperatury minimum 70°C. Oznacza to, że silnik musi być uruchamiany na zwykłym paliwie, czyli musi posiadać dwa zbiorniki paliwa. Do zbiornika na olej roślinny należy skierować gorący płyn z układu chłodzenia silnika tak, aby zapewnić źródło ciepła do podgrzania oleju. Dopiero gdy osiągnie on odpowiednią temperaturę, można przełączyć silnik na korzystanie z tego właśnie paliwa.

Istotne jest również zapewnienie drożności przewodów paliwowych w silniku i między zbiornikiem a pompą paliwa. Z tego względu w niektórych instalacjach na olej roślinny stosuje się podgrzewacz instalowany na przewodzie paliwowym lub podgrzewany filtr paliwa.

Olej roślinny lany bezpośrednio do zbiornika paliwa

Ten Mercedes Vito jeździ na olej roślinny.

W Internecie można kupić zestawy zasilania silników diesla olejem roślinnym, zawierające drugi zbiornik (na olej roślinny), podgrzewacz paliwa, elektrozawory i jeszcze kilka innych elementów. Taka instalacja praktycznie wystarcza do korzystania z oleju roślinnego jako paliwa.

Olej roślinny (rzepakowy czy dowolny inny) ma znacznie większą lepkość niż olej napędowy. W związku z tym porcje paliwa podawane przez dysze wtryskiwaczy będą mniejsze i gorzej rozdrobnione. Może to powodować dymienie (cząstki paliwa nie ulegają spaleniu, tworzy się sadza). Właśnie dlatego konieczne jest podgrzanie paliwa do tych 70°C przed skierowaniem do pompy wtryskowej.

Wyłączanie silnika powinno odbywać się przy zasilaniu olejem napędowym lub na biodieslu, aby w przewodach paliwowych nie pozostał olej roślinny, co mogłoby znacznie utrudnić lub nawet uniemożliwić następne uruchomienie silnika.

Olej roślinny można mieszać z olejem napędowym lub biodieslem w ilości nie większej niż 15-20%, wtedy nie ma potrzeby przerabiania silnika i nie ma zmian w jego funkcjonalności. Po wymieszaniu z odpowiednim preparatem smarującym można stosować dużo większą domieszkę, np. 75%. Przykładowo, preparat smarujący DFX stosuje się w proporcjach 1:320 z olejem rzepakowym, kosztuje on 94 złote netto za litr.

W obydwu tych przypadkach można stosować zarówno olej prosto z butelki (ang. SVO — Straight Vegetable Oil) jak i przepracowany (ang. WVO — Waste Vegetable Oil). Różnica wynika tylko z konieczności dokładnego oczyszczenia oleju zużytego np. do smażenia frytek ze znajdujących się w nim stałych zanieczyszczeń. W internecie można zakupić w hurcie świeży olej rzepakowy a także olej roślinny po regeneracji, już za mniej niż 2 złote za litr.

Spośród różnych dostępnych w handlu olejów, najtańszym i najbardziej popularnym jest olej rzepakowy. Jego wielką zaletą jest również możliwość tłoczenia go we własnym zakresie przez rolników uprawiających rzepak.

Jazda na oleju rzepakowym oznacza nieco mniejszy hałas z silnika i nieco większe zużycie paliwa, jako że olej roślinny ma wartość opałową wynoszącą 96% wartości opałowej oleju napędowego.

Najbezpieczniejszym sposobem wykorzystania oleju roślinnego jako paliwa silnikowego jest przerobienie go na biodiesel. Proces ten opisuje artykuł Biodiesel – produkcja paliwa. Jeśli jednak z pewnych względów nie możemy sobie na to pozwolić (np. ogranicza nas wysoki jednak koszt instalacji), pozostaje kupić instalację dwuzbiornikową, która zapewnia zbliżone oszczędności i znacznie ułatwia sprawę — olej roślinny tankuje się prosto z butelki, bez jego uprzedniego przerobienia.

Źródło [3] podaje, że możliwe jest uniknięcie wszystkich problemów wynikających z używania oleju roślinnego do samochodu poprzez mieszanie go z małą (5%) ilością benzyny bezołowiowej.

Czy olej roślinny jest bezpieczny dla silnika?

To jedno z najważniejszych zagadnień, gdy zastanawiamy się nad używaniem tego paliwa do silnika. Nikt w końcu nie chce doprowadzić do sytuacji, gdy rano samochód nie odpali albo zepsuje się na środku skrzyżowania w drodze do pracy.

Opinie na temat zasilania silników diesla olejem roślinnym są podzielone, w sporej części wypowiadane przez ludzi, którzy nie mają na temat tego paliwa ani silników żadnego pojęcia. Skąd więc brać rzetelne informacje?

Najprościej korzystać z doświadczeń innych. Rozbudowaną bazę danych pojazdów jeżdżących na oleju roślinnym można znaleźć na stronie Vegetable Oil Fuels Database. Baza liczy ponad 250 wpisów, samochodów jeżdżących na oleju świeżym i przepracowanym, dolewanym do oleju napędowego albo stosowanym jako jedyne paliwo.

Spośród znajdujących się w bazie danych pojazdów:
34% posiada dwa zbiorniki paliwa,
51% ma jakiś element podgrzewający paliwo,
43% jeździ na oleju przepracowanym a
95% pracuje bezproblemowo!

To chyba najlepszy argument przemawiający za tym paliwem. Polecam zajrzenie do tej bazy i odnalezienie tam samochodu, którego używasz, być może ktoś już próbował jeździć takim samochodem na oleju roślinnym?

Polecam lekturę artykułu „Biodiesel nielegalny?„, bo według niektórych źródeł do produkcji tego paliwa nawet na własne potrzeby oraz do korzystania z oleju roślinnego wymagane jest opłacenie akcyzy!

Zapraszam też do zajrzenia na forum dyskusyjne tej witryny, do działu samochody na olej roślinny / biodiesel, w którym można znaleźć wątki o samochodach:
Ford Fiesta,
Volkswagen Golf 1,9 TD,
Volkswagen Transporter T3.

Zapraszam również do działu Inne paliwa alternatywne. W dziale tym znajdują się wątki:
Surowy olej roślinny w dieslu,
Silnik na olej domowym sposobem,
Gdzie można kupić olej posmażalniczy?,
Czy olej tłoczony na zimno musi być dodatkowo oczyszczony?,
Jak filtrować olej po frytkach?.

Być może zainteresują Cię te książki:


Źródła:
[1] Artykuł Biodiesel z serwisu Wikipedia,
[2] Artykuł Biodiesel recipe z serwisu Wikipedia,
[3] Artykuł Straight Vegetable Oil z serwisu Wikipedia,
[4] Artykuł Waste Vegetable Oil z serwisu Wikipedia.

Rzepak

Rzepak, a właściwie kapusta rzepak (Brassica napus) – gatunek rośliny dwuletniej lub byliny, nieznany w przyrodzie należący do rodziny kapustowatych. Jak wykazały badania genetyczne jest krzyżówką kapusty polnej (Brassica campestris) i kapusty warzywnej (Brassica oleracea).

W obrębie tego gatunku wyróżnia się dwie odmiany:

Kwitnący rzepak na polu

Kwitnący rzepak na polu w Szwecji.

Czytaj dalej…