Gaz ziemny

Gaz ziemny jest najbardziej rozpowszechnionym gazowym paliwem kopalnym. Jest wygodny w użyciu, łatwy w przesyle i nieźle się spala. Nic dziwnego, że jest wykorzystywany nie tylko do ogrzewania, napędzania samochodów, ale także do syntezy chemicznej czy ogrzewania urządzeń przemysłowych (pieców do wypału ceramiki, kotłów grzewczych, itd.).

Niniejszy artykuł stanowi zaktualizowaną wersję wpisu.

Podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan, najprostszy węglowodór (CH4). Dokładna jego zawartość jest zmienna i mocno zależy od złoża, z którego prowadzone jest wydobycie. Przykładowo, w Polsce mamy do czynienia z tzw. gazem ziemnym wysokometanowym i gazem ziemnym zaazotowanym. O nich będzie więcej nieco niżej, w głębi artykułu. Czytaj dalej…

Dlaczego to właśnie śmieciarki powinny jeździć na gaz ziemny (CNG)?

Warszawskie Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (miejska spółka) właśnie rozpisało przetarg na dostawy nowych śmieciarek napędzanych CNG. A mnie się ten pomysł bardzo podoba, bo osobiście uważam, że to właśnie śmieciarki powinny jeździć na gazie ziemnym.

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Dostawa oraz serwis fabrycznie nowych samochodów bezpylnych (NBZ-390-51/12) zakłada, że samochody powinny mieć silnik o mocy nie mniejszej niż 250 KM. Zbiornik paliwa powinien dawać im zasięg co najmniej 200 km na jednym tankowaniu gazu (pojemność min. 640 litrów przy ciśnieniu 200 bar). Dodatkowe punkty będą przyznawane za zbiorniki paliwa wykonane z kompozytu. Czytaj dalej…

Diesel na gaz ziemny (CNG)?

O zasilaniu silników diesla gazem propan-butan (LPG) mówi się od dłuższego czasu. Sam założyłem na forum w 2003 taki wątek, w którym podlinkowałem (nieistniejącą już dziś) stronę internetową. Mimo to, nie miałem jeszcze czasu, by temat na poważniej opracować w formie porządniejszego artykułu.

A dziś przeczytałem na stronie internetowej Dziennika Wschodniego, że naukowcy z Politechniki Lubelskiej dostali grant na badania nad zasilaniem silników diesla sprężonym gazem ziemnym, czyli CNG. Czytaj dalej…

Czy warto montować instalację na CNG?

Pisałem ostatnio tutaj, że samochodowe instalacje na gaz ziemny (CNG) są póki co dość drogie. Jest to chyba głównie efekt ich małej popularności, na obniżenie cen tych instalacji jeszcze będziemy musieli poczekać.

Z drugiej strony, sam gaz ziemny jako paliwo jest nieprzyzwoicie tani. Może jednak opłaci się więc kupienie takiej instalacji do samochodu?

Mam wątpliwości. Czytaj dalej…

Instalacje na sprężony gaz ziemny (CNG)

CNG, sprężony gaz ziemny, ostatnimi czasy zdaje się być jedyną rozsądną alternatywą dla tradycyjnych paliw samochodowych, benzyny, oleju napędowego i gazu propan-butan (LPG). Gaz ziemny importujemy oczywiście w dużej części z zagranicy (głównie ze wschodu), ale część zapotrzebowania pokrywamy z krajowego wydobycia. Wielu ludzi spodziewa się gazowego eldorado po uruchomieniu eksploatacji łupkowych złóż gazu ziemnego, co też wydaje się zachęcać do przestawienia samochodu na gaz ziemny.

A jak wygląda wykorzystanie tego paliwa w samochodach w praktyce? Czyli co wchodzi w skład instalacji na CNG? Tak naprawdę, nie różni się ona od instalacji na gaz płynny LPG niemal niczym, oprócz samego zbionika. Czytaj dalej…