Piroliza

Piroliza (inaczej sucha destylacja lub destylacja rozkładowa) to proces rozkładu biomasy lub innego paliwa stałego (np. drewna, węgla) pod wpływem dostarczonego ciepła przy znacznym niedomiarze powietrza (tlenu). Nazwa ta pochodzi od języka greckiego, z połączenia słów ogień i rozkład.

Piroliza zachodzi w temperaturze 200-600°C przy bardzo małym dostępie tlenu. W jej trakcie następuje wyodrębnienie z drewna/węgla lotnych składników (drewno zawiera ich nawet do 80%). 

Jako samodzielny proces technologiczny, wykorzystywana jest m.in. do produkcji węgla drzewnego z drewna oraz koksu z węgla kamiennego. Proces ten znany jest ludzkości od kilku tysięcy lat, albowiem produkcja węgla drzewnego była jednym z kluczowych procesów niezbędnych do prowadzenia wytopu metali w piecach metalurgicznych.


Czytaj dalej…

Książka „Drewno Zamiast Benzyny” 50% taniej

Jeśli od wielu tygodni przymierzasz się do zakupu książki o budowie uproszczonego generatora gazu drzewnego, to dziś jest świetny dzień, by wreszcie to zrobić. Bo dziś można ją kupić w wersji elektronicznej (ebook w formacie PDF) za połowę zwykłej ceny (która zwykle wynosi 19,97 PLN).

Aby to zrobić, wystarczy:

Życzę miłej i pożytecznej lektury!

Rozmowa o alternatywnych paliwach

Dziś o północy będę gościem audycji tEoriA cHaoSu, która emitowana jest w radiu Kontestacja. Z gospodarzem będziemy rozmawiać między innymi o:

  • samochodach elektrycznych i na wodór,
  • samochodach na parę,
  • biodieslu, bioetanolu, gazie drzewnym i innych alternatywnych paliwach,
  • dodawaniu HHO do silnika.

W trakcie audycji powinna być możliwość zadawania pytań. A jeśli komuś nie uda się wysiedzieć do 2. w nocy, po audycji nagranie będzie dostępne do przesłuchania.

UAZ 452 na gaz drzewny

W dzisiejszym krótkim wpisie film przedstawiający przeróbkę samochodu UAZ 452 na gaz drzewny.

Przeróbka została dokonana przez kilku młodych ludzi gdzieś w Polsce. To bardzo świeża sprawa, nie zmierzono jeszcze zużycia paliwa. Autor przeróbki wspomina wprawdzie o zużyciu rzędu 20 kg na 100 km, w co jednak trudno mi uwierzyć. Typowy przelicznik benzyny na drewno wynosi 1 l benzyny = 2,5-4 kg drewna, a jako że ten UAZ pali prawie 20 litrów benzyny na 100 km, zużycie drewna powinno być co najmniej dwa razy większe.

Przeróbka mi się podoba, choć ja bym zrobił większą chłodnicę i nie odważył się wstawić przewodów z gazem drzewnym do wnętrza kabiny. 😉

Przechowywanie gazu drzewnego

Średnio raz-dwa razy w miesiącu dostaję na moją skrzynkę pocztową pytanie, czy i w jaki sposób można magazynować gaz drzewny. Ponieważ ludziom samochody na gaz kojarzą się z gazem LPG, pytanie zazwyczaj takich właśnie instalacji dotyczy. Pozwolę sobie zacytować jeden z ostatnich e-maili z takim pytaniem:

Kilka lat temu zakupiłem u pana książkę dotyczącą tematu i co jakiś czas wracam do niej w wolnych chwilach. W związku z przemyśleniami mam pytanie do pana. Otóż na jakimś forum (nie pamiętam w tej chwili strony) wypowiadał się pan o bezcelowości a wręcz o bezsensie gromadzenia gazu drzewnego pod ciśnieniem. Dlaczego? Czy nie można by wykorzystać standardowej instalacji lpg do korzystania z tego produktu?

Oczywiście gaz drzewny można zmagazynować w dowolny sposób. Można go sprężyć do dowolnej butli, która jest w stanie wytrzymać odpowiednie ciśnienie. Może być to butla samochodowej instalacji gazowej, duża przydomowa butla do propanu do ogrzewania, czy nawet stalowy baniak po zużytej gaśnicy. Byle tylko butla wytrzymała ciśnienie gazu, wytworzone przez sprężarkę. Czytaj dalej…