Elektrownia wiatrowa: rodzaje, budowa, wady i zalety

Elektrownia wiatrowa to elektrownia wytwarzająca energię elektryczną, turbina wiatrowa, zamieniająca energię kinetyczną wiatru na energię mechaniczną napędzającą generator, a następnie na prąd.

Łączna moc zainstalowana elektrowni wiatrowych na koniec roku 2019 wynosiła na świecie ok. 650 GW i na przestrzeni 10 lat od 2009 r. przyrosła prawie czterokrotnie (w 2009 r. wynosiła ok. 158 GW) [źródło]. Ponad 1/3 całej mocy (236 GW) zainstalowana jest w Chinach i od 2009 r. przyrosła prawie 10-krotnie (w 2009 r. wynosiła 25 GW).

W roku 2019 łącznie wyprodukowano 1 270 TWh energii elektrycznej z wykorzystaniem wiatru, co stanowiło jednak ledwie niecałe 5% łącznego globalnego zużycia prądu [źródło].

Czytaj dalej…

Biogaz

Najczęściej pod pojęciem biogazu rozumiemy palny gaz, który powstaje w procesie beztlenowego (anaerobowego) rozkładu biomasy, czyli biodegradowalnych substancji. W naturze wytwarza się samoczynnie między innymi na bagnach. Z perspektywy człowieka biogaz jest ekologicznym paliwem, które może przynajmniej częściowo zastąpić gaz ziemny albo służyć do wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Instalacje służące do produkcji biogazu noszą nazwę biogazowni.

Proces wytwarzania tego paliwa pozwala zagospodarować szereg uciążliwych odpadów (ścieki, gnojowica, biodegradowalne odpady komunalne, odpady z przemysłu rolno-spożywczego). Ich składowanie na wysypiskach powoduje bowiem powstawanie tzw. gazu wysypiskowego (składowiskowego), którego odzyskanie jest dużo trudniejsze (choć też technicznie możliwe — w Polsce już funkcjonują tego typu instalacje).

Czytaj dalej…

LNG – skroplony gaz ziemny

Jednym z ciekawszych alternatywnych paliw, czy może raczej sposobów zaopatrzenia w energię, jest LNG (ang. liquefied natural gas), czyli skroplony gaz ziemny, a zatem jego podstawowym składnikiem jest metan. Wytwarza się go z gazu ziemnego poprzez usunięcie zanieczyszczeń i ciężkich węglowodorów, a w kolejnym kroku następuje schłodzenie gazu do bardzo niskiej temperatury (rzędu ok. -160°C), co umożliwia jego skroplenie.

Proces jest do pewnego stopnia podobny, jak w przypadku LPG, czyli skroplonej mieszanki propanu i butanu. Dzięki skropleniu gazu, zajmuje on mniej więcej 600× mniejszą objętość, co umożliwia jego przechowywanie w niewielkich zbiornikach i transport morski na duże odległości z użyciem specjalnie skonstruowanych tankowców, zamiast gazociągami.

Wartość opałowa LNG w przeliczeniu na jednostkę objętości jest zbliżona do tradycyjnych paliw płynnych, czyli benzyny albo oleju napędowego. Do jego zastosowania konieczne jest jednak przechowywanie w zbiornikach kriogenicznych (tj. w odpowiednio niskiej temperaturze), co ogranicza zakres wykorzystania tego paliwa np. w zakresie transportu samochodowego. Liczba oktanowa jest bardzo wysoka i wynosi 130.

Ponieważ LNG zajmuje tak mało miejsca, możliwy jest jego całkiem tani transport na duże odległości. To zaś pozwala na uniezależnienie się od jednego, najbliższego dostawcy gazu ziemnego.

W chwili aktualizowania tego artykułu (luty 2020 r.), LNG jest wykorzystywany w Polsce, tj. sprowadzany do terminalu w Świnoujściu i tam regazyfikowany, a następnie wprowadzany do sieci gazowej. Pochodzi on na ten moment niemal w całości z Kataru.

LNG do napędu samochodów dostarczane w Polsce jest przez PGNiG, w grudniu ubiegłego roku swoją pierwszą stację z tym paliwem otworzył Shell.

Czytaj dalej…

Liczba cetanowa

Liczba cetanowa – to najistotniejszy parametr określający jakość paliwa silnikowego do silników z zapłonem samoczynnym (diesla). Jej wartość oznacza zdolność mieszanki paliwowo-powietrznej do samozapłonu. To wielkość kluczowa, aby silnik wysokoprężny mógł poprawnie działać. Nie ma w nim przecież świecy, która zainicjowałaby spalanie.

Im wyższa liczba cetanowa, tym łatwiejszy zapłon paliwa wtryskiwanego do silnika po zakończeniu suwu sprężania. Odbywa się on dzięki kontaktowi z gorącym, sprężonym powietrzem wypełniającym komorę spalania w silniku. Wysoka LC ułatwia zatem m.in. odpalanie zimnego silnika.

Czytaj dalej…

Holzgas

Holzgas to pochodzące z języka niemieckiego pojęcie określające gaz drzewny, czyli palny gaz powstający w procesie zgazowania drewna. Urządzenia do jego produkcji zyskały bardzo mocno na popularności w czasie II Wojny Światowej, gdy popyt na paliwa płynne znacząco wzrósł wskutek działań wojennych.

W Polsce to pojęcie zostało spopularyzowane właśnie w tamtym okresie.

Jako paliwo dla silników, holzgas był dość kłopotliwy w użyciu. Instalacja produkowała go na bieżąco, a więc przed uruchomieniem silnika należało najpierw rozpalić zgazowarkę. Samo urządzenie było duże i ciężkie, obciążało zatem pojazd, niekiedy zmniejszając jego ładowność (w przypadku ciężarówek). Z tego względu, stosowane było głównie tam, gdzie raz uruchomiony silnik pracował przez dłuższy czas — w samochodach ciężarowych, autobusach, ciągnikach a także na łodziach rybackich.

Czytaj dalej…