Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulator kwasowo-ołowiowy to rodzaj akumulatora energii elektrycznej z elektrodami wykonanymi z ołowiu i tlenku ołowiu oraz kwaśnego elektrolitu (roztwór kwasu siarkowego i wody). Historycznie jest to pierwszy rodzaj baterii dających się ładować, wymyślony w 1859 roku. Jednym z jego pierwszych zastosowań było oświetlenie wagonów kolejowych podczas postoju pociągu na stacji.

Stosowany przede wszystkim w motoryzacji jako źródło energii dla samochodowego rozrusznika i innych urządzeń elektrycznych w samochodzie, często stosowany jest również jako rezerwowe źródło zasilania dla urządzeń stacjonarnych. Kiedy 15 lat temu pisałem po raz pierwszy ten artykuł, akumulatory tego typu były najpopularniejsze w wymienionych zastosowaniach. Dziś powoli się to już zmienia ze względu na bardzo szybki rozwój akumulatorów litowo-jonowych.

Czytaj dalej…

30 lat rozwoju baterii litowych

Trafiłem niedawno na zajawkę opublikowanego w The Economist artykułu o tym, jak duży postęp poczyniono w technologii produkcji baterii litowych na przestrzeni ostatnich ok. 30 lat. Zajawkę, bo pełna wersja artykułu dostępna jest dla płatnych subskrybentów.

Ale i ten fragment, do którego jest dostęp bez logowania, przekazuje bardzo ważne informacje.

Widać z nich bezsprzecznie, jak duży postęp technologiczny został uczyniony w jednej z kluczowych technik nie tylko dla elektromobilności (w końcu każdy samochód elektryczny musi mieć jakieś akumulatory), lecz także dla odnawialnych źródeł energii w małej skali.

Po pierwsze, przez te 30 lat cena ogniwa litowego spadła o 97%.

Po drugie, równocześnie znacząco (kilkukrotnie) zmniejszyła się masa oraz objętość pakietu akumulatorów, niezbędnego do przechowania określonego ładunku elektrycznego (określonej ilości energii).

Czytaj dalej…

Wodór do magazynowania prądu w małej skali

Uczestniczyłem ostatnio w ciekawej dyskusji na jednej z facebookowych grup, której inicjator zapytał o „najtańsze, najekologoczniejsze i najbardziej wydajne źródło odnawialnej energii elektrycznej”.

Oczywiście, jak to zawsze na tego typu grupach, pojawił się tu szereg zupełnie niepomocnych odpowiedzi (np. drzewo/drewno, koks czy zimna fuzja). Taki jest koloryt grup, na których moderacja nie pilnuje za bardzo porządku, a ludziom się nudzi.

Z oczywistych względów drewno nie jest wydajnym źródłem energii elektrycznej, choć rzeczywiście jest najtańszym i najbardziej ekologicznym paliwem. Problem polega jednak na jego zamianie na energię elektryczną, co na dziś można zrobić w małej skali tylko z pomocą maszyny lub turbiny parowej, albo ewentualnie silnika spalinowego z generatorem gazu drzewnego. Pierwsze rozwiązanie będzie drogie, drugie wymaga sporo własnej pracy, bo zgazowarkę da się dość łatwo zbudować, ale nie są one dostępne komercyjnie w sklepach.

Czytaj dalej…

Samochody hybrydowe i elektryczne jako magazyn prądu dla sieci

Pod jednym z poprzednich wpisów (o produkcji energii z OZE w Niemczech) rozpoczęła się dyskusja na temat wpływu odnawialnych źródeł energii na system elektroenergetyczny. Wpływ ten jest negatywny, bo najpopularniejsze źródła OZE — elektrownie wiatrowe i słoneczne — nie dają się uruchomić w dowolnym momencie. Oznacza to, że w systemie muszą funkcjonować (lub oczekiwać na uruchomienie) inne źródła, które w razie spadku produkcji z OZE przejmą na siebie obciążenie. Czytaj dalej…

Jak zbudowany jest akumulator?

Wiele osób z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, że akumulator jest sercem każdego samochodu. Czasem zdarza się, że słyszymy od kolegi, że spóźni się do pracy, bo rozładował mu się akumulator i nie jest w stanie uruchomić samochodu. Ale co właściwie kryje się pod tym hasłem? Czym jest akumulator i dlaczego jest tak ważny? Czytaj dalej…