Diesel na gaz ziemny (CNG)?

O zasilaniu silników diesla gazem propan-butan (LPG) mówi się od dłuższego czasu. Sam założyłem na forum w 2003 taki wątek, w którym podlinkowałem (nieistniejącą już dziś) stronę internetową. Mimo to, nie miałem jeszcze czasu, by temat na poważniej opracować w formie porządniejszego artykułu.

A dziś przeczytałem na stronie internetowej Dziennika Wschodniego, że naukowcy z Politechniki Lubelskiej dostali grant na badania nad zasilaniem silników diesla sprężonym gazem ziemnym, czyli CNG. Czytaj dalej…

Generator wodoru (HHO) do samochodu

Dziś troszkę nietypowo, odpowiem na pytanie jednego z czytelników, Marka.

Buszując w necie znalazłem coś takiego
allegro.pl(…)1390624 idąc do strony producenta
generatorywodoru.pl/prasa.html niczego fachowego się nie dowiedziałem
Bo przecież podanie szacunkowych korzyści 10-50% dla silników diesla…(A DLACZEGO NIE 50-99,9%)Trochę mało wiarygodne, ale nie niemożliwe
Proszę o ustosunkowanie się do powyższego

Odpowiedź na pytanie o skuteczność tego typu urządzeń jest bardzo prosta: one nie działają.

Założenie generatorów HHO czy generatorów wodoru jest takie, że dostarczają one do silnika spalinowego mieszankę wodoru i tlenu, otrzymaną w procesie elektrolizy. Surowcem do wytworzenia wodoru (a nie paliwem, jak niepoprawnie jest to opisane w aukcji) jest rzeczywiście woda, ale nie wystarczy wlać do niego wody, by zaczął działać.

Oczywiście taki generator wymaga zużycia energii elektrycznej. I zużywa jej spore ilości. A w samochodzie energia elektryczna bierze się z… alternatora, albo akumulatora.

Problem polega na tym, że na tych przemianach tylko tracimy. Bo sprawność produkcji prądu w alternatorze jest niska, podobnie jak sprawność produkcji wodoru w takim generatorze.

Podsumowując, wolałbym wydać te 400 PLN na 1/4 instalacji LPG albo domowej roboty instalację na olej roślinny, niż dać zarobić komuś, kto nie jest do końca uczciwy. Nie nazwę go oszustem, w końcu napisał, że oszczędności na zużyciu paliwa wyniosą „do 50%”

Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…

Common rail – wtrysk w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych

Choć Drewno Zamiast Benzyny jest serwisem traktującym głównie o alternatywnych paliwach i odnawialnych źródłach energii, od czasu do czasu staram się tu pisać o technicznych ciekawostkach stosowanych w silnikach spalinowych. To w końcu te ciekawostki wpływają na osiągi silników i ich zużycie paliwa, ale też ograniczają nieco stosowanie paliw alternatywnych do nowoczesnych silników.

Dziś chciałbym napisać o tzw. technologii common rail, czyli nowoczesnym sposobie wtryskiwania paliwa do silników wysokoprężnych (diesla). Pojęcie to nie doczekało się fajnego tłumaczenia na język polski, a w wolnym tłumaczeniu można powiedzieć, że chodzi o jakąś wspólną szynę. Dlatego na łamach tego artykułu będę używać oryginalnej, anglojęzycznej wersji tego pojęcia. Czytaj dalej…

Przyszłość jazdy na gazie ziemnym

Na łamach tego bloga opisałem już, że wodór nie jest paliwem przyszłości. A na innym moim blogu kilka lat temu zastanawiałem się, czy paliwem przyszłości jest biodiesel. Dziś zabawię się trochę w przewidywanie przyszłości i spróbuję opisać, jak wyobrażam sobie przyszłość jazdy na gazie ziemnym.

Gaz ziemny to paliwo, o którym mówi się, że jest jednym z najczystszych i najbardziej ekologicznych. Spala się czysto, nie powoduje emisji tlenków siarki i pyłów (choć przy spalaniu gazu ziemnego powstaje i tlenek węgla i tlenki azotu). Znany też pod nazwą gazu wysypiskowego (składowiskowego) jest powszechny i można go otrzymywać sztucznie. Na jednostkę wyprodukowanej energii ze spalania gazu ziemnego powstaje stosunkowo mało dwutlenku węgla. A wszystko przez to, że podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan — najlżejszy węglowodór o wzorze chemicznym CH4. Czytaj dalej…