Liczba cetanowa

Liczba cetanowa – to najistotniejszy parametr określający jakość paliwa silnikowego do silników z zapłonem samoczynnym (diesla). Jej wartość oznacza zdolność mieszanki paliwowo-powietrznej do samozapłonu. To wielkość kluczowa, aby silnik wysokoprężny mógł poprawnie działać. Nie ma w nim przecież świecy, która zainicjowałaby spalanie.

Im wyższa liczba cetanowa, tym łatwiejszy zapłon paliwa wtryskiwanego do silnika po zakończeniu suwu sprężania. Odbywa się on dzięki kontaktowi z gorącym, sprężonym powietrzem wypełniającym komorę spalania w silniku. Wysoka LC ułatwia zatem m.in. odpalanie zimnego silnika.

Czytaj dalej…

Silnik Stirlinga

Szukając coraz ciekawszych i bardziej efektywnych sposobów na wytwarzanie energii z różnych paliw, inżynierowie sięgają niekiedy po bardzo stare wynalazki. Jednym z nich jest silnik Stirlinga, opatentowany ponad 200 lat temu, w 1816 roku.

Silnik Stirlinga to dość dziwaczny silnik tłokowy. Jego nietypowość polega na tym, że podobnie jak w przypadku maszyny parowej, w samym silniku nie odbywa się proces spalania żadnego paliwa. Wyposażony jest w dwa tłoki i jeden lub dwa cylindry, ciepły oraz zimny, tj. ten, do którego należy dostarczać ciepło i drugi, który trzeba chłodzić. To właśnie ten proces przepływu ciepła przez silnik sprawia, że tłoki poruszają się, przekazując energię na wał korbowy.

Czytaj dalej…

Diesel na gaz ziemny (CNG)?

O zasilaniu silników diesla gazem propan-butan (LPG) mówi się od dłuższego czasu. Sam założyłem na forum w 2003 taki wątek, w którym podlinkowałem (nieistniejącą już dziś) stronę internetową. Mimo to, nie miałem jeszcze czasu, by temat na poważniej opracować w formie porządniejszego artykułu.

A dziś przeczytałem na stronie internetowej Dziennika Wschodniego, że naukowcy z Politechniki Lubelskiej dostali grant na badania nad zasilaniem silników diesla sprężonym gazem ziemnym, czyli CNG. Czytaj dalej…

Generator wodoru (HHO) do samochodu

Dziś troszkę nietypowo, odpowiem na pytanie jednego z czytelników, Marka.

Buszując w necie znalazłem coś takiego
allegro.pl(…)1390624 idąc do strony producenta
generatorywodoru.pl/prasa.html niczego fachowego się nie dowiedziałem
Bo przecież podanie szacunkowych korzyści 10-50% dla silników diesla…(A DLACZEGO NIE 50-99,9%)Trochę mało wiarygodne, ale nie niemożliwe
Proszę o ustosunkowanie się do powyższego

Odpowiedź na pytanie o skuteczność tego typu urządzeń jest bardzo prosta: one nie działają.

Założenie generatorów HHO czy generatorów wodoru jest takie, że dostarczają one do silnika spalinowego mieszankę wodoru i tlenu, otrzymaną w procesie elektrolizy. Surowcem do wytworzenia wodoru (a nie paliwem, jak niepoprawnie jest to opisane w aukcji) jest rzeczywiście woda, ale nie wystarczy wlać do niego wody, by zaczął działać.

Oczywiście taki generator wymaga zużycia energii elektrycznej. I zużywa jej spore ilości. A w samochodzie energia elektryczna bierze się z… alternatora, albo akumulatora.

Problem polega na tym, że na tych przemianach tylko tracimy. Bo sprawność produkcji prądu w alternatorze jest niska, podobnie jak sprawność produkcji wodoru w takim generatorze.

Podsumowując, wolałbym wydać te 400 PLN na 1/4 instalacji LPG albo domowej roboty instalację na olej roślinny, niż dać zarobić komuś, kto nie jest do końca uczciwy. Nie nazwę go oszustem, w końcu napisał, że oszczędności na zużyciu paliwa wyniosą „do 50%”

Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…