Czy jazda na biodieslu się opłaca?

Na zaprzyjaźnionym blogu o racjonalnym oszczędzaniu pojawił się wpis, w którym autor podawał okoliczne ceny oleju napędowego. Napisał przy tym, że nie jest przekonany, czy jazda na biodieslu się opłaca.

Postanowiłem sprawdzić, jak to jest w moim przypadku. Przecież ja od 6 lat jeżdżę samochodem kempingowym na oleju napędowym i biodieslu, a ponieważ uwielbiam liczby, zestawienia i wykresy, zapisuję każde tankowanie. I mogę się załamać widząc, że zdarzało mi się w 2007 tankować ON za mniej, niż 3,50 PLN/litr a biodiesel za 2,99 PLN/litr… W każdym razie łącznie pokonałem na obydwu paliwach ponad 20 000 km, więc zdaje mi się, że to dość dobra próbka do wyciągania wniosków.

Zajrzałem więc i co mi wyszło? Czytaj dalej…

Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…

Długodystansowy test biodiesla w ciężarówkach

Pisałem niedawno o tym, jak w USA testowano biodiesel w autobusach miejskich. W dzisiejszym artykule podam trochę informacji dotyczących testu sojowego biodiesla w ciężarówkach. Testu uruchomionego na naprawdę dużą skalę.

Test nazywa się Two Million Mile Haul (czego nie potrafię dobrze przetłumaczyć) i ma sprawdzić skuteczność B20 (mieszanka 20% biodiesla z olejem napędowym) na łącznym dystansie dwóch milionów mil (ok. 3,2 mln km). Test organizuje amerykańska firma przewozowa Decker Truck Line przy współpracy narodowej rady biodiesla (NBB). Czytaj dalej…