Czy jazda na biodieslu się opłaca?

Na zaprzyjaźnionym blogu o racjonalnym oszczędzaniu pojawił się wpis, w którym autor podawał okoliczne ceny oleju napędowego. Napisał przy tym, że nie jest przekonany, czy jazda na biodieslu się opłaca.

Postanowiłem sprawdzić, jak to jest w moim przypadku. Przecież ja od 6 lat jeżdżę samochodem kempingowym na oleju napędowym i biodieslu, a ponieważ uwielbiam liczby, zestawienia i wykresy, zapisuję każde tankowanie. I mogę się załamać widząc, że zdarzało mi się w 2007 tankować ON za mniej, niż 3,50 PLN/litr a biodiesel za 2,99 PLN/litr… W każdym razie łącznie pokonałem na obydwu paliwach ponad 20 000 km, więc zdaje mi się, że to dość dobra próbka do wyciągania wniosków.

Zajrzałem więc i co mi wyszło? Czytaj dalej…

Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…

Długodystansowy test biodiesla w ciężarówkach

Pisałem niedawno o tym, jak w USA testowano biodiesel w autobusach miejskich. W dzisiejszym artykule podam trochę informacji dotyczących testu sojowego biodiesla w ciężarówkach. Testu uruchomionego na naprawdę dużą skalę.

Test nazywa się Two Million Mile Haul (czego nie potrafię dobrze przetłumaczyć) i ma sprawdzić skuteczność B20 (mieszanka 20% biodiesla z olejem napędowym) na łącznym dystansie dwóch milionów mil (ok. 3,2 mln km). Test organizuje amerykańska firma przewozowa Decker Truck Line przy współpracy narodowej rady biodiesla (NBB). Czytaj dalej…

Roczny test biodiesla w autobusach

Nie, nie w Polsce. W St. Louis, w stanie Missouri w USA. Trwającą rok eksploatację floty autobusowej na oleju napędowym o ultra niskiej zawartości siarki (ULSD) i biodieslu obserwowało amerykańskie narodowe laboratorium energii odnawialnej (NREL) i narodową radę biodiesla (NBB). Czytaj dalej…