Diesel na gaz ziemny (CNG)?

O zasilaniu silników diesla gazem propan-butan (LPG) mówi się od dłuższego czasu. Sam założyłem na forum w 2003 taki wątek, w którym podlinkowałem (nieistniejącą już dziś) stronę internetową. Mimo to, nie miałem jeszcze czasu, by temat na poważniej opracować w formie porządniejszego artykułu.

A dziś przeczytałem na stronie internetowej Dziennika Wschodniego, że naukowcy z Politechniki Lubelskiej dostali grant na badania nad zasilaniem silników diesla sprężonym gazem ziemnym, czyli CNG. Czytaj dalej…

Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…

Common rail – wtrysk w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych

Choć Drewno Zamiast Benzyny jest serwisem traktującym głównie o alternatywnych paliwach i odnawialnych źródłach energii, od czasu do czasu staram się tu pisać o technicznych ciekawostkach stosowanych w silnikach spalinowych. To w końcu te ciekawostki wpływają na osiągi silników i ich zużycie paliwa, ale też ograniczają nieco stosowanie paliw alternatywnych do nowoczesnych silników.

Dziś chciałbym napisać o tzw. technologii common rail, czyli nowoczesnym sposobie wtryskiwania paliwa do silników wysokoprężnych (diesla). Pojęcie to nie doczekało się fajnego tłumaczenia na język polski, a w wolnym tłumaczeniu można powiedzieć, że chodzi o jakąś wspólną szynę. Dlatego na łamach tego artykułu będę używać oryginalnej, anglojęzycznej wersji tego pojęcia. Czytaj dalej…

Silnik diesla

Silnik diesla (wysokoprężny) to silnik spalinowy spalania wewnętrznego. Jest to silnik cieplny, w którym energia do czynnika roboczego (którym jest powietrze a później mieszanina powietrza i spalin) dostarczana jest przez bezpośrednie spalenie w nim paliwa (bez pośrednictwa wymiennika ciepła).

Zapłon paliwa inicjowany jest samoczynnie po przekroczeniu temperatury zapłonu paliwa. Sprężanie powietrza w komorze spalania powoduje podwyższenie temperatury, dzięki czemu wtryśnięte do komory spalania paliwo ulega zapłonowi. Do jego zapłonu nie jest zatem wymagane zewnętrzne źródło energii, jak np. iskra zapłonowa z akumulatora w silniku z zapłonem iskrowym. Ciśnienie maksymalne cyklu termodynamicznego Diesla w silniku jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym). Czytaj dalej…