Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…

Zatankowałem biodiesel

Mimo że o biodieslu czytam i piszę na łamach tego serwisu od dobrych kilku lat, tak naprawdę nigdy go porządnie nie przetestowałem . Samochód z silnikiem diesla mam już prawie 3 lata (jest to kempingowy VW T3, w tej chwili z silnikiem z turbodoładowaniem, o pojemności 1,6 litra), ale z racji splotu różnych niesprzyjających okoliczności (m.in. zatarcia silnika co wyłączyło samochód z eksploatacji na niemal rok) nie było okazji zalać do niego więcej niż kilku litrów biodiesla.

Przez ten czas sporo się poprawiło z zaopatrzeniem polskich stacji w biodiesel. Dziś bez specjalnych problemów można kupić biodiesel na stacjach „Bliska” (niektórych). Sporo poprawiło się też jeśli chodzi o legalną produkcję biodiesla na własny użytek. Dziś można produkować biodiesel w niewielkich ilościach na własne potrzeby, jeśli jest się rolnikiem. To oczywiście sprawy nie załatwia, ale lepsze to, niż nic. To między innymi właśnie brak dobrego źródła biodiesla sprawił, że nie miałem okazji go tankować. Czytaj dalej…

Długodystansowy test biodiesla w ciężarówkach

Pisałem niedawno o tym, jak w USA testowano biodiesel w autobusach miejskich. W dzisiejszym artykule podam trochę informacji dotyczących testu sojowego biodiesla w ciężarówkach. Testu uruchomionego na naprawdę dużą skalę.

Test nazywa się Two Million Mile Haul (czego nie potrafię dobrze przetłumaczyć) i ma sprawdzić skuteczność B20 (mieszanka 20% biodiesla z olejem napędowym) na łącznym dystansie dwóch milionów mil (ok. 3,2 mln km). Test organizuje amerykańska firma przewozowa Decker Truck Line przy współpracy narodowej rady biodiesla (NBB). Czytaj dalej…