Silniki z Common Rail i biodiesel?

Grubo ponad miesiąc temu obiecałem, że napiszę o tym, czy można stosować biodiesel do silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail. I dziś wreszcie to zrobię.

Sądząc po e-mailach, które od czasu do czasu dostaję, temat jest dla Was bardzo interesujący. Nic dziwnego, biodiesel na stacjach Bliska jest tańszy o dobre 10% od zwykłego oleju napędowego. Z tego względu sam go do mojego samochodu tankuję. Ale pisząc „mój samochód” mam tu na myśli Volkswagena Transportera ze zwykłym turbodoładowanym dieslem. Do Smarta (z silnikiem CDI z common railem) biodiesla nie wlewam. Czytaj dalej…

Common rail – wtrysk w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych

Choć Drewno Zamiast Benzyny jest serwisem traktującym głównie o alternatywnych paliwach i odnawialnych źródłach energii, od czasu do czasu staram się tu pisać o technicznych ciekawostkach stosowanych w silnikach spalinowych. To w końcu te ciekawostki wpływają na osiągi silników i ich zużycie paliwa, ale też ograniczają nieco stosowanie paliw alternatywnych do nowoczesnych silników.

Dziś chciałbym napisać o tzw. technologii common rail, czyli nowoczesnym sposobie wtryskiwania paliwa do silników wysokoprężnych (diesla). Pojęcie to nie doczekało się fajnego tłumaczenia na język polski, a w wolnym tłumaczeniu można powiedzieć, że chodzi o jakąś wspólną szynę. Dlatego na łamach tego artykułu będę używać oryginalnej, anglojęzycznej wersji tego pojęcia. Czytaj dalej…