Napęd hybrydowy – czy warto?

Choć początkowo, kilka lat temu, wydawało mi się, że napęd hybrydowy będzie stanowić ślepy zaułek rozwoju motoryzacji, czas pokazał, że najwyraźniej byłem w błędzie. Co roku na rynku pojawiają się kolejne modele samochodów z takim właśnie układem napędowym.

Czy warto się nim zainteresować? Co to w ogóle znaczy? O tym napiszę szczegółowo w niniejszym artykule.

Napęd hybrydowy – co to znaczy?

Napęd hybrydowy jest rozpowszechniony bardziej, niż może się wydawać i funkcjonuje od dawna. W największym skrócie, jest to taki układ napędowy, w którym łączy się silnik spalinowy wraz z silnikiem elektrycznym, a całość wspomaga dodatkowy osprzęt, m.in. prądnica oraz akumulatory. 

To właśnie napęd hybrydowy wykorzystywany jest w okrętach podwodnych, m.in. eksploatowanych przez Polskę w chwili obecnej ORP Orzeł (typu 877E/Kilo, produkcji radzieckiej) oraz Sęp i Bielik (projekt 207/Kobben, produkcji niemieckiej, wcześniej eksploatowane przez marynarkę wojenną Norwegii). Gdy okręt podwodny porusza się po powierzchni (lub bezpośrednio pod nią), korzysta do napędu z silników wysokoprężnych, jednocześnie ładując akumulatory. W czasie pracy w dużym zanurzeniu okręt napędzany jest silnikami elektrycznymi.

Napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny) można znaleźć także w tych, bardzo popularnych lokomotywach SM42 / Fablok 6D.
Napęd hybrydowy z silnikiem diesla znajdziemy także w lokomotywach, m.in. w widocznej na zdjęciu SM42 / Fablok 6D. Fot.: Zwiadowca21, źródło: wikimedia.org, na licencji CCA 3.0.

Nieco inny spalinowo-elektryczny układ funkcjonuje np. w lokomotywach, w tym w jednej z najpopularniejszych na polskich torach lokomotywie Fablok 6D (ozn. PKP SM42). Silnik diesla zainstalowany w tym pojeździe napędza prądnicę główną (prądu stałego), skąd trafia do czterech silników trakcyjnych (napędowych), umieszczonych bezpośrednio na wózkach (po jednym silniku na każdą napędzaną oś). Maszynista zmienia wydajność prądnicy, przez co wpływa na moc wytwarzaną w silnikach elektrycznych, zaś o odpowiednią prędkość obrotową silnika spalinowego dba automatyczny regulator, zmieniający ilość paliwa docierającego do cylindrów.

Napęd hybrydowy – szeregowy i równoległy

Jeszcze nie zaczęliśmy mówić o samochodach i autobusach, a już mamy dwa doskonałe przykłady tego, jakie napęd hybrydowy ma rodzaje. 

Napęd hybrydowy szeregowy spotkamy we wspomnianej lokomotywie. Tu silnik spalinowy pracuje w optymalnych warunkach, przekazując moc do prądnicy, która z kolei zasila elektryczne silniki napędzające koła. Mamy do czynienia z szeregowym połączeniem kolejnych elementów układu (podobnie, jak z szeregowym łączeniem urządzeń elektrycznych). Cały napęd nie zadziała, gdy popsuje się jeden z elementów. 

Napęd hybrydowy równoległy mamy zaś w okręcie podwodnym. Zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy mogą napędzać ten dość specyficzny pojazd, pracując samodzielnie, albo jednocześnie. Pojazd może być napędzany silnikiem elektrycznym, spalinowym, albo obydwoma naraz.

W praktyce spotykane są także kombinacje obydwu układów, no i też nieco bardziej skomplikowane rozwiązania, np. użycie silników elektrycznych jako prądnicy do odzysku energii w czasie hamowania pojazdu. Oczywiście w okręcie podwodnym jest to nie bardzo możliwe, ale w przypadku autobusów, śmieciarek czy samochodów osobowych, jest możliwe i sensowne. 

Farby do metalowych posadzek, blach i powłok – rodzaje i korzyści

Farby do metalu dostępne są na rynku wykończeniowym i budowlanym w przeróżnych postaciach. Można zakupić je w formie puszek lub sprayów. Farby do metalu mają szerokie zastosowanie, a ich wybór zależy od rodzaju metalu, który chcemy pomalować oraz od jego lokalizacji. Spośród farb do metalu można wyróżnić farby do malowania posadzek metalowych, podłóg metalowych oraz blach ryflowanych. Pozwalają one dokładnie zabezpieczyć malowane elementy i przedmioty, a także zapewnić im ochronę antykorozyjną.

Decydując się na malowanie posadzek ze stali lub blachy ryflowanej należy wybrać odpowiedni system malowania, który zapewni właściwą odporność chemiczną i mechaniczną malowanego przedmiotu. Wyróżnić można trzy systemy: system szybkoschnący, system wysoko wytrzymały oraz system ekonomiczny.

System szybkoschnący pozwala na krótkim czasie odnowić wygląd oraz wzmocnić właściwości podłogi metalowej. Ten system gwarantuję długotrwałość powłoki, jest wodorozcieńczalny, jednoskładnikowy i umożliwia intensywniejszy ruch pieszy oraz lekki pojazdów.

System wysoko wytrzymały daje większą ochronę oraz odporność posadzkom metalowym. Umożliwia poruszanie się po nich lekkimi maszynami i wózkami widłowymi. Dodatkowo posiada cechy takie jak – wieloskładnikowość, rozpuszczalnikowość, trwałość. Jedyną wadą systemu wysoko wytrzymałego jest jego powolne schnięcie.

System ekonomiczny służy do wzmocnienia i odnowienia podłóg metalowych. System wykorzystuje farby rozpuszczalnikowe, jednoskładnikowe, mało elastyczne i jest wolnoschnący.

Każdy z systemów wymaga użycia innych farb i odznacza się przeróżnymi właściwościami, jego wybór musi być zatem przemyślany  i oparty o potrzeby oraz właściwości, którymi charakteryzuje się posadzka. Więcej informacji odnośnie farb polecanych do posadzek metalowych można dowiedzieć się na noxan.

System szybkoschnący

System szybkoschnący wymaga zastosowania odpowiednich farb wykazujących właściwości szybkoschnące. Farba do metalu szybkoschnąca, którą bardzo często wybiera się przy tym systemie to farba Elastometal. Pozwala w szybkim czasie wykonać pracę oraz uzyskać oczekiwane efekty. System sprawia, że malowana posadzka już po 3  dniach uzyskuje właściwości antykorozyjne oraz antypoślizgowe. Dodatkowo sprawia, że powierzchnia staje się lepiej uszczelniona i tworzy twardą i odporną na ścieranie powłokę.

System wysoko wytrzymały

W tym wypadku na pewno sprawdzą się farby do metalu o właściwościach wytrzymałościowych, szybkoschnących oraz o przeznaczeniu pod intensywny ruch.  Farby do systemy wysoko wytrzymałego powinny składać się z odpowiedniego podkładu, gwarantować odporną nawierzchnię oraz zawierać dodatki antypoślizgowe. Podkład odpowiednio zabezpieczy powłokę, nawierzchnia stanie się wytrzymała na działanie chemikaliów oraz uszkodzenia mechaniczne. Dodatek antypoślizgowy sprawi, że powierzchnia stanie się mniej śliska i odporna na wnikanie wody oraz innych cieczy.

System ekonomiczny

System ekonomiczny  to świetny i tani sposób na zapewnienie antykorozyjnego zabezpieczenia posadzek metalowych. Do tego celu wykorzystuje się specjalistyczne farby do metalu. Pozwalają one uzyskać doskonały podkład, który będzie zapobiegał rozwojowi rdzy. Dodatkowo nadadzą określony kolor oraz zapewnią odporność na ruch pieszy. Oprócz tego farby powinny mieć właściwości antypoślizgowe, dzięki którym posadzka nie będzie powodowała poślizgów, nawet w miejscach wilgotnych.

Podkład P201 zapobiega rozwojowi rdzy na powierzchni blachy metalowej. Nawierzchnia G136 pozwala nadać wymagany kolor oraz zapewnia odporność na ruch pieszy. Natomiast zastosowanie farby antypoślizgowej Suregrip pozwala uzyskać powierzchnię antypoślizgową i zapobiega poślizgom wszędzie, gdzie może występować wilgoć, woda i inne substancje.

Autorką tekstu jest  Karolina Kulesza współpracująca z serwisem noxan.pl.

Rodzaje manometrów wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu

Manometry z elementami pomiarowymi sprężystymi takimi jak rurka Bourdona, puszka (manometr puszkowy) oraz membrana (manometr z separatorem membranowym) wykorzystywane są w wielu gałęziach przemysłu i stanowią jedną z najliczniejszych grup przyrządów stosowanych w technice pomiarowej. Procesy technologiczne wymuszają szerokie posługiwanie się ciśnieniem i stosowaniem wielu rodzajów przyrządów do pomiaru ciśnienia w zależności od przeznaczenia, rodzaju mierzonego medium i jego temperatury, dokładności pomiarowej lub np. wymagań higienicznych instalacji. Zapraszamy do lektury! Czytaj dalej…

PITy 2017 – jak najkorzystniej rozliczyć sklep z OZE?

Coraz chętniej do zasilania domów w energię i ciepło wykorzystujemy odnawialne źródła energii. Na dachach montowane są kolektory słoneczne i wiatraki. Prawdziwe kominki zastępujemy biokominkami, które świetnie pasują do wnętrza w stylu nowoczesnym, jednak dzięki różnorodnym kształtom doskonale sprawdzą się również w pomieszczeniach o klasycznym wystroju. Są ekologiczne i uniwersalne, mogą z powodzeniem zastąpić prawdziwy kominek np. w mieszkaniu w bloku. Czytaj dalej…

Komu (i dlaczego) grozi ubóstwo energetyczne

Wedle encyklopedycznej definicji, ubóstwo energetyczne to sytuacja, w której ktoś albo w ogóle nie ma dostępu, albo nie jest w stanie sfinansować energii lub uslug energetycznych dla zaspokojenia codziennych, domowych potrzeb.

Przekładając to na język zrozumiały dla przeciętnego zjadacza chleba to sytuacja, w której nie stać go na to, by mieć ciepło w domu, albo gdy nie ma po prostu technicznej możliwości. Czytaj dalej…