Pompa ciepła – 3 fakty, które musisz znać

Pompa ciepła to tanie w eksploatacji źródło ciepła z gwarancją wieloletniej niezawodności. Mimo że jest stosunkowo nowym rozwiązaniem, zainteresowanie urządzeniem stale rośnie. Pozyskiwanie energii w sposób ekologiczny budzi jednak kontrowersje. Najczęściej pojawiające się wątpliwości mają bezpośredni związek z efektywnością pompy ciepła, współpracą urządzenia z systemami grzewczymi i zasadami jego doboru. Poznaj 3 istotne fakty i sprawdź, czy masz się czego obawiać. 

1. Efektywność pompy ciepła – współczynnik COP i SCOP

Pompa ciepła wykorzystuje ciepło geotermalne lub ciepło powietrza, należące do grupy odnawialnych źródeł energii i stanowi jedno z najefektywniejszych znanych obecnie rozwiązań grzewczych. Na wydajność konkretnego urządzenia w momencie pracy wskazuje COP – współczynnik wydajności (ang. coefficient of performance), oznaczający, ile ciepła zostało wyprodukowane przez pompę przy określonym nakładzie energii elektrycznej. Im wyższa jest wartość współczynnika COP, tym większa wydajność urządzenia grzewczego. 

Czytaj dalej…

Dlaczego Amerykanie nie używają elektrycznych czajników?

Uwielbiam oglądać na YouTube materiały z kanału Technology Connections, których autor w zabawny sposób omawia najróżniejsze znane nam wszystkim urządzenia i zawiłości z nimi związane. Ma film na temat tego, dlaczego żarówki są lepsze od lamp LED dla ulicznej sygnalizacji świetlnej, ale też dlaczego znaczenie ma dobór odpowiedniego środka do mycia w zmywarkach i o działaniu koszulek żarowych w lampach gazowych.

Ostatnio trafiłem na jego nowy film omawiający przyczyny, dla których Amerykanie bardzo rzadko korzystają z elektrycznych czajników do gotowania wody. Warto go obejrzeć, bo ma anglojęzyczne napisy, które YouTube jest w stanie całkiem nieźle przetłumaczyć maszynowo na język polski. Wystarczy tylko włączyć napisy klikając na przycisk z napisem „CC”, a następnie kliknąć w ikonkę koła zębatego i zmienić język napisów.

Przyczyną okazuje się nie być fakt, że tam instalacja elektryczna ma napięcie 120 woltów na jedną fazę, bo w domach bardzo często mamy do czynienia z instalacjami dwufazowymi (240 V, w których są dwie fazy +/- 120 V) i trzyfazowymi (208 V). Oczywiście to niższe napięcie w instalacji oznacza, że z gniazdka można czerpać mniejszy prąd, co przy typowych dla USA gniazdkach i obwodach zazwyczaj oznacza 12 amperów i moc rzędu 1,5 kW.

Ale i przy takiej mocy elektryczny czajnik gotuje wodę szybciej, niż robi to czajnik na palniku gazowym, ale także na elektrycznej kuchence indukcyjnej. Z przeprowadzonych przez autora filmu analiz wynika, że czajnik elektryczny nie tylko gotuje wodę szybciej, ale także ze znacznie większą sprawnością. Autor wyjaśnia także, z czego wynikają straty podczas gotowania na palniku gazowym — oczywiście z tego, że nie całe ciepło zostaje odebrane efektywnie przez powierzchnię dna czajnika, a jego część opływa czajnik i ucieka do atmosfery.

Przyczyna jednak okazuje się prozaiczna — Amerykanie rzadko gotują wodę na herbatę, bo w ich kręgu kulturowym nie jest to podstawowy napój, który piją w czasie spotkań towarzyskich. A zatem to, że na wodę muszą czekać znacznie dłużej, nie ma dla nich aż tak ważnego znaczenia. 😉

Przestańmy kosić trawniki!

Jednym z najgłupszych sposobów na wydawanie publicznych pieniędzy jest walka człowieka z naturą o równiutko przystrzyżone trawniki.

Widzimy to w dużej skali, gdy w pocie czoła (wcześnie rano) ekipy pracowników koszą trawniki przy blokach, ulicach, w parkach, ale też pasy zieleni dzielące pasy autostrady, czy też ich otoczenie.

Kompletnie tego nie rozumiem i uważam, że powinniśmy tego zaprzestać. Zresztą w mniejszej skali też: utrzymanie trawnika przy domu jednorodzinnym to zawsze będzie walka z naturą. Zwłaszcza, jeśli chcemy mieć na nim tylko jakieś konkretne odmiany trawy, a nie np. mech, czy chwasty.

Czytaj dalej…

Zasada działania i zastosowanie tokarek do metalu

Tokarki do metalu to specjalnie zaprojektowane urządzenia, które wykorzystują różne metody obróbki do produkcji wyrobów metalowych. Posiadają bardzo szerokie zastosowanie we współczesnej produkcji. Wykorzystuje się je do wytwarzania narzędzi metalowych oraz przy budowie maszyn. Za pomocą tokarek do metalu możliwe jest wykonanie zarówno pojedynczych przedmiotów niewielkich rozmiarów, jak i całych serii akcesoriów o dokładnie takim samym wyglądzie oraz parametrach.

Jak działają nowoczesne tokarki do metalu?

Tokarki do metalu są wykorzystywane do obróbki różnego rodzaju metalów. Za ich pomocą można poddać obróbce takie materiały, jak stal, mosiądz, żelazo i wiele innych. Tokarki do metalu często są wykorzystywane także w procesie obróbki fotochemicznej, elektrochemicznej, ultradźwiękowej oraz tłoczonej. Głównym ich zastosowaniem jest wykonywanie obróbki skrawaniem, który to proces w przypadku wykorzystania tych narzędzi nazywany jest toczeniem.

Toczenie za pomocą tokarek do metalu polega na wprawieniu w ruch obrotowy poddawanego obróbce przedmiotu oraz za pomocą specjalnego narzędzia obróbczego skrawania jego powierzchni. Przedmiot poddawany toczeniu zostaje umieszczony w specjalnym uchwycie, a rodzaj obróbki uzależniony jest od wykorzystywanego narzędzia, rodzaju powierzchni, kierunku ruchu posuwowego oraz położenia osi obrotu.

Tokarki do metalu są wykorzystywane głównie do obróbki metodą skrawania przedmiotów, które posiadają powierzchnię obrotową. Należą do nich m. in. wałki, kule, stożki oraz gwinty. Wraz z nieustannym postępem technologicznym tokarki do metalu stają się coraz bardziej rozbudowanym i funkcjonalniejszym sprzętem, którego praca może być sterowana numerycznie, a urządzenia wyposażane w coraz bardziej rozbudowaną elektronikę.

Zastosowania współczesnych tokarek do metalu

Nowoczesne tokarki do metalu to sprzęt posiadający wiele przydatnych funkcji, które ułatwiają wykonywanie za ich pomocą określonych prac. Do tej grupy należą funkcjonalne tokarki do metalu CNC, które są sterowane komputerowo. Możliwość ich zaprogramowania do automatycznego wykonywania poszczególnych czynności sprawia, że tokarki są w stanie szybko i bezbłędnie wykonać praktycznie każde zadanie. Ich praca sterowana jest elektronicznie, co pozwala zaoszczędzić czas oraz zminimalizować ryzyko błędu, które często pojawia się podczas sterowania manualnego.

Tokarki do metalu posiadają dziś bardzo szerokie zastosowanie. Oprócz obróbki metali wykorzystuje się je także przy obróbce drewna. Są jednym z podstawowych i niezbędnych urządzeń, które muszą być obecne w praktycznie każdym zakładzie wytwórczym. Tokarki spotkać można wszędzie tam, gdzie potrzebne jest wytwarzanie elementów powstających w drodze toczenia. Mimo tego, że obsługa nowoczesnych tokarek do metalu nie jest skomplikowana, aby korzystać z nich w pełni profesjonalny i zgodny z zasadami BHP sposób, niezbędne jest posiadanie fachowej wiedzy oraz umiejętności.

Partnerem artykułu jest Ecometal.pl

Napęd hybrydowy – czy warto?

Choć początkowo, kilka lat temu, wydawało mi się, że napęd hybrydowy będzie stanowić ślepy zaułek rozwoju motoryzacji, czas pokazał, że najwyraźniej byłem w błędzie. Co roku na rynku pojawiają się kolejne modele samochodów z takim właśnie układem napędowym.

Czy warto się nim zainteresować? Co to w ogóle znaczy? O tym napiszę szczegółowo w niniejszym artykule.

Napęd hybrydowy – co to znaczy?

Napęd hybrydowy jest rozpowszechniony bardziej, niż może się wydawać i funkcjonuje od dawna. W największym skrócie, jest to taki układ napędowy, w którym łączy się silnik spalinowy wraz z silnikiem elektrycznym, a całość wspomaga dodatkowy osprzęt, m.in. prądnica oraz akumulatory. 

To właśnie napęd hybrydowy wykorzystywany jest w okrętach podwodnych, m.in. eksploatowanych przez Polskę w chwili obecnej ORP Orzeł (typu 877E/Kilo, produkcji radzieckiej) oraz Sęp i Bielik (projekt 207/Kobben, produkcji niemieckiej, wcześniej eksploatowane przez marynarkę wojenną Norwegii). Gdy okręt podwodny porusza się po powierzchni (lub bezpośrednio pod nią), korzysta do napędu z silników wysokoprężnych, jednocześnie ładując akumulatory. W czasie pracy w dużym zanurzeniu okręt napędzany jest silnikami elektrycznymi.

Napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny) można znaleźć także w tych, bardzo popularnych lokomotywach SM42 / Fablok 6D.
Napęd hybrydowy z silnikiem diesla znajdziemy także w lokomotywach, m.in. w widocznej na zdjęciu SM42 / Fablok 6D. Fot.: Zwiadowca21, źródło: wikimedia.org, na licencji CCA 3.0.

Nieco inny spalinowo-elektryczny układ funkcjonuje np. w lokomotywach, w tym w jednej z najpopularniejszych na polskich torach lokomotywie Fablok 6D (ozn. PKP SM42). Silnik diesla zainstalowany w tym pojeździe napędza prądnicę główną (prądu stałego), skąd trafia do czterech silników trakcyjnych (napędowych), umieszczonych bezpośrednio na wózkach (po jednym silniku na każdą napędzaną oś). Maszynista zmienia wydajność prądnicy, przez co wpływa na moc wytwarzaną w silnikach elektrycznych, zaś o odpowiednią prędkość obrotową silnika spalinowego dba automatyczny regulator, zmieniający ilość paliwa docierającego do cylindrów.

Napęd hybrydowy – szeregowy i równoległy

Jeszcze nie zaczęliśmy mówić o samochodach i autobusach, a już mamy dwa doskonałe przykłady tego, jakie napęd hybrydowy ma rodzaje. 

Napęd hybrydowy szeregowy spotkamy we wspomnianej lokomotywie. Tu silnik spalinowy pracuje w optymalnych warunkach, przekazując moc do prądnicy, która z kolei zasila elektryczne silniki napędzające koła. Mamy do czynienia z szeregowym połączeniem kolejnych elementów układu (podobnie, jak z szeregowym łączeniem urządzeń elektrycznych). Cały napęd nie zadziała, gdy popsuje się jeden z elementów. 

Napęd hybrydowy równoległy mamy zaś w okręcie podwodnym. Zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy mogą napędzać ten dość specyficzny pojazd, pracując samodzielnie, albo jednocześnie. Pojazd może być napędzany silnikiem elektrycznym, spalinowym, albo obydwoma naraz.

W praktyce spotykane są także kombinacje obydwu układów, no i też nieco bardziej skomplikowane rozwiązania, np. użycie silników elektrycznych jako prądnicy do odzysku energii w czasie hamowania pojazdu. Oczywiście w okręcie podwodnym jest to nie bardzo możliwe, ale w przypadku autobusów, śmieciarek czy samochodów osobowych, jest możliwe i sensowne.