Drogi, kierowcy, środowisko

W naszym kraju transport samochodowy jest i długo będzie podstawowym środkiem komunikacji. Samochodami dojeżdżamy do pracy do miast (i na ich obszarze, gdy musimy przemieszczać się między dzielnicami), ciężarówkami wozimy towary do sklepów i przesyłki, także spora ilość paliw, mleka czy gazu ciekłego wożona jest właśnie cysternami.

Tak jest i to się prędko nie zmieni. Budowa nowych połączeń kolejowych idzie wolno. Dużo wolniej, niż urban sprawl, czyli powstawanie nowych osiedli w pobliżu wygodnych węzłów komunikacyjnych. Zresztą nie tylko w ich pobliżu, czasem też w odległości kilkunastu kilometrów od nich…

Jeśli chodzi o przyszłość, to niestety optymistą nie jestem. Dużych inwestycji się nie doczekamy. Systemowego uporządkowania tego problemu nie spodziewam się w najbliższym czasie.

Czytaj dalej…

Rowerowo-kolejowa majówka

W tym roku zaplanowałem sobie na długi majowy weekend dość intensywne rowerowe wycieczki. Ale założyłem też, że nie będę ruszać w tym celu samochodu. Że skoro jeżdżę rowerem, na prąd, to i nie chcę spalać paliw ropopochodnych, by ten rower gdzieś przewieść.

Postanowiłem więc skorzystać z oferty spółek grupy PKP i zobaczyć, jak wyglądają możliwości przewozu rowerów w pociągach.

W ciągu weekendu jechałem kilka razy pociągami trzech spółek:

  • Szybka Kolej Miejska w Warszawie,
  • Koleje Mazowieckie,
  • PKP Intercity,

odwiedzając Mazowiecki oraz Bolimowski Park Krajobrazowy.

Czytaj dalej…

Strefy czystego transportu nie dla rowerów!

Na początku lutego tego roku Prezydent podpisał ustawę z dnia 11 stycznia o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 317, 1356). Celem jej było między innymi wprowadzenie w życie instrumentów służących wspieraniu rozwoju transportu elektrycznego oraz gazu ziemnego (CNG i LNG) wykorzystywanego w transporcie.

Jakkolwiek jestem przeciwnikiem wszelkiego rodzaju państwowego wsparcia pod postacią dopłat i dotacji (o czym wspominałem wielokrotnie), to uważam, że przyjazne środowisku technologie wspierać należy jak najbardziej. Wsparcie to nie powinno mieć jednak postaci zabierania pieniędzy z kieszeni jednego podatnika, by dać je komuś inemu. Dużo lepsze byłoby wsparcie polegające na różnego rodzaju ulgach w opłatach i podatkach. Dotyczy to zarówno programu 500+ (większy sens miałby w postaci ulg podatkowych na dzieci, niż gotówki dawanej do ręki), dotacji do kolektorów słonecznych czy ekologicznego budownictwa, czy wreszcie dla niskoemisyjnego transportu. Czytaj dalej…

Majówka i transport publiczny

Polacy bardzo lubią wszelkiego rodzaju długie weekendy, gdy kosztem ledwie kilku dni urlopu można uzyskać bardzo długi wypoczynek. Tak zrobiłem i ja, wyjeżdżając z Warszawy na działkę znajomych, łącznie na pełne 11 dni i 11 nocy już po pracy we środę, 25 kwietnia.

Na majówkę zaplanowałem relaks w lesie w odległości kilkudziesięciu kilometrów od Warszawy. Nie chciałem marnować zbyt dużo cennego przecież urlopu i w poniedziałek 30 kwietnia i we środę 2 maja pojechałem do pracy. O zgrozo — samochodem. Czytaj dalej…

Elektryczne pojazdy a oszczędności paliw ropopochodnych

W skali pojedynczego gospodarstwa domowego czy przedsiębiorstwa, zakupienie pojazdów elektrycznych (samochodu, autobusu, pojazdu dostawczego) oznacza oczywiście rezygnację z kupowania ropopochodnych paliw na stacjach (tak, propan-butan też jest paliwem ropopochodnym). Ale czy widać taki efekt w skali całego globu?

Okazuje się, że tak. Ponoć w tym roku dzięki wprowadzaniu na rynek elektrycznych pojazdów (jak donosi Bloomberg.com) dzienne zużycie ropy ma spaść o ok. 280 000 baryłek, czyli nieco ponad 33 000 metrów sześciennych. To mniej więcej tyle, ile zużywa cała Grecja. Ale jednocześnie tylko ok. 2,8‰ całego globalnego zużycia ropy naftowej.

Ogromną część tej oszczędności zawdzięczamy elektrycznym autobusom. Nic dziwnego, one w porównaniu do elektrycznych samochodów osobowych pokonują codziennie dużo więcej kilometrów (a jednocześnie przecież paliwa zużywają więcej, niż przeciętna osobówka). Z drugiej strony, ze względu na sposób ich eksploatacji (stałe trasy przejazdów, dłuższe postoje na pętlach i krótsze na przystankach) można dość skutecznie przestawić przynajmniej część z nich na napęd bateryjny właśnie.

Czytaj dalej…