Czy pandemia zmniejszyła mi zużycie paliwa w samochodzie?

Od niemal 3 miesięcy pracuję zdalnie. W biurze na przestrzeni tego okresu byłem jedynie trzykrotnie i niespecjalnie planuję to zmieniać w najbliższym czasie.

Jeżdżąc po Warszawie zauważam dużo mniejsze korki niż przed pandemią. Ruch jest mniejszy, może nawet trochę spokojniejszy (bo ludzie nie spieszą się jak szaleni, gdy i tak zdążą dojechać na czas). Choć w ciągu ostatnich 2 tygodni mam wrażenie, że zaczyna powoli wracać do normy.

Ten mniejszy ruch na ulicach na pewno przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, bo po prostu ludzie nie jeżdżą tyle samochodami. Ale chciałem też sprawdzić, czy ten mniejszy ruch przekłada się na mniejsze zużycie paliwa w tych samochodach, które już jeżdżą.

Czytaj dalej…

Plastiki a płyn do spryskiwaczy

Pieczołowicie sortuję śmieci, które wytwarzam. Nie tylko w domu, lecz także poza nim, w biurze, czy gdziekolwiek — jeśli tylko jest pojemnik na różne rodzaje odpadów, zawsze dzielę to, co chciałem wyrzucić do odpowiedniego pojemnika.

Oprócz tego staram się też zmniejszać ilość tych odpadów po prostu nie kupując rzeczy w pojemnikach, jeśli nie muszę (w myśl zasady 3R: Reduce, Reuse, Recycle). Kawę staram się brać do kubka termicznego. Warzywa pakuję do torebek wielokrotnego użytku. Kanapki do pracy w woreczkach strunowych ze sklepu IKEA.

A ostatnio zacząłem też kupować płyn do samochodowych spryskiwaczy do moich własnych pojemników. 🙂

Czytaj dalej…

Liczba cetanowa

Liczba cetanowa – to najistotniejszy parametr określający jakość paliwa silnikowego do silników z zapłonem samoczynnym (diesla). Jej wartość oznacza zdolność mieszanki paliwowo-powietrznej do samozapłonu. To wielkość kluczowa, aby silnik wysokoprężny mógł poprawnie działać. Nie ma w nim przecież świecy, która zainicjowałaby spalanie.

Im wyższa liczba cetanowa, tym łatwiejszy zapłon paliwa wtryskiwanego do silnika po zakończeniu suwu sprężania. Odbywa się on dzięki kontaktowi z gorącym, sprężonym powietrzem wypełniającym komorę spalania w silniku. Wysoka LC ułatwia zatem m.in. odpalanie zimnego silnika.

Czytaj dalej…

Autonomiczne samochody mogą przyspieszyć ruch o 35% (jeśli tylko…)

Kilka dni temu trafiłem na artykuł podsumowujący ciekawe badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Cambridge, w zakresie wpływu pojazdów autonomicznych na płynność ruchu samochodowego.

Okazuje się, że przy odrobinie wysiłku, flota pojazdów autonomicznych byłaby w stanie znacząco podnieść płynność ruchu, do poziomów nieosiągalnych dla kierowców-ludzi.

A przyczyna jest prosta — samochody mogą współpracować dla wspólnego (większego) dobra, ale ludzie nie chcą.

Czytaj dalej…

Silnik Stirlinga

Szukając coraz ciekawszych i bardziej efektywnych sposobów na wytwarzanie energii z różnych paliw, inżynierowie sięgają niekiedy po bardzo stare wynalazki. Jednym z nich jest silnik Stirlinga, opatentowany ponad 200 lat temu, w 1816 roku.

Silnik Stirlinga to dość dziwaczny silnik tłokowy. Jego nietypowość polega na tym, że podobnie jak w przypadku maszyny parowej, w samym silniku nie odbywa się proces spalania żadnego paliwa. Wyposażony jest w dwa tłoki i jeden lub dwa cylindry, ciepły oraz zimny, tj. ten, do którego należy dostarczać ciepło i drugi, który trzeba chłodzić. To właśnie ten proces przepływu ciepła przez silnik sprawia, że tłoki poruszają się, przekazując energię na wał korbowy.

Czytaj dalej…