UAZ 452 na gaz drzewny

W dzisiejszym krótkim wpisie film przedstawiający przeróbkę samochodu UAZ 452 na gaz drzewny.

Przeróbka została dokonana przez kilku młodych ludzi gdzieś w Polsce. To bardzo świeża sprawa, nie zmierzono jeszcze zużycia paliwa. Autor przeróbki wspomina wprawdzie o zużyciu rzędu 20 kg na 100 km, w co jednak trudno mi uwierzyć. Typowy przelicznik benzyny na drewno wynosi 1 l benzyny = 2,5-4 kg drewna, a jako że ten UAZ pali prawie 20 litrów benzyny na 100 km, zużycie drewna powinno być co najmniej dwa razy większe.

Przeróbka mi się podoba, choć ja bym zrobił większą chłodnicę i nie odważył się wstawić przewodów z gazem drzewnym do wnętrza kabiny. 😉

Przechowywanie gazu drzewnego

Średnio raz-dwa razy w miesiącu dostaję na moją skrzynkę pocztową pytanie, czy i w jaki sposób można magazynować gaz drzewny. Ponieważ ludziom samochody na gaz kojarzą się z gazem LPG, pytanie zazwyczaj takich właśnie instalacji dotyczy. Pozwolę sobie zacytować jeden z ostatnich e-maili z takim pytaniem:

Kilka lat temu zakupiłem u pana książkę dotyczącą tematu i co jakiś czas wracam do niej w wolnych chwilach. W związku z przemyśleniami mam pytanie do pana. Otóż na jakimś forum (nie pamiętam w tej chwili strony) wypowiadał się pan o bezcelowości a wręcz o bezsensie gromadzenia gazu drzewnego pod ciśnieniem. Dlaczego? Czy nie można by wykorzystać standardowej instalacji lpg do korzystania z tego produktu?

Oczywiście gaz drzewny można zmagazynować w dowolny sposób. Można go sprężyć do dowolnej butli, która jest w stanie wytrzymać odpowiednie ciśnienie. Może być to butla samochodowej instalacji gazowej, duża przydomowa butla do propanu do ogrzewania, czy nawet stalowy baniak po zużytej gaśnicy. Byle tylko butla wytrzymała ciśnienie gazu, wytworzone przez sprężarkę. Czytaj dalej…

Gdzie zamontować instalację na gaz drzewny?

W dzisiejszym wpisie odpowiedź na kilka pytań czytelnika, dotyczących instalacji na gaz drzewny — jej zakładania i eksploatacji. Jeśli i Ty chcesz zadać mi jakieś pytanie, skontaktuj się proszę za pomocą poczty elektronicznej.

Oto treść e-maila, który otrzymałem:

Gdzie i za ile można zainstalować taką instalację na gaz drzewny? Czy do samochodów osobowych też można ją zainstalować? Jakie to są gabaryty? Jak wygląda sprawa bezpieczeństwa jazdy na gazie drzewnym?

Czy drewno używane do zgazowania musi być suche? Jak się rozpala taką instalację?

Czy potrzebny jest wpis do dowodu rejestracyjnego i specjalne przeglądy, podobnie jak w przypadku instalacji gazowych LPG?

Dużo pytań, z których tylko na część odpowiedzi już gdzieś tu na blogu się znajdują. Czytaj dalej…

Wayne Keith pokonał wzrost cen benzyny

Czy pojazdy naprawdę mogą jeździć na gazie z drewna?

Wayne Keith nie martwi się wzrostem cen benzyny spowodowanym przez wojnę w Iraku, zwiększony popyt z Indii czy Chin ani huragan Katrina. Nie martwi się też apetytem na paliwo wielkiego (6 400 cm³) silnika swojego pickupa z 1968. Tak naprawdę uważa bowiem, że im większy silnik, tym lepiej, i jego samochód byłby jeszcze lepszy, gdyby miał jeszcze większy silnik. A to dlatego, że przerobił swój samochód na gaz produkowany przez częściowe spalenie drewna. Czytaj dalej…

Kuchenka turystyczna na gaz drzewny

W ciągu kilku ostatnich lat nakupowałem za oceanem sporo książek o alternatywnych paliwach i odnawialnych źródeł energii. Do któregoś zamówienia w jednej z księgarni dołożyłem sobie turystyczną kuchenkę na gaz drzewny. I to urządzenie chciałbym Wam właśnie przedstawić.

Tak naprawdę to nie jest to kuchenka na gaz drzewny, raczej kuchenka zgazowująca drewno. Podobnie, jak tzw. kotły na holzgas tak naprawdę same zgazowują drewno. Jest to takie sprytne urządzenie, które składa się z wentylatora, komory spalania, i rusztu. Dzięki wykorzystaniu procesu zgazowania, produkuje ciepło ze znacznie większą sprawnością, niż ognisko. W dodatku spalanie odbywa się niemal bez powstawania dymu. Czytaj dalej…