Roczny test biodiesla w autobusach

Nie, nie w Polsce. W St. Louis, w stanie Missouri w USA. Trwającą rok eksploatację floty autobusowej na oleju napędowym o ultra niskiej zawartości siarki (ULSD) i biodieslu obserwowało amerykańskie narodowe laboratorium energii odnawialnej (NREL) i narodową radę biodiesla (NBB).

W czasie testów eksploatowano 12-metrowe autobusy miejskie z silnikami wysokoprężnymi Cummins, wyprodukowane w 2002 roku. 8 z nich zasilane było wyłącznie biodieslem B20 (20% estrów, 80% oleju napędowego), 7 zasilane było ropopochodnym ULSD. W ciągu rocznego testu zanotowano, że zużycie paliwa w przypadku autobusów na B20 wyniosło ok. 66,8 l/100 km, podczas gdy autobusy na ULSD zużywały ok. 65,7 l/100 km. Zużycie B20 było więc o ok. 1,67% wyższe, niż ULSD.

Biodiesel zmniejsza liczbę awarii?

Znacznie ciekawsze są jednak dane określające awaryjność tych pojazdów.

  • dystans przejechany pomiędzy naprawami dla autobusów ULSD wynosił 2 375 mil,
  • dla autobusów na B20 wyniósł 2 627 mil,
  • dystans między naprawami dla silników i układów paliwowych w autobusach ULSD wyniósł 6 924 mil,
  • dla autobusów na B20 wyniósł 8 211 mil,
  • badanie oleju silnikowego w autobusach na B20 nie wykazało negatywnego wpływu biodiesla na skład oleju, za to w oleju było mniej sadzy i metalowych drobin,
  • lepkość i całkowita liczba bazowa (wyrażająca zasadowość oleju i jego zdolność do neutralizacji kwasów) oleju silnikowego były lepsze w autobusach na ULSD, ale i w autobusach na B20 mieściły się w dopuszczalnych limitach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *