Olej napędowy

Olej napędowy jest jednym z produktów rafinacji ropy naftowej, wykorzystywanym do zasilania silników wysokoprężnych (silników diesla). Tradycyjne znaczenie tego pojęcia obejmuje paliwo wyprodukowane z ropy naftowej, choć dziś oleje napędowe otrzymywane są również z olejów roślinnych (biodiesel) oraz innych surowców (gaz ziemny, węgiel).

Olej napędowy otrzymywany z ropy naftowej określany jest w anglojęzycznej terminologii mianem petrodiesla gdy potrzebne jest odróżnienie go od oleju produkowanego w inny sposób. Jest on mieszaniną węglowodorów otrzymywaną drogą destylacji ropy naftowej w temperaturze 250-350°C przy ciśnieniu atmosferycznym.

Gęstość oleju napędowego jest o ok. 18% wyższa niż benzyny i wynosi ok. 0,85 kg/l. Wartość opałowa oleju napędowego wynosi zazwyczaj około 44 MJ/kg, czyli nieco ponad 37 MJ/l i jest nieco wyższa niż benzyny. Otrzymanie tego paliwa jest łatwiejsze i z tego względu jest ono tańsze niż benzyna. Zazwyczaj jego cena rośnie jesienią i zimą, gdy zwiększa się zapotrzebowanie na olej opałowy, otrzymywany w ten sam sposób.

Olej napędowy zawiera spore ilości związków siarki, z tego względu jego spalanie jest szkodliwe dla środowiska. Siarka uniemożliwia stosowanie w silnikach diesla katalizatorów oraz bardziej wyrafinowanych metod poprawiania emisji spalin, na przykład adsorberów tlenków azotu (NOx). Z kolei zmniejszanie zawartości siarki w oleju napędowym powoduje zmniejszenie jego właściwości smarnych, przez co konieczne jest stosowanie dodatków uszlachetniających. Biodiesel jest dodatkiem poprawiającym właściwości smarne.

Artykuł ten jest na licencji GNU Free Documentation License. Powstał w oparciu o artykuł „Petroleum diesel” z serwisu Wikipedia.

Komentarzy do wpisu “Olej napędowy”: 3.

  1. Admiral says:

    małe sprostowanie, paliwa sprzedawane w pl sa bezsiarkowe wg owych rozporzadzen Ministra Gospodarki

  2. olej napędowy says:

    Jaki najlepszy olej nępędowy? Oferowany przez naszą spółkę olej napędowy to nowoczesne, bezpieczne dla środowiska paliwo, którego parametry są lepsze od unijnych – posiada siedmiokrotnie niższą zawartość siarki niż wymagana w krajach UE (zg. z Polską Normą PN-EN590). Chcesz wiedzieć więcej przejdz na naszą stronę

  3. Pingback: Wykorzystanie gazu drzewnego do zasilania silników

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>