Liczba cetanowa

Liczba cetanowa – liczba określająca jakość paliwa silnikowego do silników z zapłonem samoczynnym (diesla) a konkretniej — zdolność mieszanki paliwowo-powietrznej do samozapłonu.

Podobnie jak w przypadku liczby oktanowej, badanie paliwa odbywa się przez porównanie jego spalania z paliwem wzorcowym powstałym przez mieszanie cetanu C16H32 (LC 100) i α-metylonaftalenu C11H10 (LO 0). Jeśli spalanie danego paliwa wygląda tak samo jak określona mieszanina tych dwóch substancji, paliwo to ma taką liczbę cetanową jaka jest ilość cetanu w paliwie wzorcowym.

Paliwo o wysokiej liczbie cetanowej spala się szybko, zapala się zaraz po wtryśnięciu do komory spalania, podczas gdy paliwo o niskiej LC pali się wolniej i zapala się później.

Liczba cetanowa oleju napędowego, który tankujemy na stacji wynosi około 50 (PN przewiduje minimalną LC=49, poniżej tej wartości zużycie paliwa zaczyna wzrastać). Silniki okrętowe i przemysłowe pracują już przy LC rzędu 30.

Skłonność oleju napędowego do samozapłonu można podnieść przez dodawanie substancji przyspieszających proces utleniania się składników paliwa.

Źródła:
[1] Artykuł Cetane Number z serwisu Wikipedia.
[2] K. Niewiarowski – „Tłokowe silniki spalinowe”.

Komentarzy do wpisu “Liczba cetanowa”: 3.

  1. Damian says:

    Jest ok,własnie mi się bardzo przydał na wykład.pozdrawiam

  2. juuzu says:

    VW T-4 silnik pracował na oleju rzepakowym w okresie wiadomym. pachniało frytkami.
    zapalał przy – 20 stopni.Liczba cetanowa –może ważna . ma 325 000 przebiegu i pali na oleju opałowym i dobrze pali.Różnic nie widzę.Nowsze modele mogą mieć kłopot ale jak są nie zuzyte winne pracować dobrze.

  3. Tret says:

    Stare silniki mogą przejechać no oleju rzepakowym więcej niż na napędowym. Nowy silnik wymaga znacznych przeróbek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *