CNG (Compressed Natural Gas) to w zasadzie nic innego jak zwykły gaz ziemny, sprężony i oczyszczony z wody. O paliwie tym sporo się ostatnio mówi w kontekście używania go jako paliwa alternatywnego w stosunku do paliw płynnych.
CNG przechowywany jest w metalowych zbiornikach wzmacnianych włóknem szklanym pod ciśnieniem 200-250 atmosfer. Nawet w tym ciśnieniu ma on wartość opałową w przeliczeniu na jednostkę objętości 4 razy niższą niż benzyna.
Liczba oktanowa CNG wynosi ok. 100-112.
Przestawienie benzynowego silnika na zasilanie tym gazem powoduje znaczny spadek toksyczności spalin. Prawie w całości ze spalin wyeliminowane są niedopalone węglowodory (co wynika z doskonałego mieszania się tego paliwa z powietrzem), o 60% zmniejsza się ilość NOxów a o 80% CO.
Więcej informacji o instalacjach gazowych znajdziesz w książce „Samochodowe instalacje zasilania gazem”. Przeczytasz tam zarówno o instalacjach na LPG jak i na gaz ziemny – CNG. Dzięki tej książce poznasz składowe elementy instalacji różnych generacji, jakie są typowe niedomagania tych układów i jak je eliminować, poznasz zalecenia eksploatacyjne i sposoby samodzielnej regulacji instalacji.
Przeczytaj również artykuł o historii CNG tego samego autora.
Źródła:
[1] Artykuł Compressed Natural Gas z serwisu Wikipedia.
[2] Artykuł „Natural gas” z serwisu Wikipedia.
Cóż, szkoda, że jest tak małe zainteresowanie…sam bym może zainstalował, gdybym dużo jeździł.
Na allegro pojawiają siamochody na CNG i to nie za duże pieniędze. BMW 518 chyba z 1994 za 4000zł. Jedynie co mnie ciekawi to koszt sprężarki, żeby móc samemu w domu bić butle.
Pingback: SNG – sztuczny gaz ziemny
Pingback: Agregat prądotwórczy | Domowy Survival