LNG – skroplony gaz ziemny

Jednym z ciekawszych alternatywnych paliw, czy może raczej sposobów zaopatrzenia w energię, jest LNG (ang. liquefied natural gas), czyli skroplony gaz ziemny, a zatem jego podstawowym składnikiem jest metan. Wytwarza się go z gazu ziemnego poprzez usunięcie zanieczyszczeń i ciężkich węglowodorów, a w kolejnym kroku następuje schłodzenie gazu do bardzo niskiej temperatury (rzędu ok. -160°C), co umożliwia jego skroplenie.

Proces jest do pewnego stopnia podobny, jak w przypadku LPG, czyli skroplonej mieszanki propanu i butanu. Dzięki skropleniu gazu, zajmuje on mniej więcej 600× mniejszą objętość, co umożliwia jego przechowywanie w niewielkich zbiornikach i transport morski na duże odległości z użyciem specjalnie skonstruowanych tankowców, zamiast gazociągami.

Wartość opałowa LNG w przeliczeniu na jednostkę objętości jest zbliżona do tradycyjnych paliw płynnych, czyli benzyny albo oleju napędowego. Do jego zastosowania konieczne jest jednak przechowywanie w zbiornikach kriogenicznych (tj. w odpowiednio niskiej temperaturze), co ogranicza zakres wykorzystania tego paliwa np. w zakresie transportu samochodowego. Liczba oktanowa jest bardzo wysoka i wynosi 130.

Ponieważ LNG zajmuje tak mało miejsca, możliwy jest jego całkiem tani transport na duże odległości. To zaś pozwala na uniezależnienie się od jednego, najbliższego dostawcy gazu ziemnego.

W chwili aktualizowania tego artykułu (luty 2020 r.), LNG jest wykorzystywany w Polsce, tj. sprowadzany do terminalu w Świnoujściu i tam regazyfikowany, a następnie wprowadzany do sieci gazowej. Pochodzi on na ten moment niemal w całości z Kataru.

LNG do napędu samochodów dostarczane w Polsce jest przez PGNiG, w grudniu ubiegłego roku swoją pierwszą stację z tym paliwem otworzył Shell.

Ze względu na proces produkcji LNG, jest to paliwo o wyższej jakości (czystszym składzie), niż sieciowy gaz ziemny. Aby możliwe było jego bezproblemowe skroplenie, należy z niego najpierw usunąć wodę, CO2 i inne składniki, które będą zamarzać w niskich temperaturach występujących przy tym procesie, lub mogą negatywnie wpływać na żywotność materiałów wykorzystywanych przy budowie instalacji do LNG.

LNG wykorzystywane jest raczej w dużej skali do zaopatrywania w duże ilości gazu ziemnego. Po stronie producenta wymaga to zastosowania odpowiedniej instalacji do skraplania gazu wraz z terminalem załadunkowym. Po stronie odbiorcy zaś konieczne jest zastosowanie terminala rozładunkowego, umożliwiającego ponowne doprowadzenie paliwa do postaci gazowej i wtłoczenie do sieci dystrybucyjnej. Po drodze musi pojawić się także co najmniej jeden tankowiec. 😉

Jeden komentarz do wpisu “LNG – skroplony gaz ziemny

  1. Witek says:

    Ciekawy ale mało szczegółowy, uważam że opracowanie całkiem dobre dla osób nie mających zbyt wiele doświadczenia z chemią i to jest ok ale nie dowiedziałem się szczegółów, których szukam, ciekawi mnie jak zachowuje się środowisko w momencie wycieku lng czy wyparowuje on od razu czy np. woda w okolicy 3 m zamarza:) może znasz więcej szczegółów – jeśli tak chętnie je obgadam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *