Krótka historia CNG czyli trochę inny LPG

autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Okazało się, że tak naprawdę na rynku księgarskim jest tylko jedna pozycja na ten temat. Ale podczas licznych podroży po tzw. Europie Zachodniej spotkałem się z gazem CNG, który w Polsce był właściwie nieznany i nieznane są także publikacje na ten temat.

Erdgaz, Metan, Gaz Ziemny, CNG czyli Compressed Natural Gas (ang. sprężony gaz ziemny) znany także jako gaz błotny lub gaz kopalniany. Zastosowany jako paliwo do pojazdów w latach 30 – tych poprzedniego wieku, czyli mniej więcej równolegle do zastosowania LPG. Wykorzystywano go m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Czechach i w Rosji. W Polsce już latach 50 tych istniało (i jeździło) prawie 2 tys. samochodów napędzanych na gaz CNG – były to głównie pojazdy służb technicznych.

Sprężony gaz ziemny ma najdłuższą tradycję stosowania w południowej Polsce gdzie w latach po II wojnie światowej – w latach pięćdziesiątych wybudowano kilka stacji sprężania gazu ziemnego do napędu pojazdów samochodowych m. in. Rzeszów, Tarnów, Mysłowice i Krosno. Stacje były wyposażone w urządzenia francuskie Lischar oraz czeskie Skoda. W latach sześćdziesiątych oraz siedemdziesiątych stacje z gazem CNG znikły z Polskiego krajobrazu. Wpłynął na to zapewne niski poziom dostępnych ówcześnie rozwiązań technologicznych a przede wszystkim brak odpowiednich zbiorników.

Gaz CNG powrócił w Polsce do łask w dobie lat 80 tych. Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie, przy współpracy Politechniki Krakowskiej i Politechniki Śląskiej w Gliwicach rozpoczął realizację specjalnego rządowego programu wykorzystania gazu ziemnego do napędów samochodowych czego efektem było zainteresowanie Sanockiego Zakład Górnictwa Nafty i Gazu.

W 1988 roku uruchomiona została pierwsza stacja tankowania samochodów gazem ziemnym w Kopalni Gazu Ziemnego Przemyśl – Zachód. Żuki A-11B wyposażone w armaturę zasilającą dostarczoną przez PIMOT były pierwszymi samochodami w tym czasie zasilanymi CNG. Rok później na terenie tej samej kopali zbudowano drugą instalację tankowania samochodów, która zasilała kilkanaście pojazdów należących do lokalnej firmy transportowej. W tym czasie Rzeszowski MZK wyraził zainteresowanie tym paliwem. Początkowo w kilku używanych autobusach Jelcz, następnie w nowych. W sumie było ich kilkanaście. W pozostałych rejonach kraju było o wiele gorzej. Sześć autobusów było w Krakowie i kilka w Warszawie.

Oto krótka historia CNG w Polsce, a na świecie? Podobnie, z tą różnicą, że kiedy w Polsce w latach 70 tych już o CNG było cicho to na świecie zaczęło się robić głośno: w czasie kryzysu energetycznego rozpoczął się prawdziwy rozwój techniki CNG.

To dlatego jesteśmy teraz dużo daleko za Rosją czy Niemcami i mamy tak słabą sieć stacji tankowania.


Aleksander Sowa, autor

Samochodowe instalacje zasilania gazem
ISBN: 83-60061-49-1, Wydawca: Dobry eBook

http://www.wydawca.net

Dodam jeszcze kilka słów od siebie. Autor artykułu jest autorem książki „Samochodowe instalacje zasilania gazem”. Znajdziesz tam informacje o instalacjach na gaz ziemnyCNG i LPG. Książka opisuje elementy wchodzące w skład instalacji różnych generacji oraz typowe niedomagania tych układów. Podaje też sposoby na eliminację awarii, samodzielną regulację i zalecenia eksploatacyjne.

W bliskiej przyszłości należy spodziewać się wzrostu popularności sprężonego gazu ziemnego. LPG to paliwo otrzymywane przede wszystkim z ropy naftowej. Jego cena będzie rosnąć tak samo jak cena benzyny czy oleju napędowego. Gaz ziemny znajduje się w osobnych złożach i dlatego jego cena rosnąć będzie później. Należy się więc spodziewać budowy stacji tankowania CNG. Tym bardziej, że prawie cała Polska objęta jest siecią gazowniczą. Z tego względu dystrybucja tego paliwa będzie bardzo łatwa.

Komentarzy do wpisu “Krótka historia CNG czyli trochę inny LPG”: 4.

  1. Irek says:

    ciekawy artykuł… ja szczerze tylko kilka razy słyszałem co nieco o tym rodzaju paliwa ale prawie nic o nim nie wiedziałem…

  2. Witam!
    Więcej informacji na temat bieżącej sytuacji CNG w Polsce i w Europie znajdziecie na http://www.cng.auto.pl . Między innymi:
    – wykaz i mapę stacji CNG w Polsce i w Europie
    – katalog pojazdów z fabryczną instalacją CNG
    – rzetelną pomoc ze strony wieloletnich użytkowników pojazdów CNG w polskich warunkach

    Pozdrawiam i zapraszam
    Karol Wieczorek

  3. Kamil says:

    ja mam instalacje gazową w aucie i jestem zadowolony

  4. jurex says:

    pasuje zapoznać się z lekturą, szczerze powiedziawszy to nigdy nie spotkałem się z CNG

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *