Silnik Stirlinga

Szukając coraz ciekawszych i bardziej efektywnych sposobów na wytwarzanie energii z różnych paliw, inżynierowie sięgają niekiedy po bardzo stare wynalazki. Jednym z nich jest silnik Stirlinga, opatentowany ponad 200 lat temu, w 1816 roku.

Silnik Stirlinga to dość dziwaczny silnik tłokowy. Jego nietypowość polega na tym, że podobnie jak w przypadku maszyny parowej, w samym silniku nie odbywa się proces spalania żadnego paliwa. Wyposażony jest w dwa tłoki i jeden lub dwa cylindry, ciepły oraz zimny, tj. ten, do którego należy dostarczać ciepło i drugi, który trzeba chłodzić. To właśnie ten proces przepływu ciepła przez silnik sprawia, że tłoki poruszają się, przekazując energię na wał korbowy.

Czytaj dalej…

Samochody hybrydowe to nie nowy pomysł!

Jeśli sądzisz, że pierwszym samochodem hybrydowym była Toyota Prius, jesteś w błędzie. O niej można powiedzieć najwyżej tyle, że jest to pierwszy samochód hybrydowy, który odniósł komercyjny sukces. Bo pierwszy samochód hybrydowy miał powstać jeszcze grubo w XX wieku, bo aż w roku Czytaj dalej…