Common rail – wtrysk w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych

Choć Drewno Zamiast Benzyny jest serwisem traktującym głównie o alternatywnych paliwach i odnawialnych źródłach energii, od czasu do czasu staram się tu pisać o technicznych ciekawostkach stosowanych w silnikach spalinowych. To w końcu te ciekawostki wpływają na osiągi silników i ich zużycie paliwa, ale też ograniczają nieco stosowanie paliw alternatywnych do nowoczesnych silników.

Dziś chciałbym napisać o tzw. technologii common rail, czyli nowoczesnym sposobie wtryskiwania paliwa do silników wysokoprężnych (diesla). Pojęcie to nie doczekało się fajnego tłumaczenia na język polski, a w wolnym tłumaczeniu można powiedzieć, że chodzi o jakąś wspólną szynę. Dlatego na łamach tego artykułu będę używać oryginalnej, anglojęzycznej wersji tego pojęcia. Czytaj dalej…

Przyszłość jazdy na gazie ziemnym

Na łamach tego bloga opisałem już, że wodór nie jest paliwem przyszłości. A na innym moim blogu kilka lat temu zastanawiałem się, czy paliwem przyszłości jest biodiesel. Dziś zabawię się trochę w przewidywanie przyszłości i spróbuję opisać, jak wyobrażam sobie przyszłość jazdy na gazie ziemnym.

Gaz ziemny to paliwo, o którym mówi się, że jest jednym z najczystszych i najbardziej ekologicznych. Spala się czysto, nie powoduje emisji tlenków siarki i pyłów (choć przy spalaniu gazu ziemnego powstaje i tlenek węgla i tlenki azotu). Znany też pod nazwą gazu wysypiskowego (składowiskowego) jest powszechny i można go otrzymywać sztucznie. Na jednostkę wyprodukowanej energii ze spalania gazu ziemnego powstaje stosunkowo mało dwutlenku węgla. A wszystko przez to, że podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan — najlżejszy węglowodór o wzorze chemicznym CH4. Czytaj dalej…

Biopaliwa (ciekłe) w energetyce

Dzisiejszy krótki wpis piszę zainspirowany intensywną dyskusją toczącą się pod wpisem o biopaliwach kontrowersyjnych etycznie, ale też artykułem „Ciekłe biopaliwa w energetyce”, napisanym przez Marka Sutkowskiego i Adama Rajewskiego, opublikowanym w numerze 11/2009 miesięcznika Czysta Energia.

Pozwolę sobie odnieść się do kilku przedstawionych w artykule sformułowań, w kontekście całego zagadnienia i wspomnianej dyskusji. Czytaj dalej…

Przewodnik po gadżetach oszczędzających paliwo (2)

Poniższy tekst to druga część tłumaczenia doskonałego artykułu Tony’s Guide to Fuel saving gadgets, pochodzącego ze strony fuelsaving.info. Tony, autor artykułu i całego serwisu, jest inżynierem, absolwentem Uniwersytetu Cambridge. Przez 6 lat pracował w dziale zaawansowanych silników Rovera, z czego drugą połowę przy bliskiej współpracy z podobnym działem w BMW. Uczestniczył w pracach nad wieloma różnymi koncepcjami oszczędzania paliwa, m.in. bezpośrednim wtryskiem benzyny, recyrkulacją spalin i systemem Valvetronic. Przez 5 lat pracował w należącym do BOSCHa Cosworth Technology, od 2004 pracuje wciąż dla BOSCHa, tym razem przy rozwijaniu nowoczesnego silnika benzynowego dla innego producenta samochodów. Czytaj dalej…

Przewodnik po gadżetach oszczędzających paliwo (1)

Opublikowany poniżej tekst jest tłumaczeniem doskonałego artykułu Tony’s Guide to Fuel saving gadgets ze strony fuelsaving.info. Tony, autor artykułu i całego serwisu, jest inżynierem, absolwentem Uniwersytetu Cambridge. Przez 6 lat pracował w dziale zaawansowanych silników Rovera, z czego drugą połowę przy bliskiej współpracy z podobnym działem w BMW. Uczestniczył w pracach nad wieloma różnymi koncepcjami oszczędzania paliwa, m.in. bezpośrednim wtryskiem benzyny, recyrkulacją spalin i systemem Valvetronic. Przez 5 lat pracował w należącym do BOSCHa Cosworth Technology, od 2004 pracuje wciąż dla BOSCHa, tym razem przy rozwijaniu nowoczesnego silnika benzynowego dla innego producenta samochodów. Czytaj dalej…