Kamper przedziwny

Dzisiejszy temat pewnie zainteresuje entuzjastów wszelkiej maści kamperów, przyczep kempingowych, itp, oraz zapalonych amatorów rajdów rowerowych i zlotów karawaningowych.

Ów niewielki kamper ze zdjęcia (absolutnie minimalistyczny, jeśli chodzi o wymiary)  powstał w 2008 r. z inicjatywy bostońskiego projektanta Kevina Cyra. Na trójkołowym rowerze umieszczono kabinę będąca jednoosobową wersją tradycyjnej przyczepy kempingowej. W środku wyposażenie standardowe – jak na przewoźny domek przystało: jest gdzie spać, jest miejsce na przygotowanie posiłku, szafki na najpotrzebniejsze przybory i nawet nieco (maleńkie  „nieco”, ale jest!) przestrzeni dla swobody ruchów. Wprawdzie trudno mi wyobrazić sobie spanie z sufitem prawie przy nosie, ale niewielki świetlik, przez który można oglądać rozgwieżdżone niebo, rekompensuje brak miejsca i nie pozwala na rozwój klaustrofobii.

Owa przedziwna przyczepa kempingowa zasilana jest energią wytwarzaną podczas jazdy na rowerze. Tak więc jedynie od właściciela „mieszkanka” zależy, ile prądu w danym dniu wypedałuje.

kamper jednoosobowyInteresujące jest, jak zakwalifikowany zostałby przez urzędników ów pojazd, gdyby jego właściciel zdecydował się zamieszkać w nim na stałe. Pozostawałaby do rozstrzygnięcia kwestia podatków, opłat, itp. Dlaczego nad tym się zastanawiam? Ponieważ obowaiam się, że biurokracja i bezmyślność urzędnicza mogłyby skutecznie zniechęcić do rozwijania idei rowerowego karawaningu. A pomysł samowystarczalnej energetycznie rowerowej przyczepy kempingowej sam w sobie jest na tyle ciekawy, że wart spopularyzowania (bo egzemplarz, który widzicie na zdjęciu jest na razie jedyny na świecie).

Źródło: Inhabitat

Roczny test biodiesla w autobusach

Nie, nie w Polsce. W St. Louis, w stanie Missouri w USA. Trwającą rok eksploatację floty autobusowej na oleju napędowym o ultra niskiej zawartości siarki (ULSD) i biodieslu obserwowało amerykańskie narodowe laboratorium energii odnawialnej (NREL) i narodową radę biodiesla (NBB). Czytaj dalej…

Alternatywne paliwa silnikowe

Jeśli tekst jest według Ciebie ciekawy, wykop go!

W dzisiejszym artykule postaram się zrobić przegląd dostępnych na rynku i potencjalnie możliwych do wykorzystania alternatywnych paliw silnikowych. Warto wiedzieć, czym można zasilać nasze samochody, skoro ropa wciąż drożeje. I raczej ten trend się nie odwróci…

Czy te paliwa są tańsze? Niekiedy tak, ale nie zawsze. Czy są to biopaliwa? Niektóre z nich tak, inne są po prostu produkowane z innych surowców, niż ropa naftowa. Czy dają się bezpiecznie spalać w naszych silnikach? Właśnie… z tym jest chyba najgorzej.

Każde paliwo zostanie ocenione pod kątem czterech kryteriów:

  • czy dane paliwo jest biopaliwem,
  • czy jest alternatywne w stosunku do paliw ropopochodnych, czyli czy jest rozwiązaniem problemu drożejącej ropy,
  • jaki jest koszt instalacji, która umożliwia stosowanie tego paliwa,
  • jak dzisiejsze silniki sobie z nim radzą.

Dla czytelności artykułu i wygody czytelnika, stosować będę kolorowe oznaczenia: zielone (pozytywne), niebieskie (umiarkowane), czerwone (niekorzystne) i kolory pośrednie.

Czytaj dalej…

Turbosprężarka

Turbosprężarka to napędzana spalinami sprężarka stosowana do doładowania silników spalinowych. Służy do podnoszenia mocy silnika przez zwiększanie ilości tlenu dostarczanego do komory spalania. Podstawową zaletą, jaką posiada turbosprężarka jest zdolność do znacznego zwiększenia mocy silnika przy niewielkiej masie.

Przy wykorzystaniu turbosprężarki w silniku benzynowym jest niekiedy konieczne obniżenie stopnia sprężania, w celu uniknięcia występowania spalania stukowego. To z kolei obniża sprawność silnika przy niższych prędkościach obrotowych. Problemy te nie występują przy turbodoładowaniu silnika diesla. Przy pracy na większych wysokościach zyski z zastosowania turbosprężarki są bardziej znaczące — z tego względu urządzenia te są często stosowane w silnikach lotniczych i właśnie do silników lotniczych zostały skonstruowane.

Turbosprężarka w przekroju

Turbosprężarka w przekroju. Po lewej stronie część spalinowa, po prawej stronie cześć powietrzna.

Zasada działania turbosprężarki

Turbosprężarka jest sprężarką o napędzie turbinowym, wykorzystującą energię spalin opuszczających silnik. Podobnie jak mechaniczne sprężarki doładowania, instalowana jest na kolektorze dolotowym do silnika i znacznie zwiększa sprawność napełniania silnika, ponad poziom osiągany przez silniki wolnossące. Sprężarka i turbina napędzana gazami spalinowymi montowane są na wspólnym wale, podobnie jak w silnikach turboodrzutowych i turbinach gazowych.

Zadanie turbosprężarki to zwiększenie ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym co jednocześnie zwiększa ilość powietrza (i tlenu) wpływającego do komory spalania w danym czasie. Aby utrzymać ten sam skład mieszanki paliwowo-powietrznej, konieczne jest również zwiększenie dawki paliwa. Powoduje to poprawienie sprawności napełniania cylindra a więc zwiększenie jego mocy. Zmianę ilości dostarczanego paliwa osiąga się przez tuning gaźnika lub wtryskiwaczy.

Zwiększenie ciśnienia, inaczej doładowanie, mierzone jest w Pa lub barach. Przykładowo — turbosprężarka o sprawności 100% i doładowaniu wielkości 101kPa (0,101 MPa) pozwoliłaby na dwukrotne zwiększenie mocy silnika, ponieważ ciśnienie panujące w kolektorze dolotowym byłoby dwa razy większe od ciśnienia atmosferycznego. Sprawność turbosprężarki nigdy nie osiąga takich wartości z powodu występujących w urządzeniu strat, zazwyczaj wynosi ona około 80%.

Typowa w silnikach samochodowych wartość doładowania to około 80kPa. Turbosprężarka uruchamiana jest dopiero przy pewnej określonej prędkości obrotowej silnika, w momencie gdy energia kinetyczna spalin osiąga wartość pozwalającą na pracę sprężarki.

Podstawowym czynnikiem uniemożliwiającym stosowanie doładowania o wysokiej wartości jest zwiększanie się temperatury powietrza w trakcie jego sprężania, które powoduje zmniejszenie sprawności napełniania cylindra. Efekt ten można zredukować przez stosowanie chłodzenia powietrza między sprężarką a silnikiem (tzw. intercooler). Często spotykana temperatura powietrza za sprężarką wynosi nawet 90°C.

Budowa turbosprężarki

Turbosprężarka wiruje z ogromnymi prędkościami, w zależności od modelu osiągającymi 80 000 – 190 000 obr./min. Z tego względu niemożliwe jest stosowanie w nich zwykłych łożysk tocznych. Zamiast nich używane są łożyska ślizgowe — olejowe. Olej smaruje łożyska oraz chłodzi rozgrzane elementy urządzenia.

W celu regulowania ciśnienia doładowania, turbosprężarki posiadają automatyczny zawór przekierowujący część spalin poza turbinę, co pozwala na kontrolowanie maksymalnej prędkości obrotowej i doładowania.

turbosprężarka zamontowana na silniku

Turbosprężarka jako element tuningu sportowego silnika. Cztery kolektory (w lekko złotawym kolorze) doprowadzają rozpędzone spaliny pod ciśnieniem do wirnika turbosprężarki. Po rozprężeniu są odprowadzane grubym kanałem odchodzącym pod silnik i trafiają do tłumika. Od prawej strony do sprężarki doprowadzane jest powietrze (po przejściu przez filtr powietrza), sprężone trafia do chłodnicy sprężonego powietrza (tzw. intercoolera) a następnie do silnika.
Foto: SkipSteuart (z Flickr).

Niezawodność turbosprężarki

O ile niezanieczyszczony olej (najlepiej syntetyczny) doprowadzany jest do łożysk turbosprężarki i zasilające ją spaliny nie są zbyt gorące (mieszanki ubogie, opóźnienie zapłonu w silnikach z zapłonem iskrowym), urządzenie to nie jest zawodne.

Po pracy przy wysokiej prędkości obrotowej przed wyłączeniem silnika należy umożliwić mu przez okres 3 minut pracę na niskich obrotach. Pozwala to na ostygnięcie turbiny. W przeciwnym wypadku wysoka temperatura turbiny może spowodować spalenie części oleju znajdującego się w urządzeniu, co następnie pogarsza smarowanie i może doprowadzić do zatarcia łożysk.

„Turbodziura”

„Turbodziura” to określenie krótkiej chwili pomiędzy mocnym wciśnięciem pedału gazu a doładowaniem silnika przez turbosprężarkę. Zjawisko powstaje, bo osiągnięcie przez gazy spalinowe ciśnienia potrzebnego do poruszenia wirnika zajmuje pewien czas. Sprężarki mechaniczne nie mają tego ograniczenia.

Aby zmniejszyć uciążliwość tego zjawiska, stosuje się na przykład zmniejszanie bezwładności wirnika (przez wykonanie go lżejszych materiałów, na przykład z ceramiki) albo stosowanie dwóch mniejszych turbosprężarek (popularne w silnikach widlastych). Turbosprężarka ze zmiennym kątem łopatek jest prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem problemu.

Artykuł ten jest na licencji GNU Free Documentation License. Został napisany w oparciu o artykuł „Turbocharger” z serwisu Wikipedia.n