Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulator kwasowo-ołowiowy to rodzaj akumulatora energii elektrycznej z elektrodami wykonanymi z ołowiu i tlenku ołowiu oraz kwaśnego elektrolitu (roztwór kwasu siarkowego i wody). Stosowany przede wszystkim w motoryzacji jako źródło energii dla samochodowego rozrusznika i innych urządzeń elektrycznych w samochodzie, często stosowany jest również jako rezerwowe źródło zasilania dla urządzeń stacjonarnych. Akumulator tego rodzaju został wymyślony ponad 160 lat temu i do tej pory jest najpopularniejszy w wymienionych zastosowaniach.

Akumulator kwasowo-ołowiowy to rodzaj akumulatora energii elektrycznej z elektrodami wykonanymi z ołowiu i tlenku ołowiu oraz kwaśnego elektrolitu (roztwór kwasu siarkowego i wody). Stosowany przede wszystkim w motoryzacji jako źródło energii dla samochodowego rozrusznika i innych urządzeń elektrycznych w samochodzie, często stosowany jest również jako rezerwowe źródło zasilania dla urządzeń stacjonarnych. Akumulator tego rodzaju został wymyślony ponad 160 lat temu i do tej pory jest najpopularniejszy w wymienionych zastosowaniach.

Ze względu na stosunkowo niską cenę, typowy akumulator samochodowy zdaje się być najlepszym w domowych zastosowaniach do magazynowania energii elektrycznej. Okazuje się to nie być prawdą. Zadaniem akumulatora samochodowego jest oddanie dużego prądu w momencie rozruchu, do poruszenia rozrusznika. W tym celu zbudowany jest on z wielu cienkich płytek o dużej powierzchni. Głębokie rozładowywanie powoduje powstanie w tych płytkach mechanicznych naprężeń, które powodują ich niszczenie. Z tego względu każde głębokie rozładowanie samochodowego akumulatora trwale zmniejsza jego pojemność.

Obsługa akumulatora kwasowo-ołowiowego

Poziom elektrolitu
Minimalny poziom elektrolitu powinien być nie niższy niż 10-15 mm powyżej górnej granicy elektrod. W przypadku obniżenia się poziomu elektrolitu, należy dolać do akumulatora wody destylowanej (nigdy kranówki, może ona zawierać minerały, które wpłyną negatywnie na działanie akumulatora). Nie wolno dolewać kwasu siarkowego.

Ładowanie akumulatora
Napięcie w instalacji elektrycznej powinno wynosić 14-14,4 V dla akumulatorów 12 V w celu zapewnienia odpowiedniego ładowania akumulatora.

Ładowanie akumulatora powinno odbywać się prądem o wartości równej 1/10 pojemności akumulatora. Przykładowo, dla akumulatora o pojemności 150 Ah (amperogodzin) należy ładować go prądem wynoszącym 15 A. Gęstość elektrolitu w naładowanym akumulatorze powinna wynosić ok. 1,28 kg/l. Naładowany akumulator powinien mieć napięcie wynoszące 12,6-12,65 V (na tym poziomie napięcie się ustabilizuje po odłączeniu prądu ładowania).

Źródła:
[1] Artykuł „Lead-acid battery” w serwisie Wikipedia,
[2] Artykuł „Akumulator kwasowo-ołowiowy” w serwisie Wikipedia,
[3] Artykuł „Car battery” w serwisie Wikipedia,
[4] Instrukcja użytkowania akumulatorów Centra

Komentarzy do wpisu “Akumulatory kwasowo-ołowiowe”: 4.

  1. Piotras76 says:

    A może zamiast akumulatorów samochodowych zastosować baterię trakcyjną z elektrycznego wózka widłowego o napięciu 24,48 lub 80 V i pojemności do 1000Ah ?

  2. @Piotras76: w jakim sensie zamiast? Akumulator samochodowy służy do napędu rozrusznika i w tym celu jest zoptymalizowany (daje bardzo duży prąd rozruchu). Akumulator trakcyjny służy do napędu silnika i zoptymalizowany jest pod kątem trwałości i zdolności do głębokiego rozładowywania. Zastąpić jeden drugim się nie da za bardzo. 🙂

  3. Pingback: Nowe akumulatory

  4. alcan says:

    ciekawe jakie zasady działania takiego akumulatora. a gdyby tak samemu pokombinować z PB i H2SO4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *