Jak zbudowany jest akumulator?

Wiele osób z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, że akumulator jest sercem każdego samochodu. Czasem zdarza się, że słyszymy od kolegi, że spóźni się do pracy, bo rozładował mu się akumulator i nie jest w stanie uruchomić samochodu. Ale co właściwie kryje się pod tym hasłem? Czym jest akumulator i dlaczego jest tak ważny?

Akumulator to odwracalne źródło prądu. Oznacza to, że można w nim gromadzić energię elektryczną, a także ją pobierać. Można także użyć określenia, że akumulatory to pojemniki z substancjami chemicznymi, ponieważ podczas pracy akumulatora w jego wnętrzu dochodzi do różnego rodzaju procesów chemicznych.

Najczęściej wykorzystywanymi w samochodach akumulatorami są akumulatory ołowiowe, zwane inaczej kwasowymi. Taki typ akumulatora składa się z połączonych ze sobą szeregowo ogniw.

Do części składowych akumulatora kwasowego należą dwa zespoły płyt ołowiowych (stąd właśnie wzięła się jego nazwa). Jeden zespół to tak zwany biegun dodatni (płyty w biegunie dodatnim pokryte są dwutlenkiem ołowiu), drugi to biegun ujemny (powłoką w przypadku płyt ujemnych jest tak zwany ołów gąbczasty). Do tego dochodzi także naczynie z odpowiednim elektrolitem. W takich akumulatorach elektrolitem jest rozwór kwasu siarkowego. Płyty ołowiowe zostają umieszczone w elektrolicie mają różne potencjały w stosunku do samego elektrolitu. W zależności od stopnia naładowania ogniwa różnica ta może przybierać różne wartości.

budowa-akumulatora

Jak zbudowane jest pojedyncze ogniwo w akumulatorze?

Ogniwo to nic więcej jak płyty ujemne i dodatnie umieszczone naprzemiennie. Co ważne, zespół płyt ujemnych będzie miał zawsze o jedną płytę więcej niż zespół płyt dodatnich, a płyty dodatnie znajdują się pomiędzy tymi ujemnymi. Jeśli obciążymy jednostronnie płyty dodatnie, bardzo możliwe że się skrzywią.

Aby umożliwić przepływ elektrolitu i przepływ prądu jonowego pomiędzy płytami o przeciwległych biegunach, oddzielone są one specjalnymi przekładkami (mogą być także zamiennie nazywane separatorami). Zbudowane są one ze specjalnych żywic lub pcv. Takie przekładki świetnie izolują od siebie płyty dodatnie i ujemne (aby nie dopuścić do ich mechanicznego zwarcia).

Blok akumulatora jest podzielony na komory (zwane też celami). Do podziału na komory służą pionowe ścianki (zwane także grodziami). Ilość komór często jest równoznaczna z liczbą korków (jedna komora równa się jednemu korkowi). W korkach znajdują się specjalne otwory, wykonane w sposób labiryntowy. Te otwory pozwalają na wydostawanie się z ogniw wodoru i tlenu w czasie ładowania akumulatora,

Nie dotyczy do jednak wszystkich akumulatorów, a jedynie określonej ich części. Aby płyty nie dotykały dna konkretnej komory, w każdej komorze znajdują się progi. Pomiędzy dnem bloku a dolną krawędzią znajduje się pusta przestrzeń, w której często gromadzi się specyficzna masa, która w trakcie eksploatacji akumulatora spływa z płyt. W tym miejscu mogą znajdować się także zanieczyszczenia. Z akumulatora wyprowadza się dodatnią oraz ujemną końcówkę biegunową. Warto pamiętać o tym, że wyprowadza się je z dwóch skrajnych ogniw.

Materiał powstał we współpracy z serwisem SpecPart.pl

Jeden komentarz do wpisu “Jak zbudowany jest akumulator?

  1. motoryzacyjny says:

    Nie ma to jak stare akumulatory… Varta, Centra i inne które były w stanie wytrzymać nawet 10 i więcej lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *