Przewodnik po gadżetach oszczędzających paliwo (2)

Poniższy tekst to druga część tłumaczenia doskonałego artykułu Tony’s Guide to Fuel saving gadgets, pochodzącego ze strony fuelsaving.info. Tony, autor artykułu i całego serwisu, jest inżynierem, absolwentem Uniwersytetu Cambridge. Przez 6 lat pracował w dziale zaawansowanych silników Rovera, z czego drugą połowę przy bliskiej współpracy z podobnym działem w BMW. Uczestniczył w pracach nad wieloma różnymi koncepcjami oszczędzania paliwa, m.in. bezpośrednim wtryskiem benzyny, recyrkulacją spalin i systemem Valvetronic. Przez 5 lat pracował w należącym do BOSCHa Cosworth Technology, od 2004 pracuje wciąż dla BOSCHa, tym razem przy rozwijaniu nowoczesnego silnika benzynowego dla innego producenta samochodów. Czytaj dalej…

Przewodnik po gadżetach oszczędzających paliwo (1)

Opublikowany poniżej tekst jest tłumaczeniem doskonałego artykułu Tony’s Guide to Fuel saving gadgets ze strony fuelsaving.info. Tony, autor artykułu i całego serwisu, jest inżynierem, absolwentem Uniwersytetu Cambridge. Przez 6 lat pracował w dziale zaawansowanych silników Rovera, z czego drugą połowę przy bliskiej współpracy z podobnym działem w BMW. Uczestniczył w pracach nad wieloma różnymi koncepcjami oszczędzania paliwa, m.in. bezpośrednim wtryskiem benzyny, recyrkulacją spalin i systemem Valvetronic. Przez 5 lat pracował w należącym do BOSCHa Cosworth Technology, od 2004 pracuje wciąż dla BOSCHa, tym razem przy rozwijaniu nowoczesnego silnika benzynowego dla innego producenta samochodów. Czytaj dalej…

Wodór (nie) jest paliwem przyszłości

Wiele się mówi, że jak skończy się ropa, samochody będą jeździć na wodorze. Że najwyższa pora przestać budować coraz lepsze silniki spalinowe, tylko przestawić wszystkie samochody na wodór. Szkoda, że nie jest to takie proste. Szkoda, że nie jest to sensowne.

Dlaczego więc mówi się, że wodór jest paliwem przyszłości? W mojej opinii to nieprawda, co postaram się uzasadnić poniżej.

Wodór jako paliwo silnikowe

Wodór nie nadaje się do dzisiejszych samochodów. Kropka. Nie ma tu co dyskutować. To jest doskonałe paliwo dla rakiet kosmicznych, ale nie dla silników spalinowych. Wartość opałową w przeliczeniu na kilogram masy ma olbrzymią. Niestety, jego gęstość jest bardzo niska, więc wartość opałowa w przeliczeniu na objętość jest mizerna, porównywalna np. do tlenku węgla… Gorzej, bo liczba oktanowa wodoru jest masakrycznie niska! Tego paliwa nie da się spalić w normalnym silniku tłokowym, bo spalanie stukowe będzie nie do opanowania! Czytaj dalej…

Silnik diesla

Silnik diesla (wysokoprężny) to silnik spalinowy spalania wewnętrznego. Jest to silnik cieplny, w którym energia do czynnika roboczego (którym jest powietrze a później mieszanina powietrza i spalin) dostarczana jest przez bezpośrednie spalenie w nim paliwa (bez pośrednictwa wymiennika ciepła).

Zapłon paliwa inicjowany jest samoczynnie po przekroczeniu temperatury zapłonu paliwa. Sprężanie powietrza w komorze spalania powoduje podwyższenie temperatury, dzięki czemu wtryśnięte do komory spalania paliwo ulega zapłonowi. Do jego zapłonu nie jest zatem wymagane zewnętrzne źródło energii, jak np. iskra zapłonowa z akumulatora w silniku z zapłonem iskrowym. Ciśnienie maksymalne cyklu termodynamicznego Diesla w silniku jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym). Czytaj dalej…