Czy pandemia zmniejszyła mi zużycie paliwa w samochodzie?

Od niemal 3 miesięcy pracuję zdalnie. W biurze na przestrzeni tego okresu byłem jedynie trzykrotnie i niespecjalnie planuję to zmieniać w najbliższym czasie.

Jeżdżąc po Warszawie zauważam dużo mniejsze korki niż przed pandemią. Ruch jest mniejszy, może nawet trochę spokojniejszy (bo ludzie nie spieszą się jak szaleni, gdy i tak zdążą dojechać na czas). Choć w ciągu ostatnich 2 tygodni mam wrażenie, że zaczyna powoli wracać do normy.

Ten mniejszy ruch na ulicach na pewno przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, bo po prostu ludzie nie jeżdżą tyle samochodami. Ale chciałem też sprawdzić, czy ten mniejszy ruch przekłada się na mniejsze zużycie paliwa w tych samochodach, które już jeżdżą.

Na szczęście ja skrupulatnie notuję wszystkie tankowania od wielu lat i mogłem sobie te dane zebrać i wrzucić na wykres.

Czy zatem pandemia i mniejszy ruch na ulicach zmniejszył spalanie mojego samochodu?

Krótka odpowiedź brzmi: mojego nie.

Na osi poziomej — data. Na osi pionowej — spalanie w litrach na 100 km. Dane własne.

Na wynik prawdopodobnie największy wpływ ma fakt, że ja po prostu prawie w ogóle nie jeżdżę do pracy samochodem. Przeciętnie zdarza się to nie częściej niż raz na dwa miesiące, gdy np. w piątek wieczorem po wyjściu z biura od razu wyjeżdżam na weekend.

Oznacza to, że i tak prawie nie stoję w korkach, czyli to, że teraz ich nie ma, nie powinno mieć większego wpływu na moje spalanie.

Jeden komentarz do wpisu “Czy pandemia zmniejszyła mi zużycie paliwa w samochodzie?

  1. Obserwator says:

    Przeciętny samochód ma masę ok. tony. Wiezie z reguły jednego człowieka z jakimś bagażem, których łączna masa nie przekracza 100 kg. To jest gigantyczne marnotrawstwo energii. Jednak puste tramwaje o masie kilkadziesiąt razy większej to jeszcze większe marnotrawstwo energii…
    Dla porównania tir z naczepą wiozący ładunek spala poniżej litra na tonę ładunku./100km Pociąg towarowy z elektryczną lokomotywą zużywa poniżej 1 kWh na tonę/100 km. A pociąg metra już 10 razy więcej.
    Rower z dwusuwowym chińskim silnikiem spalinowym 49 cm3 (masa z pełnym bakiem 23 kg) z jednym biegiem przy dynamicznej jeździe spala 3 l mieszanki. Dla porównania velomobile ze specjalnym dedykowanym silnikiem może przejechać kilkaset kilometrów na jednym litrze paliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *