Dlaczego ucieszy mnie E85 na stacjach, choć sam jeżdżę dieslem?

Od trzech miesięcy prawie codziennie jeżdżę świetnym samochodem z silnikiem wysokoprężnym, jakim jest dwuosobowy Smart. Ponieważ ma dość nowoczesny silnik (CDI z common railem) nie tankuję do niego biopaliw, ale i tak udaje mi się przejechać 100 km za mniej więcej 15 PLN (najniższe spalanie, jakie zanotowałem, to 3,06 l / 100 km). Mimo, że mój samochód jest na olej napędowy, cieszy mnie informacja o pojawieniu się w sprzedaży etanolu E85. Wprawdzie takie informacje pojawiały się już 2 lata temu, mam nadzieję, że tym razem okaże się to prawdą.

Co by jednak nie mówić, mnie ta informacja cieszy.

Oczywiście etanolu kupować nie będę, choć diesle podobno potrafią jeździć też i na etanolu. Ja jednak wolę nie próbować.

Mimo to, sam fakt pojawienia się na rynku tego paliwa, spowoduje, że zacznie się o nim mówić.

Nie uważam, by bioetanol miał szansę zastąpić benzynę. Nie uważam, by w ogóle było to dobre odnawialne paliwo, bo póki co produkuje się go raczej w sposób energochłonny i z EROEI mniejszym od jedności. Ale gdyby na rynku to paliwo się pojawiło i ludzie zaczęli z niego korzystać, to pewnie zaczęliby też je produkować na własną rękę.

A destylacja spirytusu w oparciu o pozyskane lokalnie surowce i paliwa (np. słomę z tego samego zboża, z którego się zacier wyprodukowało) w prostych urządzeniach (kolumnach rektyfikacyjnych) powinna dawać lepsze rezultaty, niż jego scentralizowane wytwarzanie, wymagające dowożenia węgla i surowców z dalekich odległości.

Problem polega na tym, że póki co produkcja takiego paliwa nie jest specjalnie legalna. Ale może i to się w dłuższej perspektywie zmieni, jeśli o etanolu jako paliwie zacznie się więcej mówić…

Komentarzy do wpisu “Dlaczego ucieszy mnie E85 na stacjach, choć sam jeżdżę dieslem?”: 8.

  1. dssn says:

    🙂 taniej niz zcentralizowana produkcja ? kolego mam gorzelnie i produkuje spiryt od 2000 r. mam najtansze zboze bo tylko takie oplaca sie kupowac do gorzelni, czy tez melase buraczana. Do wyprodukowania 320 l spirytusu trzeba tone zboza. Wegiel kupuje po 350 zl za tone gdy moi pracownicy ze skladow najtaniej mieli po 500 zl. Na pewno zrobicie taniej.
    Nie zgodze sie co do tego. Plusem jest to tylko ze tankujac paliwo ktore bazowaloby na spirytusie POLSKIM napedzamy lokalna/krajowa gospodarke a nie szejkow czy ruskich. To jest plus na ktory malo osob zwraca uwage ALE kupujac moj sporytus ja wasze pieniadze wydam u was lokalnie lub w polsce a napewno wieksza czesc. Kupujac rope nabijamy kieszenie szejkom.

  2. @dssn: myślę, że rezygnacja z kosztów zakupu paliwa do destylowania spirytusu przez zastąpienie węgla byle czym znacznie poprawiłoby bilans przydomowej produkcji etanolu. I analogicznie w przypadku surowców, np. spadów owocowych z własnego sadu.

  3. dssn says:

    być może, jeżeli komuś by się chciało to niech otwiera rafinerie w garazu 🙂 wazne jest by kupować u nas nasze a nie u szejków czy ruskich.
    Wprowadzenie E85 wiaze sie jeszcze z jednym minusem w obecnej chwili. Na dzien dzisiejszy alkohol etylowy ma najwyzsza cene od 10 lat ze wzgledu na bardzo niekozystny wplyw klimatu (glownie przez susze w USA, Australii a z kolei powodzie w Brazylii i kiepska pogode tez w Europie) zazwyczaj etanol jest o zlotowke tanszy. Orlen wprowadzil E85 teraz po 4,80 Gdyby faktycznie zmniejszyli cene gdy spadnie cena etanolu o złotówkę to cena 3,80 w porownaniu do PB95 byłaby juz bardzo atrakcyjna prawda ?
    Pozdrawiam

  4. nie zgadzam się

    etanol do silników musi być mocno odwodniony – nie do osiągnięcia w domowej bimbrowni

  5. i zgadzam się z kolegą dssn

    a tak offtopowo, dlaczego Smart?
    o niebo lepszy z mini autek jest VW Lupo, który spala także 3l, a gdzie włożysz jakis minimalny bagaż i dziecko z teściową

  6. @Racjonalne Oszczędzanie: myślę, że silniki z powodzeniem przetrawią spirytus 95%, co można w domowych warunkach mieć po jednym przepuszczeniu przez aparaturę.

    Jeśli zaś chodzi o Smarta, zdecydowałem się na niego z kilku względów. Jest wygodny, w środku ma sporo miejsca, symboliczny bagaż też się zmieści, no i łatwo się go parkuje (ma 2,50m długości). Czteroosobowy samochód mam, więc ta korzyść ze strony Lupo nie była dla mnie aż tak znacząca.

  7. nie byłbym pewny co do tego 95% w nowoczesnych silnikach, jakiś trabant na pewno by sobie z tym poradził, ale nowoczesny silnik upstrzony elektroniką, hmm

    jeśli można proszę o coś więcej o smarcie – ile dałeś, koszty utrzymania, itp.? do czego konkretnie ci służy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *