Toyota Prius – popularny samochód hybrydowy

Autorem artykułu jest Mateusz Wąsowski, autor bloga o samochodach hybrydowych mwprojekt.waw.pl.

Obecnie najpopularniejszym samochodem hybrydowym jest Toyota Prius. Prius jako pierwszy samochód z napędem spalinowo-elektrycznym wszedł do masowej produkcji (obecnie mamy 16 modeli z napędem hybrydowym, które można kupić w salonie nie wydając przy tym ogromnych pieniędzy), stało to się w roku 1997. Na początku Prius był dostępny jedynie na rodzimym rynku, w 2001 roku kiedy inżynierowie Toyoty wprowadzili kilka znaczących poprawek, Prius zaatakował największy rynek na świecie – czyli Stany Zjednoczone. W USA sprzedano blisko 600 tysięcy tych aut co stanowi aż 60% całej produkcji.

Napęd Priusa składa się z dwóch silników, benzynowej jednostki o pojemności 1,5 litra i mocy 76 koni mechanicznych i oraz silnika elektrycznego o mocy 50kW (67KM). Zasada współpracy pomiędzy tymi silnikami jest prosta, silnik spalinowy jest głównym napędem i gdy pracuje większość mocy przenoszona jest na koła, reszta mocy ładuje baterie. Moc z baterii wykorzystywana jest podczas ruszania (pracują wtedy dwa silniki jednocześnie, gdyż potrzebe jest dużo energii) oraz wtedy gdy samochód stoi w korku. Zastosowano również hamulec dynamiczny, który zamienia energię kinetyczną z hamowania w energię elektyczną, która zostanie przesłana do baterii.

Zużycie paliwa wg. oficjalnych testów różnych instytucji wynosi w zależności od rocznika od 4,9 do 5,2 litra na 100 kilometrów. Według tego co ja wyliczyłem z różnych badań wyszło mi podobnie – czyli 5,1 litra w cyklu mieszanym.

Nowa wersja Toyoty Prius (na rok 2010) ma być o wiele lepsza, pod względem aerodynamicznym, ekonomicznym oraz pod względem wnętrza, które zostanie całkowicie przeprojektowane.

Komentarzy do wpisu “Toyota Prius – popularny samochód hybrydowy”: 18.

  1. solaris says:

    Krzysztofie widzę że pasjonuje cię tematyka samochodów hybrydowych jednak w mojej ocenie to ślepa uliczka motoryzacji
    1 – 2 silniki to większe koszty
    2 – 2 silniki to bardzo skomplikowane przeniesienie napędu
    3 – mizerne oszczędności

    mój ośmioletni focus 1.8 tdi pali podobnie co ten hybrydowy prius

    Pytanie dlaczego firmy motoryzacyjne promują hybrydy? Wcale nie dlatego że są ekologiczne lecz udają ekologiczne więc są chętnie kupowane a przy przy okazji sprzedaje się nam produkt drogi i wadliwy. Oczywiście jest to dobry biznes. Skomplikowany system napędu wiąże się z wysokimi kosztami – a zgadnij na czym firmy motoryzacyjne najwięcej zarabiają ??

  2. @solaris: hybrydy to na pewno jedna z dobrych metod na poprawę sprawności napędów spalinowych. A jeszcze jak się wykorzysta ładowanie akumulatorów hybrydy w nocnych dolinach zapotrzebowania na prąd, pomysł nabiera dodatkowych zalet.

    A ten i poprzedni artykuł napisał dla mnie gościnnie Mateusz, podpisany zresztą na początku. 😀

  3. solaris says:

    Trudno z tobą dyskutować gdyż w twoim mniemaniu hybrydy są dobre bo są dobre i już
    Nie wiem w ogóle o jakich oszczędnościach mówisz wg ciebie podniesienie sprawności auta o 5% za ekstra 20 000 to dobre rozwiązanie 🙂

    dla przykładu honda jazz III 1.4 benzyna spala średnio 5.5l/100 musiał być zrobić z milion kilometrów aby ci się ten prius zwrócił

    Dlaczego hybrydy nie dają dużych oszczędności
    1- są cięższe (2 silniki baterie) więc palą więcej
    2 – odzysk przy hamowaniu i staniu w korkach jest obarczony jest dużymi stratami na przesyle gromadzeniu energii

    Przyszłość to samochody elektryczne hybrydy to mrzonka rozpaczliwa próba ratowana napędu spalinowego.

  4. @solaris: nad czym tu dyskutować? Napisałem, że napęd hybrydowy to dobra metoda na podniesienie sprawności napędu spalinowego. I tak uważam. Pozwala na przykład na pracę silnika w optymalnym zakresie obrotów bez względu na to, z jaką prędkością porusza się samochód (może nawet stać). A to, że jest drogi, waży niemało, nigdy się nie zwróci, to zupełnie inna historia.

    Samochody elektryczne wcale też nie muszą być przyszłością motoryzacji. Może przyszłością będą napędy pneumatyczne albo samochody na ogniwa paliwowe, napędzane syntetycznym metanolem? Albo wodorem? Kto wie…

    Nie byłbym też tak krytyczny i nie nazwałbym hybryd rozpaczliwą próbą ratowania silników spalinowych. To po prostu jedna z metod na przejście od samochodów na tanią ropę do samochodów na inne paliwo. Czy dobra? Tak, ale znam lepsze.

  5. Mateusz says:

    @solaris: hybryda to nie alternatywa dla paliw kopalnych, ale zmniejszenie spalania samochodu z silnikiem benzynowym przy zachowaniu dobrych osiągów. Nowa wersja priusa z silnikiem 1.8 litra i 160 KM bije na głowę twojego diesla osiągami i do tego pali tyle co twój. Więc coś w tym jest ?

    Koszt na razie jest spory, choć 22 tys dolarów to nie są jakieś kosmiczne pieniądze.

  6. solaris says:

    Widać nie mieliście przyjemności jeździć hybrydą.
    Mateusz za przyśpieszenie odpowiada moment obrotowy a nie moc 🙂 i oczywiście masa pojazdu tak dla sprostowania
    Wasze opinie są typowe wśród osób które bazyją na publikacjach a nie praktycznych wnioskach.
    Podałem konkretne przykłady i nikt mi nie odpowiedział gdzie jest ta oszczędność

    honda jazz III 1.4 benzyna 5.5l/100
    prius 5.1

  7. @solaris: przecież sam napisałeś, gdzie jest ta oszczędność. W 0,4 litra na 100 km.

    Za przyspieszenie odpowiada moment obrotowy, którym silniki elektryczne biją spaliniaki na głowę.

  8. Mateusz says:

    @solaris: twoja propozycja z hondą jazz to trochę niewypał,

    jazz 119 Nm przy 2800 obrotów/min

    prius (II generacja): 115 N·m przy 4200 obrotów/min oraz 400 Nm z elektrycznego

    w Priusie z 2010 parametry będą jeszcze lepsze

    co do masy to prius waży 300 kg więcej, zużywa przy tym mniej paliwa i ma lepsze osiągi

  9. solaris says:

    Mateusz – chyba na motoryzacji wiele się nie znasz jak to wszystko działa w priusie
    2 silniki 115 i 400Nm i przyśpieszenie do 100 9.8 – szału niema nawet dla laika jest to jasne

    honda przyśpiesza w 12 s więc porównanie jest trafne

    poza tym honda kosztuje prawie połowę z tego co prius

  10. Mateusz says:

    no jeżeli dla Ciebie 12=9,8 oraz

    5,5 = 5,1

    to będzie ciekawa nowa teoria matematyczna

  11. solaris says:

    człowieku w którym miejscu napisałem ze jest równa JEST PORÓWNYWALNA. Ty chyba motoryzacja znasz z internetu. Przejedz się samochodem co ma 10s do setki i takim co ma 12 – nie zauważysz różnicy.
    Wyjaśnię ci Porównywalne nie znaczy równe – widać tego nie rozumiesz

  12. aroshimo says:

    samochód na sprężone powietrze to przyszłość motoryzacji( za 50 lat?)

  13. @aroshimo: sprężone powietrze to całkiem niezła metoda magazynowania energii, ale nie przypuszczam, by wygrała ze zwykłymi akumulatorami.

  14. Irek says:

    Ja się przyznam szczerze jestem laikiem w sprawach dotyczących samochodów dopiero co robię prawo jazdy i miałem/mam w planach kupić sobie właśnie Toyotę Prius 2/3 jak już dostanę ten papierek 😉
    Tylko zastanawia mnie czy nie jest to inwestycja na wyrost która się okaże całkowicie nie trafiona ponieważ takie auto kosztuje 60-70tyś zł ,a oszczędność jest naprawdę niewielka… w dodatku nie jest to tak bardzo ekologiczne auto jakby można myśleć ponieważ do jego produkcji potrzeba ogromnych ilości materiałów z tworzyw sztucznych i żeby takie auto się okazało bardziej przyjazne dla środowiska niż Amerykański „SUV Aspen” musiałoby te auto być używane przez conajmniej 42lata…

  15. jkbjb says:

    Wy na bank coś pijecie albo palicie 🙂 czy tez wciągacie ,

    albo chociaż mozna was tak osądzić po tym co mówicie 🙂

    przyspieszenia nie daje ani KM ani NM dlaczego ?
    bo przyspieszenie daje cały układ napędowy:)

    nie liczy się sam moment 🙂

    liczy sie cała krzywa momentu i mocy 🙂
    a do całosci dobiera sie przełożenia 🙂

    diesel 300NM przegra z benzyniakiem 150 NM

    dlaczego ?

    bo diesel ma inaczej zestopniowaną skrzynie , dłuzsze przełożenia 🙂 ma niby wielki pęd 🙂 ale cóż wam z tego ?
    skoro dostępny on jest od 1900-3500 pużniej kaszana 🙂

    benzyna doładowana ciągnie od 2500 do 7000 🙂
    tak więc krzywa momentu diesla jest krótka i mało kozystna 🙂

    jaki ma sens diesel w małym aucie ? zaden 🙂 to porażka jest 🙂 kolega sie chwali focusem i jego momentem 🙂
    więc polecam przejechać się wersją benzynową 1.8 i oglądać o ile szybsza jest do 100 , nie na papierku , na nawierzchni bitumicznej 🙂

    Prius to bardzo dobry pojazd , tylko nie wiadomo do czego 🙂 bo ktos tu mówi o jego ekonomicznosci 🙂 to śmieszne , prius jest drogi w utrzymaniu 5L na 100 = 20 zł 🙂

    bmw 328 LPG daje ekonomie na poziomie PB hondy jazz 🙂 więc też nie ma sensu 🙂 jazz na LPG ? pobije zaś priusa 🙂

    prius na LPG ? to po co drugi silnik ?

    Panowie lepiej zajmijcie się paliwem syntetycznym lub bioestrem 🙂

    niejaki rudolf diesel wymyslił silnik diesla , myślał że będzie smigał na żepaku i tak powinno być 🙂 a nie turbiny i common raily 🙂

    przerost formy nad trescią , niedawno rozmawiałem z bliską krwią mi osobą i doszlismy do wniosku że nie robi się auta dla nas tylko dla kowalskiego 🙂

    bo cięzko znalesc małe auto z duzym silnikiem 🙂
    kiedyś były clio weeliamsy oraz renauly 5 GTR czy też alpina .

    a teraz co ?

    TSI ? brzmi super , ale po co to komu ? TSI daje dobrą broszure bo brzmi super , ale po 200kkm robi się nie ciekawie , drogi osprzęt . jego wytworzenie też nie jest ekologiczne 🙂

    a prius ma sens pod warunkiem że silnik benzynowy będzie jedynie awaryjnym narzędziem do zwiększenia jego zasięgu 🙂 a ładowany będzie 230 🙂 lub siła ( bo wyższe napięcie pozwoli na niższe natęzenie prądu a te samą siłe 🙂 natomiast prąd musi byc pozyskiwany poprzez odnawialne żrudła energi czy też słońce , wode , wiatr 🙂

    a nie poprzez spalanie węgla dużo bardziej szkodliwe od spalania benzyny :)panowie wasze rozmowy to patologia 🙂

    ps silnik diesla dokopie benzynówce jak będzie miał 20 biegów i będzie je zmieniał z predkoscią światła 🙂

    a silnik elektryczny to fajna super banalna konstrukcja ale energi elektrycznej nie da sie magazynować 🙂

    honda zrobiła furaj który ma własną elektrownie i to jedynie ma sens 🙂 oto przyszłośc 🙂 panowie sami poszukajcie 🙂 była w programie top gear 🙂 100 robila w 10 sec i nie miala benzynówki na pokładzie a zasięg był całkiem dobry 🙂

  16. wes says:

    Podłączę się do dyskusji. Moj Prius II gen pali w cyklu mieszanym 4.5 L w cyklu ściśle miejskim ok 4 L
    Pomiary spalania muszą robić osoby które umieją takimi autami już jeździć a nie dziennikarze motoryzacyjni którzy pożyczą auto na tydzień.

  17. zielnik says:

    Spory wybór samochodów hybrydowych w tym Toyoty Prius jest na http://www.evmobile.pl

  18. Fiat says:

    Spalanie przyszłości.. oszczędność do tego styl. Ładny samochodzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *