Ile paliwa zużywa samochodowa klimatyzacja?

Od kiedy zacząłem jeździć samochodem z klimatyzacją, zawsze zastanawiało mnie, ile paliwa ona zużywa podczas jazdy samochodem. Czyli ile kosztuje używanie jej. Bo pieniądze i nieodnawialne paliwa oszczędzać lubię, choć zazwyczaj nie kosztem sporej utraty komfortu. Stąd teksty takie jak ten, w którym omawiałem przyjazne środowisku alternatywy dla klimatyzacji.

Aby to sprawdzić potrzebny jest samochód, który potrafi mierzyć na bieżąco zużycie paliwa, oraz podawać zużycie uśrednione na jakimś odcinku. W celu dokonania krótkiego eksperymentu udałem się na autostradę A2 z Łodzi do Warszawy. Pierwsze 10 km przejechałem przy włączonej klimatyzacji i zamkniętych szybach. Czytaj dalej…

Wypadek, awaria wynajętego auta – co zrobić?

Artykuł gościnny. Tekst: Wypożyczalnia samochodów – Carfree.com.pl

Jazda wypożyczonym autem nie wyklucza nieszczęśliwych wypadków. Nierzadko zdarza się, że nie ze swojej winy, bądź w wyniku złych warunków na drodze, uczestniczymy w kolizji jako kierowcy wynajętego auta. Jakie są konsekwencje takiego zdarzenia, co należy robić i jakie kroki podjąć? Czytaj dalej…

Baterie słoneczne w autobusach

Gdy przeczytałem informację o tym, że w Lublinie na autobusach będą montowane baterie słoneczne, nawet przez chwilę nie miałem wątpliwości, że to świetny pomysł. Nowoczesne elastyczne panele fotowoltaiczne mają same zalety: są lekkie, dość tanie, no i produkują prąd.

A tego w autobusach latem potrzeba sporo. Głównie do napędu klimatyzacji, ale także na oświetlenie, do działania kasowników, wyświetlaczy i zapowiedzi głosowych. Dziennie autobus zużywa ponoć nawet 25 kWh energii elektrycznej, co wiąże się z zużyciem aż 18 litrów paliwa. Czytaj dalej…

Diesel na gaz ziemny (CNG)?

O zasilaniu silników diesla gazem propan-butan (LPG) mówi się od dłuższego czasu. Sam założyłem na forum w 2003 taki wątek, w którym podlinkowałem (nieistniejącą już dziś) stronę internetową. Mimo to, nie miałem jeszcze czasu, by temat na poważniej opracować w formie porządniejszego artykułu.

A dziś przeczytałem na stronie internetowej Dziennika Wschodniego, że naukowcy z Politechniki Lubelskiej dostali grant na badania nad zasilaniem silników diesla sprężonym gazem ziemnym, czyli CNG. Czytaj dalej…

Ceny paliw – gdzie jest granica bólu?

Pytania w rodzaju „gdzie jest granica ceny paliw?” albo „kiedy wreszcie benzyna przestanie drożeć” są naiwne, żeby nie powiedzieć, że głupie. Ropopochodne paliwa silnikowe mogą w dłuższej perspektywie tylko drożeć, bo nie ma technologii, która pozwoliłaby łatwo przestawić transport na inne paliwa, albo inne źródło energii.

Nie, samochody elektryczne nie są rozwiązaniem problemu w dużej skali, podobnie jak nie są nim biopaliwa. Jesteśmy skazani na silniki spalinowe i nic (prędko) tego nie zmieni.

Dlatego proszę się nie zdziwić, jeśli ceny benzyny czy oleju napędowego sięgną 10, 20, albo więcej PLN za litr.!

Chciałbym się jednak dziś przyjrzeć temu zagadnieniu z innego punktu widzenia — z punktu widzenia konsumenta. Wszyscy przyczyniamy się do zapotrzebowania na paliwa ciekłe, czy to kupując je bezpośrednio na stacji, czy korzystając z dobrodziejstw transportu. Wielu z nas jeździ samochodem, prawie każdy jeździ czasem autobusem, a na pewno chleb na nasze śniadania przywozi nam ciężarówka. Jest to prawdą nawet, gdy jemy chleb wypiekany na miejscu — bo surowiec do jego produkcji został na pewno przywieziony przez samochód.

Gdzie zatem jest granica bólu w cenach paliw? Gdzie jest ten punkt, w którym ograniczymy korzystanie z samochodu? Gdzie jest ten punkt, w którym samochód na stałe odstawimy na parking i będziemy z niego korzystać tylko w sytuacjach wyjątkowych?

Dla każdego z nas taki punkt leży w innym miejscu. Jeździmy samochodem, co kosztuje nas więcej, niż bilet miesięczny, ale za to oszczędzamy trochę czasu. Im więcej czasu oszczędzamy, tym bardziej opłaca się (lub „opłaca się”) nam jazda samochodem. Dla części z nas jest to konieczność, bo nie mamy innej możliwości dojazdu do pracy a w miejscu zamieszkania musielibyśmy pracować za mniej.

Ale co stanie się w sytuacji, gdy różnica w zarobkach będzie równa miesięcznym wydatkom na paliwo?

Ankieta

Chciałbym poprosić Was o zabranie głosu w ankiecie dotyczącej cen paliw. Chciałbym dowiedzieć się od Was, przy jakiej cenie paliwa ograniczycie korzystanie z samochodu (i pojedziecie na wakacje pociągiem, a do marketu w sobotę autobusem) i przy jakiej cenie paliwa przestaniecie go używać w ogóle (wyjąwszy sytuacje nadzwyczajne).

Odpowiadając w ankiecie załóżcie proszę, że Wasze płace nie ulegną zmianie. Nie rozbijam ankiety na olej napędowy i benzynę, bo kosztują one praktycznie tyle samo. Jeśli ktoś używa LPG, proszę podać w ankiecie cenę benzyny zakładając, że relacje między cenami benzyny a LPG będą takie same, jak teraz.

Wynikami ankiety oczywiście się tu na blogu podzielę. 🙂