Rozmowa o alternatywnych paliwach

Dziś o północy będę gościem audycji tEoriA cHaoSu, która emitowana jest w radiu Kontestacja. Z gospodarzem będziemy rozmawiać między innymi o:

  • samochodach elektrycznych i na wodór,
  • samochodach na parę,
  • biodieslu, bioetanolu, gazie drzewnym i innych alternatywnych paliwach,
  • dodawaniu HHO do silnika.

W trakcie audycji powinna być możliwość zadawania pytań. A jeśli komuś nie uda się wysiedzieć do 2. w nocy, po audycji nagranie będzie dostępne do przesłuchania.

UAZ 452 na gaz drzewny

W dzisiejszym krótkim wpisie film przedstawiający przeróbkę samochodu UAZ 452 na gaz drzewny.

Przeróbka została dokonana przez kilku młodych ludzi gdzieś w Polsce. To bardzo świeża sprawa, nie zmierzono jeszcze zużycia paliwa. Autor przeróbki wspomina wprawdzie o zużyciu rzędu 20 kg na 100 km, w co jednak trudno mi uwierzyć. Typowy przelicznik benzyny na drewno wynosi 1 l benzyny = 2,5-4 kg drewna, a jako że ten UAZ pali prawie 20 litrów benzyny na 100 km, zużycie drewna powinno być co najmniej dwa razy większe.

Przeróbka mi się podoba, choć ja bym zrobił większą chłodnicę i nie odważył się wstawić przewodów z gazem drzewnym do wnętrza kabiny. 😉

Przechowywanie gazu drzewnego

Średnio raz-dwa razy w miesiącu dostaję na moją skrzynkę pocztową pytanie, czy i w jaki sposób można magazynować gaz drzewny. Ponieważ ludziom samochody na gaz kojarzą się z gazem LPG, pytanie zazwyczaj takich właśnie instalacji dotyczy. Pozwolę sobie zacytować jeden z ostatnich e-maili z takim pytaniem:

Kilka lat temu zakupiłem u pana książkę dotyczącą tematu i co jakiś czas wracam do niej w wolnych chwilach. W związku z przemyśleniami mam pytanie do pana. Otóż na jakimś forum (nie pamiętam w tej chwili strony) wypowiadał się pan o bezcelowości a wręcz o bezsensie gromadzenia gazu drzewnego pod ciśnieniem. Dlaczego? Czy nie można by wykorzystać standardowej instalacji lpg do korzystania z tego produktu?

Oczywiście gaz drzewny można zmagazynować w dowolny sposób. Można go sprężyć do dowolnej butli, która jest w stanie wytrzymać odpowiednie ciśnienie. Może być to butla samochodowej instalacji gazowej, duża przydomowa butla do propanu do ogrzewania, czy nawet stalowy baniak po zużytej gaśnicy. Byle tylko butla wytrzymała ciśnienie gazu, wytworzone przez sprężarkę. Czytaj dalej…

Gdzie zamontować instalację na gaz drzewny?

W dzisiejszym wpisie odpowiedź na kilka pytań czytelnika, dotyczących instalacji na gaz drzewny — jej zakładania i eksploatacji. Jeśli i Ty chcesz zadać mi jakieś pytanie, skontaktuj się proszę za pomocą poczty elektronicznej.

Oto treść e-maila, który otrzymałem:

Gdzie i za ile można zainstalować taką instalację na gaz drzewny? Czy do samochodów osobowych też można ją zainstalować? Jakie to są gabaryty? Jak wygląda sprawa bezpieczeństwa jazdy na gazie drzewnym?

Czy drewno używane do zgazowania musi być suche? Jak się rozpala taką instalację?

Czy potrzebny jest wpis do dowodu rejestracyjnego i specjalne przeglądy, podobnie jak w przypadku instalacji gazowych LPG?

Dużo pytań, z których tylko na część odpowiedzi już gdzieś tu na blogu się znajdują. Czytaj dalej…

Zgazowarka bez spawania

Gaz drzewny był najbardziej popularny wtedy, gdy były problemy z zaopatrzeniem w ropopochodne paliwa płynne. Po raz pierwszy, podczas II Wojny Światowej, gdy przykładowo w Danii 95% silników napędzających ciągniki, kombajny rolnicze, ciężarówki, promy i kutry rybackie a także agregaty prądotwórcze, pracowało właśnie na gazie drzewnym. Zwiększone zainteresowanie technologią zgazowywania paliw stałych miało miejsce też po kryzysie naftowym w latach 1970-tych. Efektem tego kryzysu i prac nad popularyzacją technologii jest między innymi książka „Drewno zamiast benzyny”, prezentująca budowę uproszczonego generatora gazu drzewnego. Miał on być łatwy do wykonania w razie kolejnego kryzysu paliwowego, w każdym gospodarstwie. Gaz drzewny miał pomóc przezwyciężyć przewidywany kryzys naftowy.

A co w przypadku załamania się dostaw energii również z innych źródeł?

Budowa generatora gazu drzewnego wymaga łączenia niektórych elementów za pomocą spawania lub twardego lutowania. Są to czynności wymagające dostarczenia sporej ilości energii. Dlatego można znaleźć projekty gazogeneratorów nie wymagających spawania (ang. no-weld gasifier). Czytaj dalej…