LPG – autogaz

Autogaz, czyli LPG (Liquified Petroleum Gas), to gazowe paliwo alternatywne do silników z zapłonem iskrowym. Jest to skroplony gaz, mieszanina propanu i butanu. Stosowany jest głównie jako paliwo silnikowe, w procesach przemysłowych i w przenośnych i stacjonarnych kuchenkach gazowych.

W temperaturze pokojowej gaz ten jest przechowywany w formie ciekłej przy ciśnieniu ok. 6 atm. Jego liczba oktanowa wynosi ok. 90-120, (najczęściej 103-105) natomiast liczba metanowa — 60-80, w zależności od składu (propan ma LO 112 a butan — 94).

LPG stosowany jest jako paliwo do silników benzynowych (z zapłonem iskrowym). Do jego użycia konieczne jest zamontowanie w pojeździe specjalnej instalacji, jej koszt wynosi w granicach 1 500-3 000 złotych. LPG nie może być używany samodzielnie do napędzania silników, ponieważ rozruch silników powinien się odbywać z użyciem benzyny. Dopiero po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury można korzystać z LPG.

Przy ciśnieniu atmosferycznym, temperatura wrzenia propanu wynosi -42,5°C, butanu — -8°C. Z tego względu manipulując składem LPG możemy otrzymać paliwo o różnej lotności.

Przestawienie silnika benzynowego na zasilanie LPG powoduje znaczne obniżenie toksyczności spalin. O 70-80% spada zawartość CO w spalinach, tlenków azotu i niedopalonych węglowodorów jest mniej o 5%. Wynika to z lepszego mieszania się gazowego paliwa z powietrzem.

Współczynniki KCIE ([2]) podają wartość opałową LPG w wysokości 47,31 MJ/kg, wyższą o 6% niż dla benzyny, ale z różnic gęstości między jednym a drugim paliwem wynika większe zużycie LPG, tankowanego przecież w litrach a nie kilogramach.

Nowoczesne silniki produkowane dziś przez największych producentów samochodów, m.in. Citroën, Daewoo, Fiat, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Toyota i Volvo są przystosowane fabrycznie do pracy na benzynie i LPG i pracują na tych paliwach równie dobrze. [3]

Autogaz jest paliwem alternatywnym w stosunku do benzyny, ale nie jest alternatywą w stosunku do ropy naftowej. Głównym surowcem do produkcji LPG jest właśnie ropa naftowa, choć produkuje się go również z niektórych złóż gazu ziemnego. Oznacza to, że cena tego gazu będzie rosnąć wraz ze wzrostem cen ropy naftowej.

Na dzień dzisiejszy jedynym powodem, dla którego cena LPG jest niższa od cen benzyny, są niższe podatki, którymi obłożone jest to paliwo. Jest to zabieg celowy, bo spalanie autogazu jest znacznie mniej uciążliwe dla środowiska. Dzięki temu sprowadzane z zagranicy samochody, często w nienajlepszym stanie, mniej zanieczyszczają powietrze w Polsce. O ile oczywiście polski właściciel przerobi taki samochód na autogaz, co jest bardzo popularne. Kwestia ta pozostaje jednak wątpliwa, co widać po dwóch artykułach wskazanych w komentarzach do tego wpisu…

Więcej informacji o instalacjach gazowych znajdziesz w książce „Samochodowe instalacje zasilania gazem”. Przeczytasz tam zarówno o instalacjach na LPG jak i na gaz ziemny – CNG. Dzięki tej książce poznasz składowe elementy instalacji różnych generacji, jakie są typowe niedomagania tych układów i jak je eliminować, poznasz zalecenia eksploatacyjne i sposoby samodzielnej regulacji instalacji.

Źródła:
[1] Artykuł LPG w serwisie Wikipedia,
[2] Wartości opałowe i wskaźniki emisji w roku 2003 (PDF),
[3] Artykuł Autogas w serwisie Wikipedia.

Komentarzy do wpisu “LPG – autogaz”: 13.

  1. @yoradek: dzięki za linki. O tym, że LPG już nie jest taki ekologiczny słyszałem jakiś czas temu. Artykuł o te wątpliwości uaktualniłem.

  2. Irek says:

    LPG wg. mnie nie ma szans na to aby stać się paliwem przyszłości ponieważ jak jest napisane w artykule „jest tańszy tylko i wyłącznie dlatego iż nałożone są na LPG niższe podatki”. Zatem paliwo droższe od benzyny mniej wydajne czyli bez szans w przyszłości.

    I właśnie jeśli chodzi o dopłaty oraz akcyzy do paliw kopalnianych to ja poszperałem w necie i dowiedziałem się zaskakujących rzeczy m.in. o tym iż produkcja paliw kopalnianych w samym USA jest dotowana rocznie na sumę 20mld $ przez rząd amerykański tak aby była opłacalna ,a na całym świecie rocznie wydaje się 3 biliony $ na dotowanie wydobycia ropy oraz produkcji paliw kopalnianych. I właśnie dlatego jak się zastanawiam po jakiego grzyba to? przecież gdyby te dotacje przeznaczyć na rozwój energetyki alternatywnej oraz wdrażanie technologii czystej energii elektrycznej to za kilkanaście lat świat byłby w 100% zaspokojony energetycznie uniknęlibyśmy ogromnego zanieczyszczenia… wszyscy ludzie na świecie mieliby dostęp do energii elektrycznej ,a nasze dzieci żyłyby w lepszym świecie… przecież jakby na to nie patrzeć to właśnie przez te dotacje samochody elektryczne nie są rozpowszechnione na taką skalę jak spalinowe…

  3. luki says:

    LPG jest produkowany z ropy naftowej a nie z benzyny!
    Z tony ropy można uzyskać określoną ilość LPG Benzyny i ON oraz innych asfaltów parafin itp. Zwiększenie produkcji Benzyny powoduje automatyczne zwiększenie produkcji LPG. Kiedyś był nawet traktowany jako odpad, dlatego jest tańszy.

  4. @luki: jasne, to moje przejęzyczenie, co powinno chyba wynikać z kontekstu. 🙂

  5. Adek says:

    LPG jest nie tylko produkowany z Ropy Naftowej, ale również z gazu ziemnego.

  6. Pingback: Ciepło spalania i wartość opałowa

  7. Mariusz says:

    Bardzo ciekawy artykuł, swoją drogą nawet nie przypuszczałem że gaz LPG może powstawać z ropy. Dziwi mnie jedynie fakt że akcyza (podatki) są aż tyle niższe niż na benzynę.

  8. Pingback: Agregat prądotwórczy | Domowy Survival

  9. Slowing moving your finger in and out should stimulate your g-spot.

    Builds and tones the pelvic floor muscles (the pc muscle) which
    improves partner sex. A�There are many answers; as many
    answers as there are people, for we each come to a relationship with „baggage” and prejudices.

  10. EX-Trans says:

    W ramach eksperymentu pożyczyliśmy na pewien czas busa transportera przerobionego na LPG do naszej firmy transportowej i niestety muszę powiedzieć, że minusów jest wiele. Wyraźny spadek mocy względem bliźniaczego samochodu dostawczego jest nie do przyjęcia w sytuacji gdy musisz np ruszyć żwawo busem zapakowanym meblami pod sufit. Bardzo uciążliwe też było to, że w Opolu dość ciężko znaleźć zaufaną stację z gazem i nadkładanie kilometrów by do niej dojechać dość mocno niwelowało zysk osiągnięty niższą ceną LPG.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *