Przenośny generator wodoru

No, proszę: jakby na przekór sceptykom nieprzekonanym do ogniw paliwowych, wynalazcy zabrali się za projektowanie urządzeń, dzięki którym wodór byłby niejako zawsze pod ręką. A konkretnie: zmagazynowany w niewielkich metalowych wkładach,  które wchodziłyby w skład przenośnego urządzenia umożliwiającego wytwarzanie tego podstawowego pierwiastka materii. Piszę tu o produkcie firmy Horizon Fuel Cell Technologies z Singapuru, która postanowiła w tym roku pokazać światu taką właśnie przenośną maszynkę do produkcji wodoru.

Czy HYDROFILL (bo tak nazywa się ów przenośny patent) zapoczątkuje światową rewolucję w zakresie indywidualnego, niezależnego od rozmaitych koncernów procesu wytwarzania wodoru? Wynalazcy HYDROFILLa mają nadzieję, że stanie się on pierwszą popularną maszynką do produkcji wodoru, której niewątpliwą zaletą jest to, że można z niej korzystać  praktycznie wszędzie. Grunt, by mieć prąd.

Urządzenie działa genialnie prosto: podłącza się je do zasilania, a wodór powstaje z wody zmagazynowanej w zbiorniku urządzenia. Skąd prąd? Albo z tradycyjnego gniazdka elektrycznego, albo też z baterii działającej dzięki energii świetlnej lub pracy niewielkiej turbiny. Panel słoneczny i wiatrak wmontowane są w HYDROFILLa.

Czy wynalazek z Horizon ma przyszłość? Jego twórcy wróżą mu wręcz świetlaną: ponieważ HYDROFILL uniezależni posiadacza od dostawców energii – to raz. Dwa: ponieważ dzięki temu urządzeniu każde wyposażone weń gospodarstwo domowe może stać się częścią ogromnej infrastruktury, której celem  będzie wytwarzanie wodoru.

Odsyłam do wpisu Krzysztofa na temat wodoru, w którym przeczytacie, że gaz ten ma szansę na zdobycie popularności jako paliwo, ale dopiero za lat kilkadziesiąt. Wynalazek Horizonu może nieco termin ten przybliżyć.

Źródło: EcoTrees

Elektrownie szczytowo-pompowe

W dziale o autonomicznym budownictwie pisałem już kilka słów na temat magazynowania energii elektrycznej. W przypadku małych obiektów, w rodzaju samochodów kempingowych czy budynków jednorodzinnych, sprawa jest prosta. Jak jednak magazynować energię elektryczną wyprodukowaną w dużej elektrowni?

Wbrew pozorom jest to możliwe, i całkiem opłacalne… I wcale nie potrzeba do tego hali o powierzchni kilku hektarów, całej zastawionej akumulatorami. 😉 Trochę wspomniałem o tym również w podlinkowanym artykule sprzed trzech lat, dzisiaj temat opiszę szerzej. W Polsce prąd magazynuje się najczęściej w elektrowniach szczytowo-pompowych, dlatego od tego zacznę. W kolejnych odcinkach cyklu o magazynowaniu prądu opiszę kolejne wielkoskalowe metody na przechowywanie energii elektrycznej na później. Czytaj dalej…

Seryjny (w ograniczonej ilości) Mercedes na wodór

Mercedes oficjalnie ogłosił, że wprowadza na rynek seryjny model zwany F-Cell klasy B (aczkolwiek w ograniczonej liczbie egzemplarzy).  W baku F Cell jest wodór. O parametrach stricte technicznych i wydajnościowych wiadomo, że Mercedes posiadający ogniwa paliwowe można podobno przyrównać do benzynowego odpowiednika z silnikiem o pojemności 2 litrów. F-Cell może osiągać maksymalną prędkość 170 km/godz., maksymalny moment obrotowy 290 Nm, na 100 km zużywa równowartość 3,3 litrów oleju napędowego. Najbardziej obiecująco jawi się czas przeznaczony na ładowanie: to, co w przypadku zwyczajnego auta zasilanego energią elektryczną zabiera kilka godzin (bo tyle trwa ładowanie akumulatorów), w przypadku F Cell zajmuje ok. trzech minut.

Praktyczni Niemcy wypuszczą wodorowego Mercedesa na amerykański i europejski rynek – na drogach pierwsze z 200 egzemplarzy pojawią się w przyszłym roku. Przeciętny klient będzie musiał się obejść smakiem, bo początkowo samochód będzie dostępny tylko w ograniczonej ofercie leasingowej.  I to głównie tam, gdzie istnieje dość gęsta sieć stacji, na których można zatankować paliwo wodorowe.

Koncern zapewnia, że samochód sprosta nawet najbardziej wymagającym klientom: pod względem bezpieczeństwa, komfortu użytkowania i zadowolenia z jazdy. Z korzyści przeznaczonych dla środowiska naturalnego najważniejsza jest zerowa emisja. Produktem ubocznym spalania w F Cell jest woda.

f cellChciałoby się npaisać:  świetnie, że wreszcie na drogi wyjadą auta, które nie będą zanieczyszczać powietrza. Ale… Ale szkoda, że nie będą to auta na miarę możliwości finansowych przeciętnego Kowalskiego.  Bo tak ograniczonej liczby samochodów o zerowej emisji nie da sie nawet przyrównać do przysłowiowej kropli w morzu potrzeb. Miejmy tylko nadzieję, że tak samo jak upowszechniły się i inne wynalazki techniczne, tak i motoryzacja z czasem stanie się branżą bezemisyjną.

Źródło: Ecofriend

Tani wodór prawie w zasięgu ręki

Już 3 lata temu pojawiły się doniesienia o opracowaniu nowej metody pozyskiwaniu wodoru z biomasy. Największym problemem, który skutecznie hamował nadejście prawdziwej rewolucji w zastosowaniu procesu na skalę przemysłową były drogie katalizatory z ceru i rodu. Teraz jest szansa na to, że rewolucja rzeczywiście może się dokonać – dzięki tanim katalizatorom na bazie niklu, których koszt nie przekroczyłby 10$ za kilogram. Czytaj dalej…