Przyszłość jazdy na gazie ziemnym

Na łamach tego bloga opisałem już, że wodór nie jest paliwem przyszłości. A na innym moim blogu kilka lat temu zastanawiałem się, czy paliwem przyszłości jest biodiesel. Dziś zabawię się trochę w przewidywanie przyszłości i spróbuję opisać, jak wyobrażam sobie przyszłość jazdy na gazie ziemnym.

Gaz ziemny to paliwo, o którym mówi się, że jest jednym z najczystszych i najbardziej ekologicznych. Spala się czysto, nie powoduje emisji tlenków siarki i pyłów (choć przy spalaniu gazu ziemnego powstaje i tlenek węgla i tlenki azotu). Znany też pod nazwą gazu wysypiskowego (składowiskowego) jest powszechny i można go otrzymywać sztucznie. Na jednostkę wyprodukowanej energii ze spalania gazu ziemnego powstaje stosunkowo mało dwutlenku węgla. A wszystko przez to, że podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan — najlżejszy węglowodór o wzorze chemicznym CH4. Czytaj dalej…

Krótka historia CNG czyli trochę inny LPG

autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Okazało się, że tak naprawdę na rynku księgarskim jest tylko jedna pozycja na ten temat. Ale podczas licznych podroży po tzw. Europie Zachodniej spotkałem się z gazem CNG, który w Polsce był właściwie nieznany i nieznane są także publikacje na ten temat.

Erdgaz, Metan, Gaz Ziemny, CNG czyli Compressed Natural Gas (ang. sprężony gaz ziemny) znany także jako gaz błotny lub gaz kopalniany. Zastosowany jako paliwo do pojazdów w latach 30 – tych poprzedniego wieku, czyli mniej więcej równolegle do zastosowania LPG. Wykorzystywano go m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Czechach i w Rosji. W Polsce już latach 50 tych istniało (i jeździło) prawie 2 tys. samochodów napędzanych na gaz CNG – były to głównie pojazdy służb technicznych. Czytaj dalej…

CNG – sprężony gaz ziemny

CNG (Compressed Natural Gas) to w zasadzie nic innego jak zwykły gaz ziemny, sprężony i oczyszczony z wody. O paliwie tym sporo się ostatnio mówi w kontekście używania go jako paliwa alternatywnego w stosunku do paliw płynnych.

CNG przechowywany jest w metalowych zbiornikach wzmacnianych włóknem szklanym pod ciśnieniem 200-250 atmosfer. Nawet w tym ciśnieniu ma on wartość opałową w przeliczeniu na jednostkę objętości 4 razy niższą niż benzyna.

Liczba oktanowa CNG wynosi ok. 100-112. Czytaj dalej…

Paliwa gazowe dla silników spalinowych

O gazie generatorowym w różnych odmianach traktuje ta witryna. Oczywiście nie jest to jedyne gazowe paliwo, które można stosować w silnikach spalinowych.

Gaz ziemny

Gaz ziemny, czyli w większości metan, jest bardzo tanim i dobrym (liczba oktanowa > 100) paliwem silnikowym. W silnikach przemysłowych, stacjonarnych, stosowany jest pod ciśnieniem atmosferycznym, prosto z sieci dystrybucyjnej. W pojazdach stosowany jest w postaci sprężonej (CNG), w przyszłości być może będzie można go stosować w postaci skroplonej (LNG). Czytaj dalej…