Dlaczego to właśnie śmieciarki powinny jeździć na gaz ziemny (CNG)?

Warszawskie Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (miejska spółka) właśnie rozpisało przetarg na dostawy nowych śmieciarek napędzanych CNG. A mnie się ten pomysł bardzo podoba, bo osobiście uważam, że to właśnie śmieciarki powinny jeździć na gazie ziemnym.

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Dostawa oraz serwis fabrycznie nowych samochodów bezpylnych (NBZ-390-51/12) zakłada, że samochody powinny mieć silnik o mocy nie mniejszej niż 250 KM. Zbiornik paliwa powinien dawać im zasięg co najmniej 200 km na jednym tankowaniu gazu (pojemność min. 640 litrów przy ciśnieniu 200 bar). Dodatkowe punkty będą przyznawane za zbiorniki paliwa wykonane z kompozytu. Czytaj dalej…

Czy warto montować instalację na CNG?

Pisałem ostatnio tutaj, że samochodowe instalacje na gaz ziemny (CNG) są póki co dość drogie. Jest to chyba głównie efekt ich małej popularności, na obniżenie cen tych instalacji jeszcze będziemy musieli poczekać.

Z drugiej strony, sam gaz ziemny jako paliwo jest nieprzyzwoicie tani. Może jednak opłaci się więc kupienie takiej instalacji do samochodu?

Mam wątpliwości. Czytaj dalej…

Instalacje na sprężony gaz ziemny (CNG)

CNG, sprężony gaz ziemny, ostatnimi czasy zdaje się być jedyną rozsądną alternatywą dla tradycyjnych paliw samochodowych, benzyny, oleju napędowego i gazu propan-butan (LPG). Gaz ziemny importujemy oczywiście w dużej części z zagranicy (głównie ze wschodu), ale część zapotrzebowania pokrywamy z krajowego wydobycia. Wielu ludzi spodziewa się gazowego eldorado po uruchomieniu eksploatacji łupkowych złóż gazu ziemnego, co też wydaje się zachęcać do przestawienia samochodu na gaz ziemny.

A jak wygląda wykorzystanie tego paliwa w samochodach w praktyce? Czyli co wchodzi w skład instalacji na CNG? Tak naprawdę, nie różni się ona od instalacji na gaz płynny LPG niemal niczym, oprócz samego zbionika. Czytaj dalej…

Przyszłość jazdy na gazie ziemnym

Na łamach tego bloga opisałem już, że wodór nie jest paliwem przyszłości. A na innym moim blogu kilka lat temu zastanawiałem się, czy paliwem przyszłości jest biodiesel. Dziś zabawię się trochę w przewidywanie przyszłości i spróbuję opisać, jak wyobrażam sobie przyszłość jazdy na gazie ziemnym.

Gaz ziemny to paliwo, o którym mówi się, że jest jednym z najczystszych i najbardziej ekologicznych. Spala się czysto, nie powoduje emisji tlenków siarki i pyłów (choć przy spalaniu gazu ziemnego powstaje i tlenek węgla i tlenki azotu). Znany też pod nazwą gazu wysypiskowego (składowiskowego) jest powszechny i można go otrzymywać sztucznie. Na jednostkę wyprodukowanej energii ze spalania gazu ziemnego powstaje stosunkowo mało dwutlenku węgla. A wszystko przez to, że podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan — najlżejszy węglowodór o wzorze chemicznym CH4. Czytaj dalej…

Krótka historia CNG czyli trochę inny LPG

autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Okazało się, że tak naprawdę na rynku księgarskim jest tylko jedna pozycja na ten temat. Ale podczas licznych podroży po tzw. Europie Zachodniej spotkałem się z gazem CNG, który w Polsce był właściwie nieznany i nieznane są także publikacje na ten temat.

Erdgaz, Metan, Gaz Ziemny, CNG czyli Compressed Natural Gas (ang. sprężony gaz ziemny) znany także jako gaz błotny lub gaz kopalniany. Zastosowany jako paliwo do pojazdów w latach 30 – tych poprzedniego wieku, czyli mniej więcej równolegle do zastosowania LPG. Wykorzystywano go m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Czechach i w Rosji. W Polsce już latach 50 tych istniało (i jeździło) prawie 2 tys. samochodów napędzanych na gaz CNG – były to głównie pojazdy służb technicznych. Czytaj dalej…