Autobusy o napędzie hybrydowym

Autorem artykułu jest Mateusz Wąsowski, autor bloga o samochodach hybrydowych mwprojekt.waw.pl.

DaimlerChrysler na targach dla transportu publicznego pokazał prototyp hybrydowego autobusu Mercedes-Benz Citaro. Autobus posiada wyrafinowany system hybrydowy (diesel-eklektyczny), który pozwala na poruszanie się jedynie dzięki silnikowi elektrycznym – na krótkich odcinkach. Czytaj dalej…

Toyota Prius – popularny samochód hybrydowy

Autorem artykułu jest Mateusz Wąsowski, autor bloga o samochodach hybrydowych mwprojekt.waw.pl.

Obecnie najpopularniejszym samochodem hybrydowym jest Toyota Prius. Prius jako pierwszy samochód z napędem spalinowo-elektrycznym wszedł do masowej produkcji (obecnie mamy 16 modeli z napędem hybrydowym, które można kupić w salonie nie wydając przy tym ogromnych pieniędzy), stało to się w roku 1997. Na początku Prius był dostępny jedynie na rodzimym rynku, w 2001 roku kiedy inżynierowie Toyoty wprowadzili kilka znaczących poprawek, Prius zaatakował największy rynek na świecie – czyli Stany Zjednoczone. W USA sprzedano blisko 600 tysięcy tych aut co stanowi aż 60% całej produkcji. Czytaj dalej…

Samochody o napędzie hybrydowym

Autorem artykułu jest Mateusz Wąsowski, autor bloga o samochodach hybrydowych.

Napęd hybrydowy to z definicji połączenie dwóch jednostek (za zwyczaj silnika spalinowego oraz elektrycznego) do napędzania samochodu lub innego pojazdu. Główną jednostkę stanowi silnik spalinowy, a elektryczny jedynie go wspomaga np. przy ruszaniu lub działa gdy stoimy w korku.

Rozwiązań technicznych może być tyle ile mamy producentów samochodów, napędy hybrydowe znacznie różnią się w zależności od producenta. Jeden samochód może mieć bardzo zaawansowane rozwiązania: odzyskiwanie energii kinetycznej z hamowania pojazdu, wspomaganie silnika spalinowego podczas ruszania, gdy jest potrzeba duża ilość energii oraz włączanie się silnika elektrycznego gdy samochód porusza się powoli lub stoi w miejscu, inny natomiast może posiadać jedną z tych funkcji bo inne wg. producentów są nieopłacalne.

Wyższości jednostki hybrydowej nad spalinową nie trzeba dowodzić. Zalety są jasne: zmniejszenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Dla przykładu: motor Toyoty Prius (model na rok 2010) o pojemności 1,8 litra generuje aż 160KM i zużywa przy tym jedynie 4,7 litra, turbodoładowana benzyna 1,8 l o mocy 150KM spala w cyklu mieszanym 9 litrów paliwa.

Konkurować z hybrydami mogą jedynie diesle, chociaż aby wygenerować moc 160KM potrzebujemy silnika o pojemności 2 litrów i ogromnej turbinie (np. BMW X3 2.0 160KM). W takim przypadku zużycie paliwa wynosi ok. 7,5 litra. Szanse patrząc na zużycie paliwa mają tylko małe jednostki 1,4TDI lub 1,5dCi gdzie spalanie to 4,5 litra przy mocy od 65 do nawet 110 koni mechanicznych.