Autogaz, czyli LPG (Liquified Petroleum Gas), to gazowe paliwo alternatywne do silników z zapłonem iskrowym. Jest to skroplony gaz, mieszanina propanu i butanu. Stosowany jest głównie jako paliwo silnikowe, w procesach przemysłowych i w przenośnych i stacjonarnych kuchenkach gazowych.
W temperaturze pokojowej gaz ten jest przechowywany w formie ciekłej przy ciśnieniu ok. 6 atm. Jego liczba oktanowa wynosi ok. 90-120, (najczęściej 103-105) natomiast liczba metanowa — 60-80, w zależności od składu (propan ma LO 112 a butan — 94).
LPG stosowany jest jako paliwo do silników benzynowych (z zapłonem iskrowym). Do jego użycia konieczne jest zamontowanie w pojeździe specjalnej instalacji, jej koszt wynosi w granicach 1 500-3 000 złotych. LPG nie może być używany samodzielnie do napędzania silników, ponieważ rozruch silników powinien się odbywać z użyciem benzyny. Dopiero po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury można korzystać z LPG.
Przy ciśnieniu atmosferycznym, temperatura wrzenia propanu wynosi -42,5°C, butanu — -8°C. Z tego względu manipulując składem LPG możemy otrzymać paliwo o różnej lotności.
Przestawienie silnika benzynowego na zasilanie LPG powoduje znaczne obniżenie toksyczności spalin. O 70-80% spada zawartość CO w spalinach, tlenków azotu i niedopalonych węglowodorów jest mniej o 5%. Wynika to z lepszego mieszania się gazowego paliwa z powietrzem.
Współczynniki KCIE ([2]) podają wartość opałową LPG w wysokości 47,31 MJ/kg, wyższą o 6% niż dla benzyny, ale z różnic gęstości między jednym a drugim paliwem wynika większe zużycie LPG, tankowanego przecież w litrach a nie kilogramach.
Nowoczesne silniki produkowane dziś przez największych producentów samochodów, m.in. Citroën, Daewoo, Fiat, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Toyota i Volvo są przystosowane fabrycznie do pracy na benzynie i LPG i pracują na tych paliwach równie dobrze. [3]
Autogaz jest paliwem alternatywnym w stosunku do benzyny, ale nie jest alternatywą w stosunku do ropy naftowej. Głównym surowcem do produkcji LPG jest właśnie ropa naftowa, choć produkuje się go również z niektórych złóż gazu ziemnego. Oznacza to, że cena tego gazu będzie rosnąć wraz ze wzrostem cen ropy naftowej.
Na dzień dzisiejszy jedynym powodem, dla którego cena LPG jest niższa od cen benzyny, są niższe podatki, którymi obłożone jest to paliwo. Jest to zabieg celowy, bo spalanie autogazu jest znacznie mniej uciążliwe dla środowiska. Dzięki temu sprowadzane z zagranicy samochody, często w nienajlepszym stanie, mniej zanieczyszczają powietrze w Polsce. O ile oczywiście polski właściciel przerobi taki samochód na autogaz, co jest bardzo popularne. Kwestia ta pozostaje jednak wątpliwa, co widać po dwóch artykułach wskazanych w komentarzach do tego wpisu…
Więcej informacji o instalacjach gazowych znajdziesz w książce „Samochodowe instalacje zasilania gazem”. Przeczytasz tam zarówno o instalacjach na LPG jak i na gaz ziemny – CNG. Dzięki tej książce poznasz składowe elementy instalacji różnych generacji, jakie są typowe niedomagania tych układów i jak je eliminować, poznasz zalecenia eksploatacyjne i sposoby samodzielnej regulacji instalacji.
Źródła:
[1] Artykuł LPG w serwisie Wikipedia,
[2] Wartości opałowe i wskaźniki emisji w roku 2003 (PDF),
[3] Artykuł Autogas w serwisie Wikipedia.