Auto na gaz – skąd sprowadzić i jakich formalności dopełnić?

Wpis gościnny.

W Polsce ze względu na wysokie ceny benzyny przerabianie auta na gaz nie jest niczym niezwykłym, ale jeśli chcemy sprowadzić samochód z instalacją LPG z zachodu, może się okazać, że nie jest to wcale takie proste.

Kłopotliwe instalacje z zagranicy

Po pierwsze dlatego, że takich samochodów jest zdecydowanie mniej niż aut na benzynę – samochody na gaz sprowadzić możemy właściwie tylko z Belgii, Holandii, Francji lub Włoch. Najlepszym wyborem wydaje się być Holandia, bo auta holenderskie mają często zamontowaną fabrycznie instalację gazową. Ale tu z kolei spotkać nas może pierwsza pułapka jeśli chodzi o auta na gaz z zagranicy – wlew gazu w instalacjach holenderskich często nie pasuje do „pistoletu” do tankowania gazu na polskich stacjach. Wyjściem z takiej sytuacji jest kupienie specjalnej przejściówki (bez problemu kupimy ją w Polsce). Czytaj dalej…

LPG – autogaz

Autogaz, czyli LPG (Liquified Petroleum Gas), to gazowe paliwo alternatywne do silników z zapłonem iskrowym. Jest to skroplony gaz, mieszanina propanu i butanu. Stosowany jest głównie jako paliwo silnikowe, w procesach przemysłowych i w przenośnych i stacjonarnych kuchenkach gazowych.

W temperaturze pokojowej gaz ten jest przechowywany w formie ciekłej przy ciśnieniu ok. 6 atm. Jego liczba oktanowa wynosi ok. 90-120, (najczęściej 103-105) natomiast liczba metanowa — 60-80, w zależności od składu (propan ma LO 112 a butan — 94).

LPG stosowany jest jako paliwo do silników benzynowych (z zapłonem iskrowym). Do jego użycia konieczne jest zamontowanie w pojeździe specjalnej instalacji, jej koszt wynosi w granicach 1 500-3 000 złotych. LPG nie może być używany samodzielnie do napędzania silników, ponieważ rozruch silników powinien się odbywać z użyciem benzyny. Dopiero po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury można korzystać z LPG.

Przy ciśnieniu atmosferycznym, temperatura wrzenia propanu wynosi -42,5°C, butanu — -8°C. Z tego względu manipulując składem LPG możemy otrzymać paliwo o różnej lotności.

Przestawienie silnika benzynowego na zasilanie LPG powoduje znaczne obniżenie toksyczności spalin. O 70-80% spada zawartość CO w spalinach, tlenków azotu i niedopalonych węglowodorów jest mniej o 5%. Wynika to z lepszego mieszania się gazowego paliwa z powietrzem.

Współczynniki KCIE ([2]) podają wartość opałową LPG w wysokości 47,31 MJ/kg, wyższą o 6% niż dla benzyny, ale z różnic gęstości między jednym a drugim paliwem wynika większe zużycie LPG, tankowanego przecież w litrach a nie kilogramach.

Nowoczesne silniki produkowane dziś przez największych producentów samochodów, m.in. Citroën, Daewoo, Fiat, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Toyota i Volvo są przystosowane fabrycznie do pracy na benzynie i LPG i pracują na tych paliwach równie dobrze. [3]

Autogaz jest paliwem alternatywnym w stosunku do benzyny, ale nie jest alternatywą w stosunku do ropy naftowej. Głównym surowcem do produkcji LPG jest właśnie ropa naftowa, choć produkuje się go również z niektórych złóż gazu ziemnego. Oznacza to, że cena tego gazu będzie rosnąć wraz ze wzrostem cen ropy naftowej.

Na dzień dzisiejszy jedynym powodem, dla którego cena LPG jest niższa od cen benzyny, są niższe podatki, którymi obłożone jest to paliwo. Jest to zabieg celowy, bo spalanie autogazu jest znacznie mniej uciążliwe dla środowiska. Dzięki temu sprowadzane z zagranicy samochody, często w nienajlepszym stanie, mniej zanieczyszczają powietrze w Polsce. O ile oczywiście polski właściciel przerobi taki samochód na autogaz, co jest bardzo popularne. Kwestia ta pozostaje jednak wątpliwa, co widać po dwóch artykułach wskazanych w komentarzach do tego wpisu…

Więcej informacji o instalacjach gazowych znajdziesz w książce „Samochodowe instalacje zasilania gazem”. Przeczytasz tam zarówno o instalacjach na LPG jak i na gaz ziemny – CNG. Dzięki tej książce poznasz składowe elementy instalacji różnych generacji, jakie są typowe niedomagania tych układów i jak je eliminować, poznasz zalecenia eksploatacyjne i sposoby samodzielnej regulacji instalacji.

Źródła:
[1] Artykuł LPG w serwisie Wikipedia,
[2] Wartości opałowe i wskaźniki emisji w roku 2003 (PDF),
[3] Artykuł Autogas w serwisie Wikipedia.

Holzgas a LPG – porównanie

Zarówno holzgas jak i LPG są gazowymi paliwami, którymi można zasilać silniki spalinowe. Różnią się jednak od siebie znacznie, dlatego wydało mi się potrzebne stworzenie takiego artykułu, który porówna te dwa paliwa.

Polecam zapoznanie się z artykułem LPG — autogaz, tam zawarłem podstawowe i najważniejsze informacje dotyczące tego paliwa.

LPG a gaz drzewny

Zarówno LPG jak i gaz drzewny wymagają do zastosowania jako paliwo zabudowy na pojeździe specjalnej instalacji. W przypadku LPG będzie to instalacja magazynująca paliwo, natomiast gaz drzewny produkowany jest w generatorze na bieżąco (choć jest możliwość magazynowania go, raczej tego typu instalacji się nie stosuje z powodu trudności sprężenia gazu drzewnego i jego niskiej kaloryczności).

Zbiornik i przewody w instalacji LPG są ciśnieniowe, ponieważ gaz magazynowany jest w postaci skroplonej. Holzgas produkowany jest w generatorze, większość gazogeneratorów pracuje na ciśnieniu nieco niższym od atmosferycznego.

Gaz drzewny posiada liczbę oktanową wyższą niż LPG (w okolicach 180), zatem może być stosowany do zasilania silników o wyższym stopniu sprężania. Im wyższy stopień sprężania tym wyższa sprawność silnika.

Z powyższego wynika, że LPG nie można stosować w silnikach diesla z powodu zbyt wysokiego stopnia sprężania. Gaz drzewny może być stosowany do zasilania silnika diesla, równolegle z olejem napędowym lub po zazamontowaniu instalacji zapłonowej.

Gaz drzewny i LPG są paliwami bardziej ekologicznymi od benzyny. LPG to mieszanina prostych węglowodorów, które przy spalaniu powodują powstanie przede wszystkim dwutlenku węgla i pary wodnej. Gaz drzewny jest jednak paliwem odnawialnym (pod warunkiem, że jest wyprodukowany z biomasy), zatem jest bardziej przyjazny dla środowiska od LPG.

Źródła:
[1] Artykuł LPG w serwisie Wikipedia