Dlaczego to właśnie śmieciarki powinny jeździć na gaz ziemny (CNG)?

Warszawskie Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (miejska spółka) właśnie rozpisało przetarg na dostawy nowych śmieciarek napędzanych CNG. A mnie się ten pomysł bardzo podoba, bo osobiście uważam, że to właśnie śmieciarki powinny jeździć na gazie ziemnym.

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Dostawa oraz serwis fabrycznie nowych samochodów bezpylnych (NBZ-390-51/12) zakłada, że samochody powinny mieć silnik o mocy nie mniejszej niż 250 KM. Zbiornik paliwa powinien dawać im zasięg co najmniej 200 km na jednym tankowaniu gazu (pojemność min. 640 litrów przy ciśnieniu 200 bar). Dodatkowe punkty będą przyznawane za zbiorniki paliwa wykonane z kompozytu. Czytaj dalej…

Instalacje na sprężony gaz ziemny (CNG)

CNG, sprężony gaz ziemny, ostatnimi czasy zdaje się być jedyną rozsądną alternatywą dla tradycyjnych paliw samochodowych, benzyny, oleju napędowego i gazu propan-butan (LPG). Gaz ziemny importujemy oczywiście w dużej części z zagranicy (głównie ze wschodu), ale część zapotrzebowania pokrywamy z krajowego wydobycia. Wielu ludzi spodziewa się gazowego eldorado po uruchomieniu eksploatacji łupkowych złóż gazu ziemnego, co też wydaje się zachęcać do przestawienia samochodu na gaz ziemny.

A jak wygląda wykorzystanie tego paliwa w samochodach w praktyce? Czyli co wchodzi w skład instalacji na CNG? Tak naprawdę, nie różni się ona od instalacji na gaz płynny LPG niemal niczym, oprócz samego zbionika. Czytaj dalej…

Przyszłość jazdy na gazie ziemnym

Na łamach tego bloga opisałem już, że wodór nie jest paliwem przyszłości. A na innym moim blogu kilka lat temu zastanawiałem się, czy paliwem przyszłości jest biodiesel. Dziś zabawię się trochę w przewidywanie przyszłości i spróbuję opisać, jak wyobrażam sobie przyszłość jazdy na gazie ziemnym.

Gaz ziemny to paliwo, o którym mówi się, że jest jednym z najczystszych i najbardziej ekologicznych. Spala się czysto, nie powoduje emisji tlenków siarki i pyłów (choć przy spalaniu gazu ziemnego powstaje i tlenek węgla i tlenki azotu). Znany też pod nazwą gazu wysypiskowego (składowiskowego) jest powszechny i można go otrzymywać sztucznie. Na jednostkę wyprodukowanej energii ze spalania gazu ziemnego powstaje stosunkowo mało dwutlenku węgla. A wszystko przez to, że podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan — najlżejszy węglowodór o wzorze chemicznym CH4. Czytaj dalej…

Co zrobić, gdy zabraknie gazu?

Jak niemal co roku, znów jesteśmy straszeni, że najbliższej zimy zabraknie nam gazu ziemnego, bo nasz zagraniczny dostawca zakręci kurek. O ile dobrze pamiętam, takie informacje pojawiały się ostatnio na przełomie 2008 i 2009 roku, i niemal równo rok wcześniej.

Co warto zrobić, by przestać się przejmować tego typu sensacjami?

Odpowiedź jest prosta — zabezpieczyć się na ewentualne wyłączenie Czytaj dalej…