Mikroturbiny gazowe

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"
Mikroturbiny gazowe

Postautor: Ankot » 23 kwie 2007, 10:19

[wątek wydzieliłem z dyskusji "obieg parowy Rankine'a na gaz drzewny -- schemat" -- KLis]

No właśnie - wyjątek potwierdza regułę :wink:
A tak wogóle to gdzie widywałeś te małe gazówki ?

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 23 kwie 2007, 10:49

Na folderach. 8)
I w pracy dyplomowej kolegi. 8)
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 23 kwie 2007, 11:44

:lol: :lol: :lol:
8)

Coondelboory
Doświadczony
Posty:473
Rejestracja:17 mar 2006, 20:16

Postautor: Coondelboory » 24 kwie 2007, 10:51

No właśnie - wyjątek potwierdza regułę :wink:
A tak wogóle to gdzie widywałeś te małe gazówki ?
Mozna je sobe obejrzec (a moze i kupic) na stronie producenta: http://www.capstoneturbine.com/. Akurat na odpowiednie moce 30, 60 i 65 kW w ukladach kogeneracyjnych i nie, opalane gazem (ziemnym, bio, lub smieciowym) albo olejem (opał, dizel, nafta, paliwo lotnicze itp). Fajne urzadzenia, ale troche drogie.

C.

ps. Zauwazcie, jakie ta maszynka ma łożyska ...

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 24 kwie 2007, 14:14

No - a jednak są........ ciekawe jaka całkowita sprawność ogólna ......

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 24 kwie 2007, 14:21

Capstone C30, 30 kW energii elektrycznej, sprawność elektryczna netto bez regeneracji 14%, z regeneracją 26%.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 24 kwie 2007, 14:31

Eeeeee - a z ta regeneracją to o co chodzi ? - bo jakoś turbin to nie trawię........

PS : z nią czy bez niej to i tak per saldo mniej jak w tłokowcu ( ponad 30%).........

Coondelboory
Doświadczony
Posty:473
Rejestracja:17 mar 2006, 20:16

Postautor: Coondelboory » 24 kwie 2007, 14:55

Eeeeee - a z ta regeneracją to o co chodzi ? - bo jakoś turbin to nie trawię........

PS : z nią czy bez niej to i tak per saldo mniej jak w tłokowcu ( ponad 30%).........
Z regeneracja, czyli z podgrzaniem sprezonego powietrza spalinami - odwrotnosc intercoolera. Obniza moc turbiny, ale radykalnie podnosi sprawnosc.
Z tlokowca Otta nie wydusisz 30%, gora 25%. Z diesla bedzie wiecej, ale jakos nie wierze w te 40% (w energii mierzonej na zaciskach generatora), a koszty eksploatacji sa niepomiernie wyzsze niz tych turbinek. W nich jedyną ruchomą czescia jest wirnik (wspolny dla sprezarki, turbiny i generatora), ktory nie ma bezposredniego kontaktu z niczym, bo ulozyskowany jest na łozyskach powietrznych.
Sprawnosc oczywiscie zalezy od wielkosci. Tu sa dane wiekszej maszynki, ze sprawnoscia 29%: http://www.capstoneturbine.com/_docs/PD ... -Int1R.pdf
Jak na maszyne 65kW to 29% chyba jest niezle.


C.

Darek
Doświadczony
Posty:557
Rejestracja:27 lut 2006, 18:16
Lokalizacja:Mazury

Postautor: Darek » 24 kwie 2007, 16:02

Zauważyłem, że nikt nie rozważa użycia do holzgazu silników z helikoptera. Z demobilu da się pewnie skombinować za dobrą cenę. Zwykłe przeoczenie, czy się nie nadają?

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 24 kwie 2007, 16:37

Masz na myśli silniki turbowałowe? Myślę, że będą bardziej wrażliwe na zapylenie gazu a mniej na zawartość smoły.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Coondelboory
Doświadczony
Posty:473
Rejestracja:17 mar 2006, 20:16

Postautor: Coondelboory » 24 kwie 2007, 18:20

Zauważyłem, że nikt nie rozważa użycia do holzgazu silników z helikoptera. Z demobilu da się pewnie skombinować za dobrą cenę. Zwykłe przeoczenie, czy się nie nadają?
Mysle, ze do energetyki sie nie nadaja - są projektowane na wysoka moc, bez zwracania uwagi na sprawnosc. Nie ma tam regeneracji, wiec jest ona na pewno zalosnie niska.
Do tego z uwagi na spore moce zrobienie zgazowarki staje sie ciut problematyczne.

C.
ps. chcialbym zwrocic uwage, ze znow odjechalismy od topicu

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 25 kwie 2007, 07:52

Aaaaaaa - dzieki za oświecenie :idea: :idea: - ja to znałem pod nazwą rekuperacja.......... :lol:
A co do sprawnosci współczesnych tłokowców to literatura zachacza o 36% dla benz... i 42% dla Diesel :shock:
W kogeneracji podają sprawność elektryczną na poziomie 30 - 34% na odpreżonych Dieslach ........ a ogólna nawet ponad 105% ( z wykraplaniem spalin ) :shock:

SP5GMV
Doświadczony
Posty:174
Rejestracja:27 lis 2006, 00:54
Lokalizacja:Wa-wa, Cz-wa

Postautor: SP5GMV » 27 kwie 2007, 18:42

AJ AJ czy nie jesteście zbytnimi optymistami Coodelboory +Ankot /sprawność/ tłokowego silnika powszedniego użytku, a z tego co mi się wydaje że się naumiałem to raczej motorki lotnicze projektuje się pod kątem sprawności i max. chwilowej przeciążalności, bo tankowanie co pół godziny jest dość problematyczne, chodź możliwe. Pomińmy sprawność jadnowałowca, Angole kiedyś zrobiły silnik z regeneracją ciepła dla samolotu, ale coś im nie "SPASIŁO", oczywiście był wielowałowy. Też zakupiłem piec CO marketingowa sprawność 120%, i teraz mam kłopot bo cały czas wyrzuca niespalone paliwo, mam kłopot gdzie toto magazynować,
Przepraszam za złośliwość /niezamierzoną/
Ale ciepło skroplin to jedno, a przecarnotyzować się obiegu nie da, no da temat lepsza woda

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 27 kwie 2007, 23:05

Sprawność silników tłokowych powoli wzrasta . Przełomem moze być zastosowanie "chemicznej rekuperacji " - czyli zastosowanie energii spalin do procesu produkcji paliwa....... co sprowadza sie do zaprojektowania szeregu reakcji chemicznych (endotermicznych) mających na celu pochłoniecie energi spalin , których produktem bedzie paliwo do tegoż silnika :!:

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 07 maja 2007, 07:36

Z całym szacunkiem : - to co ja majstruję nic Ci nie powie albowiem to nie turbina , a co do trwałości problem ten rozpatrywałem jakieś 25 stron temu 8) :lol: . W wątku tez są poruszone elementy zagadnień ekonomicznych.
Natomiast co do źródeł finansowania zewnetrznych "daj se siana".
"Konia z rzędem" temu kto potrafi wykonać poprawną analizę ekonomiczną przedsięwzięcia - tym bardziej ,ze nawet pod kątem eksploatacyjnym praktycznie nic nie wiadomo, nie wspominajac o opiniach technicznych czegoś co nie istnieje. Poza tym nikt o zdrowym rozsadku nie wyłoży kasy( a juz napewno nie bank) na projekt który nigdzie w Polsce nie ruszył (nawet w skali mikro) . Z tego co wiem od URE to co "rzeźbię" jest pierwsze .............
Koszt w miarę profesjonalnego prototypu czegoś podobnego do tego mojego bedzie minimum ~ 0,5 - 1,0 Mzł.......... czyli jakies 10 - 20 x wiecej jak u mnie.
Rozmawiam z paroma osobami zainteresowanymi "na poważnie" tym tematem , mniej wiecej mamy rozpoznane współfinansowanie i jak narazie najrozsadniej jest oprzeć sie na srodkach własnych lub prywatnych inwestorach. Samo uzyskanie conajmniej 2 opinii technicznych bedzie kosztowało 300 kzł i potrwa z pół roku.
Ale spoko : do odważnych swiat należy 8) 8) 8)


Wróć do „Stacjonarne małej mocy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość