Ciągnik SAM na holzgas. Jak wykonać generator?

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 18 gru 2006, 08:09

Na początek proponuję lekturę książek:

Wood gas as engine fuel (po angielsku),
Drewno zamiast benzyny... (po polsku).

W pierwszej jest więcej teorii, jak działa zgazowanie, jakie są różne rodzaje zgazowarek, itd. Druga jest kompletną instrukcją budowy uproszczonej zgazowarki. Pierwsza jest dostępna za darmo, za drugą trzeba zapłacić.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 18 gru 2006, 15:27

Witam dzięki za porade mam prośbę czy ktoś byłby w stanie podać mi przybliżone wymiary (gabaryty wys/szer/dł ) tego generatora do zasilania silnika od malucha bo nie jestem w stanie tego oszacowac :?
Rzuć okiem na artykuł Od biomasy do biogazu, w którym pokazany jest generator gazu drzewnego dokładnie taki, jak w książce "Drewno zamiast benzyny...", wyposażony jedynie w inny filtr. Jak widać, jest on zbudowany z beczki i metalowego kubła na śmieci. Do pojemności silnika należy dopasować jedynie wymiar płomienicy (tak przynajmniej zakłada wspomniana książka, jest tam tabelka do dopasowania wymiaru do pojemności lub mocy silnika), choć można chyba zmniejszyć całe urządzenie.
Mógłby ktoś napisać czy do takiego generatorka nadaje sie sucha wierzba energetyczna pocięta na zwykłej sieczkarni ?
Myślę, że zrębki wierzby energetycznej powinny sięnadać.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 19 gru 2006, 09:40

Książka "Drewno zamiast benzyny..." zakłada budowę mieszacza gazu składającego się z trójnika i dwóch przepustnic -- jednej do regulacji ilości powietrza, drugiej do regulacji ilości mieszanki.

Jako że maluch ma gaźnik z przepustnicą, uzasadnione byłoby jego pozostawienie (zwłaszcza, że rozruch ma być na benzynie) i wykorzystanie tej przepustnicy do regulacji ilości mieszanki. Konieczne byłoby zrobienie drugiej przepustnicy do regulacji ilości powietrza.

Zawór kulowy też można użyć, ale jego się ciężko reguluje (w sensie że potrzeba dużej siły) i obawiam się, że sterowanie nim przez cięgna z kabiny może być trudne.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 19 gru 2006, 15:12

W traktorze mam taką zaletę że potrzebuje w zasadzie stałych obrotów silnika ok 2500-3000 i starowanie iloscią gazu wydaje mi sie że zawór kulowy powinien się sprawdzić ( gaz ręczny ) .
Wszystko w porządku, ale bez sensu jest robić coś, co już w silniku jest. Przepustnica do regulacji obrotów już jest w gaźniku i nie ma sensu jej zamieniać na zawór kulowy. :)
Natomiast problem się pojawia przy drugiej przepustnicy tej od powietrza ,czy ona musi byc szczelna ?? :? i pozatym jak się reguluje skład mieszanki w takim czymś??
Projekt nie zakłada bezwzględnej szczelności tej przepustnicy. A skład mieszanki reguluje się ilość powietrza, zakładając że ilość gazu będzie stała.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 19 gru 2006, 19:27

Mam 23 lata i chyba nie ma sensu mówić do mnie per "pan". 8)

Jeśli zaś chodzi o meritum, widzę że w którąś stronę nastąpiło nieporozumienie.

Sterowanie obrotami następuje przez regulację ILOŚCI mieszanki, czyli tą przepustnicą, która będzie w gaźniku. Jeśli zatem zawór kulowy będzie na przewodzie doprowadzającym powietrze i będzie regulować SKŁAD mieszanki, nie powinno być problemów. Wydaje mi się, że SKŁAD będzie się regulować znacznie rzadziej i w mniejszym zakresie niż ILOŚĆ.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 19 gru 2006, 21:00

Myślę, że lepiej wprowadzić gaz drzewny pionowym przewodem wchodzącym do kolanka nad gaźnikiem, od góry. Komora silnika Cię nie ogranicza, więc nie powinieneś mieć problemów a powinno się lepiej mieszać.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 19 gru 2006, 22:01

To póki co plany ale chyba zrobie ten generator gazu 8)
Czego Ci serdecznie życzę. :)
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
maszakow
Doświadczony
Posty:340
Rejestracja:07 cze 2006, 10:34
Lokalizacja:Gdańsk

Postautor: maszakow » 19 gru 2006, 23:45

Mam jeszcze taką kwestę do osób które zbudowały i eksploatują generator holtzgasu czy można zastosować następujący układ schładzania i oczyszczania gazu?: generator Imberta-kaloryfer żeliwny 2 lub 3 żeberkowy( jako wstępna chłodnica oddzielacz wody i smoły)
Po pierwsze gratuluję pomysłu i czasu na eksperymenty - trzymam kciuki za powodzenie.
Po drugie ... brak ograniczeń i bujna wyobraźnia OK tylko sam pojazd też ma jakieś ograniczenia...Absolutnie odradzam pchanie nię na mobila z kaloryferem żeberkowym bo z tych 24KM mocy po zabudowie zgazowarki nie zostanie ci absolutnie nic by pociągnąć narzędzia...to nie jest urządzenie stacjonarne byś mógł swobodnie szafować sobie masą. Zgazowarki to nie moja działka ale IMHO musisz wymyśleć coś innego niż kaloryfer żeberkowy.
filtr siatkowy(sitka poprzedładane wiórami lub trocinami)-druga chłodnica gazu(nagrzewnica od np.Stara lub Żuka)
A czemu od razu nie chłodnice ?- sa większe tańsze i wydajniejsze jeśli chodzi o chłodzenie...

CO do filtrów - myślę że lepszym rozwiązaniem mogą być wkłady z gąbki(bodajże)poliuretanowej - stosowane w części odkurzaczy piorących jako zapora dla wody np w odkurzaczach MPM Apollo, Zeus :) tutaj opory powinny być dużo mniejsze a fitracja o niebo lepsza niż na trocinach.
nie wiem tylko jak z temperaturą...
maszakow

...A mój Jumper już nie pali - bo go ukradli ...:(

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 20 gru 2006, 08:36

Wczoraj wieczorem nie dałem rady odpisać, piszę więc teraz.

Co do chłodnicy to najważniejsza jest jedna sprawa: musi być ona demontowalna i musi dać się czyścić w środku! Ani kaloryfer żeberkowy ani chłodnica czy nagrzewnica od samochodu tego nie zapewni.
Czemu trzeba ją czyścić? Bo się zakleja od środka smołą, co pogarsza współczynniki wymiany ciepła i powoduje, że później gaz jest źle chłodzony.

Jeśli zaś chodzi o filtr, polecałbym oczyszczanie gazu w kolejności:
1) osadnik, podobny jak w zgazowarkach Imberta, albo osadnik odśrodkowy, czyli cyklon,
2) chłodnicę, która DOBRZE schłodzi gaz i usunie z niego większość wody i smoły,
3) filtr z wkładem z grubych trocin.

Przez grube trociny mam na myśli trociny, które nie są pyłem, który będzie bardzo łatwo unoszony przez gaz.

Trociny mogą być z powodzeniem wkładem, byle temperatura gazu przechodzącego przez nie była niska. Jeśli będzie wysoka, z trocin uwolni się więcej smoły i zamiast gaz oczyścić, tylko go "zabrudzimy". Z tego względu projekt opisany w książce "Drewno zamiast benzyny..." jest niedoskonały, ale do książki dodawany jest opis jak to poprawić. :)

Jeśli zaś chodzi o ograniczanie masy, zgadzam się w zupełności. Przestawienie na gaz drzewny to strata 1/3 mocy... Można część z tego nadrobić np. planując głowicę -- w maluchu jest to banalnie proste i warto to zrobić.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 20 gru 2006, 19:49

WGW może i dobrze rozkłada smołę, ale jeśli zastosujesz taki filtr jak w projekcie z książki, jej ilość zwiększy się za filtrem.

Chłodnicę musisz zbudować sam, tak by była demontowalna i można było ją czyścić.

Tuning głowicy na pewno w maluchu nie zaszkodzi, nawet do jazdy na benzynie...
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 21 gru 2006, 08:17

No to ja proponuję coś takiego:
- bierzesz kilka metalowych rurek, najlepiej miedzianych, długości powiedzmy 50 cm,
- ustawiasz je pionowo,
- łączysz na górze i na dole do poziomej rurki o większej średnicy, spawając czy lutując,
- do górnej rurki montujesz jeszcze krótkie kawałki tych rurek, tak żeby wyszło to w osi, żeby każda z cienkich rurek kończyła się jakby ponad tą poziomą górną rurką,
- wystający kawałek rurki gwintujemy i kupujemy zakręcaną końcówkę.

Potem można to odkręcać i czyścić w środku. :)

Ponieważ jeden obraz wart tysiąca słów -- poniżej przekrój przez taki fragment, obejmujący jedną pionową rurkę. Rzecz jasna -- skala nie jest zachowana.

Obrazek
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 21 gru 2006, 18:57

Mnie się podoba. :) Myślę tylko, że filtr będzie nieco za mały, lepszy większy, choćby nawet miał być nieco za duży...
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 21 gru 2006, 19:57

P.S. Czy ktoś u nas wykonał WGW który działa ? Jeśli tak to poproszę o opinie na temat jego działania ( czy książka pokrywa się z prawdą :?: )
Temu panu się udało, ale on jest nietutejszy. ;)

A tak na serio -- dostałem kiedyś parę krótkich filmików pokazujących działanie generatora gazu drzewnego, niestety zrobionych późno, niewiele gazogeneratora widać. Postaram się nawiązać kontakt z ich autorem, zobaczymy co wyjdzie z tego...
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
maszakow
Doświadczony
Posty:340
Rejestracja:07 cze 2006, 10:34
Lokalizacja:Gdańsk

Postautor: maszakow » 24 gru 2006, 00:24

Możecie objaśnić pokrótce jaka jest rola wentylatora rozruchowego z tego rysunku ?
nie bardzo podoba mi się jego ustawienie - IMHO spowoduje zaciąganie i ucieczkę gazu przez sam wentylator nie mówiąc już że zaciągnie też to co się da z przewodu który prowadzi do gażnika, co może spowodować zdławienie silnika...
maszakow

...A mój Jumper już nie pali - bo go ukradli ...:(

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 24 gru 2006, 10:39

Gdy wentylator działa, silnik nie chodzi. I jego celem jest wyciągnięcie gazu z generatora, nic więcej. Do momentu, gdy gaz nie zacznie być palny wentylator pracuje, gdy gaz daje się zapalić, należy włączyć silnik.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:


Wróć do „Mobilne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 11 gości

cron