Ja się nie nabijam tylko przyznaję ,że wiele rzeczy ze szkół pozapominałem ........ czasami łapę się na tym ,że "wiem jak jest" ale nie pamiętam "dlaczego tak jest".A mi się zdaje, że termodynamikę to ty masz obeznaną, tylko chcesz się ponabijać z zarozumiałego Coondelboorego.
Bo tak po chwili namysłu jednak też mi się wydaje, że twoja wersja jest bliższa prawdy.
Zastanawiam się tylko co się dzieje z tymi brakującymi 50 kW, których nie widać w temperaturze... Ale tam może nie ma nic brakującego, tylko my sobie operujemy na danych wziętych z sufitu i wychodzą mam nieścisłości.
C.
Co do tych brakujących 50KM to nie koniecznie musi ich brakować bo jak już pisałem sprawność motorka jest z całą pewnością wyższa niż "święty podział" czyli : 1/3 Em, 1/3Ec.chł. i 1/3 Ec.spal. - co da mniejszy strumień energii w spalinach a i straty są pewnikiem spore bo w samochodach nie za bardzo dba się o ciepło spalin.......
To co wykombinowałem wydaje mi się prawdopodobne zważywszy na swoje doświadczenie (osobiste i wyczytane)
Przyznaję się ,że tego ustrojstwa nie widziałem na oczy - ale Kolega "narek" zaszczepił mnie coby poszukać tego woza i się przyjrzeć dokładniej. Z całą pewnością dalsze moje eksperymenty pójdą w kierunku zaprzęgnięcia do roboty jakiegoś seryjnego diesla w układzie dwupaliwowym - co niektórzy z Kolegów sugerowali mi już na początku.
Podstawą w tym 'interesie' jest walka o sprawność a 10% na plus przy dieslach jest nie do pogardzenia. Czas pokaże co z tego wyjdzie ale warto spróbować. Chylę czoła przed tymi z Kolegów którzy już 3 lata temu sugerowali takie rozwiązanie - myślę,że intuicja Ich nie zawiodła.
Przy okazji znalazłem troszkę informacji odnośnie tej scanii:
Dane techniczne napędu Scanii R 124 470
Silnik 6-cylindrowy, rzędowy, EURO III o pojemności 11,7 l; cztery zawory na cylinder; oddzielne głowice zaworowe; pompowtryskiwacze High Pressure Injection. Moc 346 kW/470 KM przy 1900 obr./min, moment obrotowy 2200 Nm w zakresie 1050-1350 obr./min. Moc hamulca silnikowego 230 kW przy 2400 obr./min. Stopień sprężania 18:1. Średnica cylindra x skok tłoka - 127x154 mm. Wyciszenie do 80 dB (A). Ogranicznik prędkości do 85 km/h. Alternator 65 A. Ogranicznik białego dymienia.
Skrzynia biegówGRS900 czternastobiegowa, dwuzakresowa, synchronizowana z dwoma biegami pełzającymi. Chłodnica oleju.
Porównanie pompowtryskiwaczy HPI (Cummins) i PDE (Bosch)
System HPI - wtryskiwacz otwarty (Scania) PDE - wtryskiwacz zamknięty
Maksymalne ciśnienie wtrysku (bar) 2.400 1.800
Liczba zaworów elektromagnetycznych 4 6
Ciśnienie na zaworze (bar) 18 1.800
Cząstki stałe (Euro 3) 0,05 g/kWh 0,08 g/kWh
Emisja UHC (Euro 3) 0,15 g/kWh 0,30 g/kWh
I jeszcze parę słów o 'tym dodatkowym ustrojstwie":
......"Drugi sposób na zwiększenie mocy silnika to odzyskanie energii, która jest bezpowrotnie tracona wraz ze spalinami. Powszechnie stosowane turbosprężarki odzyskują nieco energii termicznej zgromadzonej w spalinach, ochładzając je o około 100 stopni C, do ok. 600 stopni C. W dalszym ciągu jednak wraz ze spalinami ulatuje znaczna część energii powstałej podczas spalania oleju napędowego. Inżynierowie Scanii zamontowali w rurze wydechowej, za turbosprężarką, kolejną turbinę. Obraca się ona z prędkością ok. 50.000 obr./min (przy prędkości obrotowej silnika 1.800 obr./min), odbierając ze spalin kolejną porcję energii (spadek temperatury spalin o kolejne 100 stopni C, do poniżej 500 st. C). Energia gazów wylotowych jest zamieniana na moment obrotowy, który za pośrednictwem przekładni zębatej oraz sprzęgła hydrokinetycznego przekazywany jest na koło zamachowe silnika (wał korbowy). Nagrzewające się sprzęgło hydrokinetyczne ma chłodnicę oleju.
System wykorzystujący sprzęgło hydrokinetyczne, pozwalający na połączenie wału turbiny (obracającego się z prędkością 50.000 obr./min) jest opatentowany przez Scanię. Nie jest to patent nowy, bowiem prace nad zastosowaniem turbocompound (turbowspomagania) rozpoczęto na początku lat 80., a w latach 1991-1997 wyprodukowano 1.500 silników wyposażonych w turbowspomaganie, spełniających ówcześnie obowiązujące normy czystości spalin Euro 1 i Euro 2."..........
Tekst źródłowy :
http://admoto.pl/pub/article_print.asp? ... olsce&dat=
autor: Zbigniew Majerowski
Auto Market Truck, nr 20/2001 (335)
z dnia: 18 maja 2001 roku
Jak koledzy widzą to turbowspomaganie to nie nowość jeździ po naszych drogach od dziesięciu lat.
... więc bez problemu jest w 'wtórnym' obiegu.
I jeszcze na koniec : - znalazłem interesujący nas silnik na aukci Allegro za 16500zł :
http://www.allegro.pl/item947543647_sil ... 2_kpl.html
...dalej popuszczając wodze fantazji to turbowspomaganie nie koniecznie musi robić na wał silnika - może napędzać dodatkowego małego asynchrona - tak ze 35 kW (to sprzęgło hydrokinetyczne winno się dopasować)..... a może jeszcze jeden na końcu rury wydechowej ?