1kW energii elektrycznej z silnika stirlinga

Ankot
Doświadczony
Posty: 1584
Rejestracja: 11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja: "kleryków"

Postautor: Ankot » 19 maja 2008, 19:35

No nie wiem ......po przeczytaniu "od deski do deski" ksiązki o stirlingach dochodzę do wniosku ,że zrobienie czegoś takiego w sensownej mocy ( kilku - kilkunastu) kilowatów wcale nie jest sprawą prostą i wyrzeźbić na kolanie się tego nie da . Te modeliki krecące się na kostce lodu czy ręce to "nie ta para kaloszy......" Stirling reprezentujacy jakąś przyzwoitą moc to wodór spręzony do 2 - 20..... MPa + wymienniki i regenerator - robione w kosmicznych technologiach......
Gorąco polecam ksiązkę prof. Stefana Zmudzkiego "Silniki Stirlinga". Zresztą popatrzcie na ten niemiecki wynalacek - jakie dekle i w jaki sposób dokrecane........ :? :cry:

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 19 maja 2008, 19:53

Prawie, że prawda...
Tylko...
Nikt tam 200atmosfer nie pcha...

Wodór odpuszczam na starcie. Za wiele z nim problemów.
Hel lub azot - bo łatwo dostępne. Jeszcze pomyśle.
Widziałeś lodówkę? Na jakichś od 16 do 23 atmosferach pracuje.
A domowa a nie kosmiczna jest!
Dekle da się zrobić i masywniejsze, tylko po co?
Dobrze, że tej książki nie poczytałem! :lol:

Wiesz jak należy rozwiązać nierozwiązywalny problem?

Znajdujesz osobę, która nie wie o nierozwiązywalności danego problemu - i mu zlecasz!!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Wymienniki są zbędne (no, w takim kształcie).
Regenerator - też dla ludzi!
Zauważyłeś "pojemność skokową" tego cacka? Raptem 160ccm!
WCALE nie szokuje! Widać tam , zresztą, sporo uproszczeń, łażenia "na skróty".
Tak sobie myślę, że z 10 atmosfer w stanie "przed rozruchem" to dość dobre i "przyjazne" ciśnienie. Jeszcze się mieści w "zakresie" "normalnych" śrub.
Nie ma kosmicznych technologii.
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

Ankot
Doświadczony
Posty: 1584
Rejestracja: 11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja: "kleryków"

Postautor: Ankot » 19 maja 2008, 22:29

.... no tak...... tylko ta moc nominalna.......... jak Kolegę zadowoli 0,3 - 1,0 kW Ee przy strumieniu ciepła rzędu 20 kW..... to sorki ,że się wcinam.
Lodówka to nie stirling.
Praw fizyki nie da sie przeskoczyć - ten silnik działa w zakresie typowych przemian gazowych i to w obiegu rzeczywistym a nie teoretycznym.
Słuszna uwaga ,ze mozna zwiekszyć pojemność skokową - a nawet zrobić silnik wielocylindrowy. Myślę że można by było spróbować na Helu bo nie ma z nim problemów - poza tym jest dostepny już sprężony w butlach ( azot czy powietrze to zupełne nieporozumienie).
Wszystko sie sprowadza do gabarytów ustorojstwa - jak będa "w granicach przyzwoitosci" to OK.
Pomimo moich wątpliwosci trzymam kciuki i życzę powodzenia.

Ankot
Doświadczony
Posty: 1584
Rejestracja: 11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja: "kleryków"

Postautor: Ankot » 20 maja 2008, 09:01

10/10
hehehehe
:lol: :lol: :lol:
No w sumie to sprawność "na Helu" :lol: by wzrosła.........bo woda w "bełcie" tak zimna że koronki w zębach wylataja jak sie skarpetki zamoczy..... a i dobry uczynek dla moczących w nim tyłki "morsów" bo go podgrzewamy :idea:

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 20 maja 2008, 10:19

A tak bliżej realiów życia...
Czemu wodór?
bo ciepło właściwe wodoru to 14300 J/kg x stK
Czemu hel?
bo ciepło właściwe helu to 5200 J/kg x stK
Czemu azot?
bo ma tyle co powietrze, a jest niepalny i "łatwy" technologicznie 1000 J/kg x stK (1023)

Jakbym robił, to na helu i w zakresie +700 do - 30 (stC).
Powinno działać.

Nie istnieje żadna możliwość "przepuszczenia" przez takiego Stirlinga tych 20kW bez wykonania go w odpowiedniej skali!!!!
Im lepsze ciepło właściwe, tym mniejsza zabawka przy tych samych parametrach!
Ta na wodorze to MOŻE być 3 (blisko) razy mniejsza niż ta na helu - a da tyle samo!
O to chodzi!
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 20 maja 2008, 10:30

Lodówka to nie stirling.

Fakt!
Koń to nie osioł!
Też fakt!
Ale...
Chciałem pokazać, że codziennie stykamy się z ciśnieniami rzędu kilkunastu czy kilkudziesięciu (nawet) atmosferami w "powszechnych" urządzeniach.
STĄD ten odnośnik do lodówki!

Większość ludzi przez większość swego życia obraca się "w warunkach normalnych" i do nich odnosi WSZYSTKO, z czym się stykają!
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 20 maja 2008, 10:33

Jest ktoś, kto przemyślał JAKIE parametry powinien mieć regenerator?
W którym kierunku go optymalizować?
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

Ankot
Doświadczony
Posty: 1584
Rejestracja: 11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja: "kleryków"

Postautor: Ankot » 20 maja 2008, 21:36

Adam-MK napisał:
"Czemu wodór?
bo ciepło właściwe wodoru to 14300 J/kg x stK
Czemu hel?
bo ciepło właściwe helu to 5200 J/kg x stK
Czemu azot?
bo ma tyle co powietrze, a jest niepalny i "łatwy" technologicznie 1000 J/kg x stK (1023).................."



powiem tak :
- to nie tylko chodzi o ciepło własciwe lecz także współczynnik
przewodzenia ciepła oraz współczynnik lepkosci dynamicznej gazu oraz jego gęstośc pod danym cisnieniem.

Dla cisnienia 11 MPa temperatury 973/298 K sprawność zawiera sie w nastepujacym przedziale :

1) wodór:
od 0,48 ( dla n = 120 obr/min) do 0,33 ( dla n=1620 obr/min)

2) hel :
od 0,46 ( dla n= 120 obr/min) do 0,3 ( dla n= 1200 obr/min)

3) powietrze:
od 0,45 (dla n=120obr/min) do 0,22 ( dla n = 540 obr/min)


Jak z powyższego wynika sprawnośc silnika dla niskich obrotów jest podobna dla wszystkich gazów to jednak dramatycznie maleje przy wzroscie predkosci szczególnie dla powietrza.
Zaznaczam że mowa jest o cisnieniu roboczym na poziomie
110 atmosfer :!: :!: :!:

Źródło ( prof. Stefan Żmudzki "Silniki Stirlinga" strona 41 tab 1.15)

Co do regeneratora to autor opisuje istotę działania na 3 stronach i prezentuje 9 wzorów charakteryzujacych jego własciwosci.
Nie chciałbym tutaj przepisywać ksiązki bo nie mamy do tego praw, natomiast gorąco polecam pracę - daje bardzo duzo do myślenia a opisuje wszystkie elementy silnika łacznie z ich budową.

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 20 maja 2008, 22:10

Wyjaśniłeś przystępnie... :cry:
Gdzie się łazi za tą książką?
Masz jakiś namiar na zakup?
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

Ankot
Doświadczony
Posty: 1584
Rejestracja: 11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja: "kleryków"

Postautor: Ankot » 20 maja 2008, 22:39

Tutaj masz link do stronki gdzie możesz obliczyć sobie parametry swojego silnika niestety po "angielskiemu": :?
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/acad ... implee.htm

Ksiegę nabyłem w:
Główna Ksiegarnia Naukowa im. Bolesława Prusa
Warszawa ul. Krakowskie Przedmiescie 7
tel 022 8261835 fax 022 8276479
mail : gkn@prus24.pl
mają jeszcze stronę internetową ale chwilowo nie mogę znaleźć poprawnie działajacego linka.

PS : bardzo proszę Kol. Administratora żeby nie traktował tego wpisu jako kryptoreklamę tylko źródło wiedzy.

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 21 maja 2008, 00:09

Dzięki! Zapukam i opowiem czy wyszło.
Jakby tam coś trudnego napisali - to się oczytam.
Jak niezbyt - to może coś sklecę? :roll:
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 21 maja 2008, 08:47

PS : bardzo proszę Kol. Administratora żeby nie traktował tego wpisu jako kryptoreklamę tylko źródło wiedzy.
Admin traktuje to jako reklamę, ale takiej reklamy właśnie tu na forum potrzeba!
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Ankot
Doświadczony
Posty: 1584
Rejestracja: 11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja: "kleryków"

Postautor: Ankot » 22 maja 2008, 10:25

Dzięki! Zapukam i opowiem czy wyszło.
Jakby tam coś trudnego napisali - to się oczytam.
Jak niezbyt - to może coś sklecę? :roll:
Adam M.

Spoko - ksiązka jast przystepnie napisana bez nadmiernego nacisku na "aparat matematyczny" (silnie, pi-całki, kwadryty,x-y , szesciany itp. inwentaż........ :lol: :lol: :lol: 8) ) :idea:
Ksiązka wskazuje 'jak to działa i dlaczego" i w jakim kierunku nalezy prowadzić prace konstrukcyjno-projektowe. .....

Ja zostałem elektrykiem tylko dlatego, że 'za młodu" przypadkiem mi w rece trafił podręcznik dla mechaników i otwarłem go na .............kinematyce wała korbowego . Te wszystkie sinusy cosinusy z picałkami doprowadziły mnie ...... z deszczu pod rynnę......
a niedawne przerobienie w praktyce harmonicznych o mało mnie nie zabiło :D :D :D 8) :lol:

Kłaniam się do nóg naszemu wspaniałomyślnemu Gospodarzowi
"Niech Moc bedzie z Tobą"

:wink:

Awatar użytkownika
adam_mk
Doświadczony
Posty: 83
Rejestracja: 17 paź 2005, 02:00
Lokalizacja: Dąbrowa Górn.

Postautor: adam_mk » 22 maja 2008, 18:10

Pi-całki nie problem! Fizyka ze mnie zrobili i "tego" akurat nie lubię, ale sobie radzę...
Gorzej, jak napiszą, że to proste, trywialne, napychamy tak z 250 atmosfer - i samo leci!
Wtedy to się tylko naczytam...
Jak napiszą, że może działać przy 10 - 30 atmosferach - to może sklecę?
Adam M.
Myśleć! To nie boli!

SP5GMV
Doświadczony
Posty: 174
Rejestracja: 27 lis 2006, 00:54
Lokalizacja: Wa-wa, Cz-wa

Postautor: SP5GMV » 23 maja 2008, 19:58

O ile wiem to będzie działało i przy 1atm a nawet mniej.
Pozdrawiam.


Wróć do „Stacjonarne małej mocy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron