Silnik Stirlinga

Jaszczur
Doświadczony
Posty:119
Rejestracja:08 lip 2007, 13:07
Lokalizacja:Lutomiersk
Silnik Stirlinga

Postautor: Jaszczur » 08 lip 2007, 13:16

Szukam pomocy przy zaprojektowaniu i wykonaniu silnika Sirlinga pracującego przy niskiej różnicy temperatur o mocy 1 do 5 kW

SP5GMV
Doświadczony
Posty:174
Rejestracja:27 lis 2006, 00:54
Lokalizacja:Wa-wa, Cz-wa

Postautor: SP5GMV » 26 lip 2007, 12:41

Niskiej różnicy to znaczy jakiej, 10-100-stp Celsjusza, i medium to oczywiście powietrze, bo inaczej w wykonaniu amatorskim sobie tego nie wyobrażam???

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 26 lip 2007, 13:37

Myślę, że w wykonaniu amatorskim mógłby być dowolny czynnik gazowy do łatwego kupienia, np. CO2, azot czy propan.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 26 lip 2007, 14:38

Myślę sobie ze optymalna róznica temperatur była by w granicach
800 - 1000*C / 70 - 80*C.
Mysle tu o napedzaniu ustrojstwa ze zwykłego paleniska ( opalanego weglem, biomasą, oponami oraz innym badziewiem najlepiej odpadowym) i oddawaniu ciepła do instalacji wodnej np. CO , CWu.....itp.

Jaszczur
Doświadczony
Posty:119
Rejestracja:08 lip 2007, 13:07
Lokalizacja:Lutomiersk

silnik Stirlinga

Postautor: Jaszczur » 27 lip 2007, 00:24

Ja myślę o różnicy temperatur ok. 30-40 stopni.Interesują mnie temperatury w okolicach 17-47 stopni.
Abstrahując od powyższego, czy nie można by zbudować takiego ustrojstwa np. z 2 silników spalinowych z usuniętymi zaworami w głowicach połączonych ze sobą np.paskiem zębatym a cylindry poprzez kolektory(ssący i wydechowy połączone razem) odpowiednio 1 cylinder z 1 itd.W bloki wpuścić wodę jedną gorącą o drugą zimną...no i oczywiście nie znam proporcji objętości skokowej obydwu garów oraz regeneratora wraz z doprowadzeniami.Są wyliczenia dla modeli ale czy można na nich polegać przy takiej konstrukcji?

Jaszczur
Doświadczony
Posty:119
Rejestracja:08 lip 2007, 13:07
Lokalizacja:Lutomiersk

Silnik Stirlinga

Postautor: Jaszczur » 27 lip 2007, 00:27

Myślałem o powietrzu dopompowywanym do odpowiedniego ciśnienia poprzez zawory zwrotne, może 1 mPa?

Jaszczur
Doświadczony
Posty:119
Rejestracja:08 lip 2007, 13:07
Lokalizacja:Lutomiersk

Silnik Stirlinga

Postautor: Jaszczur » 27 lip 2007, 01:22

W zasadzie Ankot ma rację z tym, że nawet woda w CO byłaby chłodniejsza (przynajmniej u mnie bo jest podłogówka) czyli jeszcze lepiej.A te niskie różnice jakie bym sobie życzył to eksperyment z pompą ciepła.W dziedzinie pomp ciepła mam sporą praktykę.Jestem chłodniarzem i zrobiłem sobie pompę ciepła do ogrzewania swojego domu.(Nie chwaląc się)

Spalać mogę odpady z płyt wiórowych.Gdy dostaną odpowiednią temperaturę i duuużo powietrza, spalają się prawie bezdymnie i prawie bez popiołu. No może trochę.... Komin wtedy nie "zachodzi".U mnie w garażu jest piec mojego wynalazku i eżektorowy zasysol spalin na kominie.Komin nie czyszczony 3 lata i spaliłem kilka ton tego śmiecia.

SP5GMV
Doświadczony
Posty:174
Rejestracja:27 lis 2006, 00:54
Lokalizacja:Wa-wa, Cz-wa

Postautor: SP5GMV » 27 lip 2007, 13:06

Lis a po co Ci propan-butan, budujesz silnik czy bombę????, a powietrze nie łaska!!! i tak sprawa się "rypie" w momencie przekazywania strumienia ciepła do roboczego medium /to się łatwo liczy/, a trudniej wykonać w praktyce!!
Pozdrawiam, i dzięki za "czerwoną" kartkę

Ankot
Doświadczony
Posty:1584
Rejestracja:11 kwie 2006, 14:02
Lokalizacja:"kleryków"

Postautor: Ankot » 23 paź 2007, 16:05

Są V-ki z kątem 90* - bodajze takim silnikiem jest
Mercedes V12 - 6l.... :wink: - ale raczej trzeba by rzeźbić jednak od poczatku - moim zdaniem najprostrzym rozwiazaniem jest to z współbieżnymi tłokami . na dobra sprawe byłoby to do zrobienia przy pomocy zwykłej tokarki + frezarka. Wała z czegoś adoptować bądź zrobić składanego ...... Co do Wodoru mam uwagę - ze o ile mi wiadomo problem z nim jest tylko wtedy gdy znajduje się w stanie ciekłym.
Oczywiscie w naszym przypadku takiej potrzeby nie ma.
Dodam ,ze Wodorem chłodzone sa uzwojenia tradycyjnych generatorów elektrownianych i nie słyszałem aby gdzieś to "dupło się" :lol: Wodór dostepny jest jako gaz przemysłowy w butlach.

stolec
Doświadczony
Posty:546
Rejestracja:02 maja 2008, 21:24
Lokalizacja:Rzeszów

Postautor: stolec » 02 gru 2009, 15:54

wygląda fajnie, mam kilka pytań czy raczej uwag, mianowicie przede wszystkim czy aluminiowa obudowa silnika malucha wytrzyma 20-30 bar? poza tym ciekawi mnie jak wykonałeś wał, w maluchu nie było przesunięcia między cylindrami więc musiałeś go zrobić od zera jak jest ułozyskowany itp.

Z konstrukcji widzę że chcesz jeden cylinder grzać drugi chłodzić (połączone są jedynie rurką), wiec przy temp wyższych niż 120 może 200C pojawi się problem z smarowaniem.

Co do helu zacząłbym od powietrza, dopiero po dograniu konstrukcji przechodziłbym na hel który jest drogi, raczej aby pracować na helu silnik musiałby mieć hermetyczną obudowę w której umieszczony byłby silnik, alternator i rozrusznik, inaczej gaz pod ciśnieniem znacznie wyższym od atmosferycznego będzie po prostu powoli ulatniał się przez simeringi.

grzegorz567
Posty:1
Rejestracja:08 kwie 2014, 21:50

Re: Silnik Stirlinga

Postautor: grzegorz567 » 08 kwie 2014, 21:56

Mam pewne pytanie do wszystkich. Interesuje mnie silnik typu alfa czy nie dało by się go przerobić, jeśli dobrze zrozumiałem to w tym silniku moc do koła zamachowe przekazywana w znacznej części przez tłok zimny, ponadto silnik ten ma pewną wadę ponieważ część ogrzanego medium roboczego nie trafia do tłoka zimnego ale zostaje w przewodzie łączącym cylindry uniemożliwia to mieszanie medium, a przecież sprawność silnika stirliga zależy od różnicy temperatur, mam pewne rozwiązanie i nie wiem czy poprawi ono sprawność silnika. Gdyby tak obydwa cylindry były chłodzone i połączone dwoma kanałami które byłyby ogrzewane a na głowicach tych cylindrów zamontować zawory. Cykl by wyglądał następująco gdy jeden tłok znajduję się w GMP a drugi w DMP wtedy otwierają się zawory jednego kanału i pierwszy tłok otrzymuje energie z medium ciepłego które napiera na niego wydostając się z kanału i przesuwa się w dół cylindra natomiast drugi tłok przesuwa się w górę cylindra i wypycha medium zimne do tego samego kanału, gdy znowu pierwszy tłok osiąga DMP a drugi GMP otwierają się zawory drugiego kanału i przekazywanie energii następuje tak samo jak przedtem tylko że przez drugi kanał w tym samym czasie w pierwszym kanale wzrasta temperatura i co za tym idzie ciśnienie. Ogólnie według mojej oceny taki silnik powinien mieć lepszą sprawność ale jest jedno tradycyjny układ rozrządu silnika spalinowego ma wadę gdyż zużywa dużo energii która jest pobierana z wału tegoż silnika (szczególnie sprężyny marnują nam bardzo dużo energii) natomiast stirling nie potrzebuje zaworów i to jest jego wielki plus,no ale mam pewien pomysł który zredukuję pobieranie mocy przez układ rozrządu, wyrzucę wszystko zostanie tylko sam wałek ale to jest temat na inną dyskusję. Proszę o komentarze jakby ktoś chciał wiedzieć jak wygląda mój hipotetyczny nowy rozrząd zapraszam do komentowania postaram się wyłożyć co i jak na razie proszę o ocenę tego pomysłu, z góry dziękuje.

SP5GMV
Doświadczony
Posty:174
Rejestracja:27 lis 2006, 00:54
Lokalizacja:Wa-wa, Cz-wa

Re: Silnik Stirlinga

Postautor: SP5GMV » 14 kwie 2014, 16:04

Ale czy wtedy nie jest to taki "pseudo Ericson", nie wiem . muszę się zastanowić.
gmv

marcin78
Posty:1
Rejestracja:26 kwie 2014, 21:38

Re: Silnik Stirlinga

Postautor: marcin78 » 14 maja 2014, 05:08

Pewien chłopak na youtube prowadzi kanał o silnikach stirlinga, całkiem ciekawe ma te projekty. Może z nim warto by się skontaktować?


Wróć do „Inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 11 gości

cron