: 22 wrz 2008, 14:29
Zupełnie się nie zgadzam, normy normami ale nie słyszałem aby kontrole US, ZUS, PiP, sanepid, CBA itp doprowadziło do upadłości firmy typu Lotos, Kompania Węglowa itp natomiast wykończyły lub zmusiły do przejścia do szarej strefy tysiące małych jedno czy kilkuosobowych firm.Takie podwyzszone normy zmusily by takze ZE do "ciezszej" pracy aby dostarczyc prad lepszej jakosci.
Jak pokażesz mi literę prawa to zastanowię się nad emigracją 2mln rodaków to zrobiło, a ja mam tylko trzy dni marszu do granicyPalenie drewna i ogolnie otwartego ognia o ile nie jest to konieczne do przetrwania (np.przygotowanie posilku) jest juz zabronione w wielu krajach.
Popiół z drewna nie jest najlepszy jako nawóz, ale wszystkie składniki mineralne poza azotem wracają z nim do ziemi z której zostały "wyciągnięte" przez drzewa. Dla tego opalanie domów drewnem pochodzącym z planowanej (nie rabunkowej) gospodarki leśnej na terenie możliwie bliskim tym domom jest najbardziej ekologicznym źródłem ciepła nie licząc kolektorów słonecznych.
Co do EV1 to nie jest do końca tak że zlikwidowano fabrykę mimo wielu chętnych itp. Te auta były produkowane (jako prototyp dostępny wyłącznie w leasingu) przez GM który rocznie sprzedaje na świecie ok 7mln aut (800/godzine), tymczasem EV1 wyprodukowano raptem 1100sztuk, dla firmy to nic. Auto kosztowało koło 80tys$ czyli było drogie do tego po 100tys mil trzeba było wymienić akumulatory warte ok 20tys$, samochód na trasie miał zasięg <100mil zużywając przy tym ok 26kWh energii zgromadzonej w akumulatorach, do tego nie posiadały ogrzewania. Wydaje mi się że oprócz presji koncernów paliwowych ważne były też analizy rynku, to auto nie odniosłoby sukcesu bo było za drogie.
Proponuje zrobić kalkulację na polskie warunki 26kWh/150km = 8zł/100km to wcale nie tak tanio, do tego koszt akumulatorów 20tys$/160tys km = 28zł/100km to bardzo drogo, a gdzie amortyzacja auta które jak na warunki USA było w cenie niemalże limuzyny? Alternatywą była budowa mniejszych aut o mniejszych silnikach, także hybrydowych, promocja silników diesla oraz LPG i CNG, do tego ta alternatywa nikogo nie raziła w oczy i nie wywoływała niepotrzebnych spięć. Dla porównania sam posiadam małe auto o rozmiarach podobnych do EV1, na trasie zużywa 5-6l LPG/100km co daje max 13zł/100km i koszty koniecznych (nie awaryjnych, wypadkowych) wymian oleju, filtrów itp 100zł/10tys km = 1zł/100km, szczerze mówiąc nie zamieniłbym się.