jak obliczyć przełożenie na kołach pasowych ?

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 27 lut 2006, 23:56

Stosunkiem średnic się oblicza. Średnica dużego do średnicy małego jest jak 1400 do 50. :)

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 28 lut 2006, 19:32

No właśnie o to mi chodziło. :D

dcio
Doświadczony
Posty: 314
Rejestracja: 16 lis 2005, 00:41

Postautor: dcio » 02 mar 2006, 00:30

Polecam książkę:
Z Orlik, A. Rytkowski "Części Maszyn"


Oprócz czystego stosunku srednic trzeba uwzglednic np. trwalosc pasa (czym dlozszy tym trwalszy), moc i zwiazany z tym kąt opasania oraz przekuj pasa, współczynnik przeciążenia, (ruch rónomierny czy np. obciążenie robocze z durzymi przeciązeniami o charakterze udarowym) itp.
Przyklad obliczen na str 195.


osobiście jednak przy małych i srednich mocach polecalbym zastosowanie sznurka z katem opasania powyzej 360 stopni, co znacznie upraszcza konstrukcje (brak napinacza) praktycznie eliminuje obciazenia osiowe i jest znacznie tansze.

dcio
Doświadczony
Posty: 314
Rejestracja: 16 lis 2005, 00:41

Postautor: dcio » 02 mar 2006, 00:37

A możesz tak bardziej łopatologicznie ? :D Bo ja coś liczę ,że jedno 1,4m a drugie 5cm, dobrze liczę ? :?: :shock:
Przy tak znacznych roznicach bedziesz mial bardzo maly kat opasania malego kola a co za tym idzie bardzo niska moc ktora moze przeniesc przekladnia.
w przekladniach z pasem klinowym przyjmuje sie , ze kat oipasana na malym mkole powinien sie miescic w granicach pomiedzy 70 a 180 stopni.

W Twoim przypadku to jest warunek niemozliwy do spelnienia.

Polecam przekladnie na 'sznurek linke z katem opasamna powyzej 360 stopni lub przekladnie cierna (oś silnika poprzez nasunieta na nia rowkowana tuleje napedza np . kolo rowerowe, motocyklowe itp.) od ktorego odbierasz moc .

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 29 lis 2007, 09:02

Analogicznie jak w przypadku pytania zadanego na początku wątku - należy odpowiednio dobrać średnice.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 29 lis 2007, 10:36

Tak.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 05 wrz 2009, 21:51

Twierdzenie Talesa kolega zna?
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 18 lis 2009, 21:50

Jedną średnicę zakładasz dowolną, z sufitu, o rozsądnych (dających się wykonać) wymiarach, albo bierzesz gotowe koło pasowe.

Potem obliczasz drugą. Jak wyjdzie za duża albo za mała na Twoje oczekiwania, odpowiednio korygujesz pierwszą.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 24 lis 2009, 08:22

Moment obrotowy ani obroty nie zmienią się.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

ksiksiu
Doświadczony
Posty: 128
Rejestracja: 13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja: Leżajsk

Postautor: ksiksiu » 26 lis 2009, 18:41

@jkuba, @Lis
chyba sie lekko nie zrozumieliscie:)
@jkuba Tobie chodzi o to, żeby przeniesc obroty z silnika z oski o (fi=32mm) przez pasek klinowy na szajbe o fi=150mm? jesli tak to obroty sie zmniejsza.

Natomiast jesli na ten silnik nalozysz szajbe to jej obroty beda takie same jak obroty samej oski.

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 27 lis 2009, 11:41

No na to wychodzi, że się nie zrozumieliśmy. :)
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

stratos
Doświadczony
Posty: 508
Rejestracja: 22 lis 2009, 19:00
Lokalizacja: Mława

Postautor: stratos » 31 mar 2010, 07:15

:shock:
Wzory, bużliwa debata, i tak dalej
A po co to wszystko ?

W podstawówce to mnie uczyli że aby obliczyc obwód koła to sie bierze 2 pi i mnoży razy promień siajby jaka jest własnie rozpatrywana

Stosunek obwodów jest też stosunkiem predkości z jaką dane koła bedą sie poruszać
To wszystko

stratos
Doświadczony
Posty: 508
Rejestracja: 22 lis 2009, 19:00
Lokalizacja: Mława

Postautor: stratos » 31 mar 2010, 19:31

Jak nie jak tak

Chyba że bierzesz na cos poprawke typu uslizg paska bądź dokładne obroty silnika

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 31 mar 2010, 20:05

Nie wiem, czy dla wszystkich jest to oczywiste, wystarczy spojrzeć na to:
Czy ktoś może wie jakie zamontować koła pasowe w przekładni żeby z wałka napędzającego 540 obr/min na wałku napędzanym było 1000 obr/min?
Czyli odpowiednio 13,5 cm. do 25 cm?
Tak.
Oczywiście, że nie! Ewentualnie może być odwrotnie, czyli 25 do 13,5.
Przyznam, że nawet do głowy mi nie przyszło precyzowanie czegoś aż tak oczywistego. Nie przyszło mi do głowy, że ktoś może nie wiedzieć, że duże obroty = mała średnica, a nie odwrotnie...

No ale bardzo się cieszę, że przyszedł ktoś tak światły jak seba2000 i nam to doprecyzował. Naprawdę jestem wdzięczny, za skorygowanie tych powypisywanych przeze mnie bzdur.

Zwłaszcza tej o stosunku średnicy dużego do małego koła równej stosunkowi prędkości obrotowych. Bo to przecież "bzdura". :twisted:
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Darek
Doświadczony
Posty: 557
Rejestracja: 27 lut 2006, 18:16
Lokalizacja: Mazury

Postautor: Darek » 01 kwie 2010, 18:34

Kol. Seba2000, gdybyś używał mniej wyrazów typu "bzdura" dostrzegłbyś
zwykłe nieporozumienie. Owszem, wystąpił klasyczny "czeski błąd" i zamiast
2x mniejszej średnicy zaproponowano 2x większą. Czy nie byłoby prościej i
kulturalniej zwrócić na to uwagę? Czy naprawdę sądzisz, że ktokolwiek z
tego forum zechce zwiększyć obroty przenosząc napęd z mniejszego koła na
większe? Jeżeli tak, to chyba masz onetowe podejście do każdego
komentującego w necie, errare humanum est - pamiętaj o tym. Może wtedy po
prostu podałbyś wzór i przykładowe wykorzystanie, więcej wiedzy przy
mniejszej dawce niepotrzebnych emocji.


Wróć do „Inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron