gaz drzewny w silniku diesla

ksiksiu
Doświadczony
Posty: 128
Rejestracja: 13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja: Leżajsk

gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: ksiksiu » 08 lis 2011, 11:09

Witam serdecznie.

Od dłuższego czasu kompletuje części do budowy generatora. Koło wakacji planuje pospawanie tego wszystkiego w kupe. Jako, że projekt samej zgazowywarki już mam dosyć dobrze przemyślany, przyszła pora na silnik.
Na początku myślałem o silniku benzynowym. Jednak ostatnimi czasy bardziej "chodzi" za mną diesel. Czemu? Łatwiej jest dostać samochód jaki zamierzam kupić w wersji z silnikiem diesla niż odpowiednikiem na benzyne.

Koncepcja ogólna: samochód Ford transit, silnik 2 litry.
Wiadomo, że diesla można zasilić na dwa sposoby. Ja jednak wybrałbym ten mniej inwazyjny. Polegałby on na doprowadzeniu już oczyszczonego i schłodzonego gazu za filtr powietrza, tam zostałby on wymieszany z powietrzem i dostarczony do silnika. Powstałaby instalacja dwupaliwowa. Silnik nie pracowałby jedynie na gazie drzewnym ale i na oleju napedowym. Wiadomo mniej oleju - tańsza jazda.

A teraz pytania, które nurtują mnie od dłuższego czasu.
- paliwo do diesla charakteryzuje liczba cetanowa. Czy gaz drzewny można w jakiś sposób porównać z tą skalą?
- nie znam budowy silnika w tym transicie. Ale podejrzewam, że któryś z Panów mógłby mi wyjaśnić w jaki sposób w silnikach wysokoprężnych następuje sterowanie obrotami. Na mój mały rozumek działa to tak, że kierowca wciskając pedał gazu steruje pompą paliwową, która w tym momencie dostarcza więcej paliwa do silnika. Dobrze myślę?

pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: Lis » 08 lis 2011, 20:31

Liczba cetanowa gazu drzewnego jest niska (ale nie przypomnę sobie wartości), dlatego nie da się zasilać silnika wysokoprężnego tym paliwem bez dodatkowego czynnika zapłonowego (iskry lub dawki pilotującej oleju napędowego).

Regulacja obrotów w silnikach wysokoprężnych jest jakościowa, tj. reguluje się skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Innymi słowy -- zmienia się ilość paliwa wtryśniętego do komory spalania. W zależności od konkretnego rozwiązania może to być zmienny skok elementu roboczego w pompie wtryskowej albo np. zmienna długość otwarcia wtryskiwacza (w silnikach z common rail).
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

ksiksiu
Doświadczony
Posty: 128
Rejestracja: 13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja: Leżajsk

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: ksiksiu » 08 lis 2011, 20:55

Dzięki za odpowiedź.

Pierwsze pytanie rozwiałeś w zupełności. Poprostu liczba cetanowa określa czy dane paliwo nadaje się do zasilania silnika diesla. Od razu lepiej, rozumiejąc to.

Natomiast jeśli chodzi o drugie. Powiem dokładnie o co mi chodzi.

Zakładamy, że zrobiłem generator, oczyszczony gaz dostarczam do silnika. w miejsce gdzie jest filtr powietrza wstawiam taki mikser z 2 zaworów. Jednym ustawiam ilosc gazu, drugim powietrze. Chcę zwiększyć obroty silnika, w tym momencie dławie ilość dostarczanego powietrza a zwiększam ilość dostarczanego gazu. Silnik powinien nabrać obrotów prawda?
Jednak nie wiem co się dzieje z ilością podawanego oleju napędowego. Czy przy zwiększaniu obrotów pompa automatycznie nie zaczyna dostarczać większej ilości paliwa? Czy pompą steruje tylko i wyłącznie kierowca? Jeśli pompa nie byłaby zależna od obrotów, ilość zużywanego oleju byłaby na podobnym poziomie, jeśli natomiast nie, to czy przy wyższych obrotach ilość oszczędzanego oleju nie byłaby taka duża. (kolega Lis pisał o oszczędności rzędu 80% z tego co kojarzę)

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: Lis » 08 lis 2011, 21:38

Zamiast filtra powietrza wstawiasz mieszacz, który składa się z dwóch lub trzech zaworów.

Jeśli dwa, to jednym regulujesz ilość mieszanki, a drugim ilość powietrza. Jeśli trzy, to regulujesz ilość mieszanki, gazu i powietrza. I wtedy zwiększasz obroty zwiększając ilość dostarczanej mieszanki, czyli otwierając przepustnicę zamykającą mieszankę gazu z powietrzem.

Ilością oleju napędowego wtryskiwanego do silnika steruje tylko kierowca (ewentualnie elektronika, jeśli np. jest mądrzejsza od kierowcy i uzna, że silnik powinien chodzić w jakimś trybie awaryjnym i nie przekraczać 90 km/h). Jeśli obroty się zwiększą z innego powodu (np. gdy silnik będzie palić olej silnikowy, co mnie się kiedyś przydarzyło), dawka paliwa pozostanie bez zmian.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

ksiksiu
Doświadczony
Posty: 128
Rejestracja: 13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja: Leżajsk

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: ksiksiu » 10 lis 2011, 23:37

Kolejne pytanie: Czy ilość powietrza dostarczanego do cylindra diesla zalezy od obrotów silnika? Czy np w momencie gdy silnik kręci się szybciej, w raz ze zwiększeniem się ilości paliwa dostrarczanego do silnika zwiększa się też ilość powietrza w cylindrze? Cylinder jest "bardziej napełniony?"

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: Lis » 11 lis 2011, 18:11

Nie, ilość powietrza w silniku diesla jest stała, bo nie ma przepustnicy zmniejszającej napełnianie cylindra.

Oczywiście nie biorę pod uwagę silników turbodoładowanych, w których wydajność sprężarki zmienia się wraz ze zmianą prędkości obrotowej silnika (i ilości spalin przepływających przez turbinę).
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

ksiksiu
Doświadczony
Posty: 128
Rejestracja: 13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja: Leżajsk

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: ksiksiu » 12 lis 2011, 12:40

Lisie piszesz tak:
Zamiast filtra powietrza wstawiasz mieszacz, który składa się z dwóch lub trzech zaworów.

Jeśli dwa, to jednym regulujesz ilość mieszanki, a drugim ilość powietrza. Jeśli trzy, to regulujesz ilość mieszanki, gazu i powietrza. I wtedy zwiększasz obroty zwiększając ilość dostarczanej mieszanki, czyli otwierając przepustnicę zamykającą mieszankę gazu z powietrzem.
Piszesz tu o koncepcji mieszaczy dwu i trzy zaworowych. Mam takie przemyślenia:
Mieszacz w wersji 2 zaworowej:
2 zawory: jeden od mieszanki (czyli działający jak przepustnica w gaźniku, stąd teraz będe mówił na niego przepustnica)
drugi od ilości powietrza. W takim wypadku mniemam, że ilość gazu drzewnego zostaje cały czas w takiej samej ilości, żaden zawór jej nie dławi. Gaz drzewny wpada do trójnika, do drugiego doprowadzenia wchodzi powietrze regulowane zaworem. W trójniku powietrze z gazem się miesza wychodzi drugą stroną i przelatując przez przepustnicę wpada do silnika. Dobrze to zrozumiałem?

Jeśli tak to obroty regulujemy przepustnicą. zawór do powietrza ustawiamy raz, tak aby była odpowiednia proporcja powietrza do gazu.

Przemyślenia: chcemy zmniejszyć obroty silnika, przymykamy przepustnicę, do silnika wpada mniej mieszaniny gazu i powietrza, silnik zwalnia. Nurtuje mnie pytanie co się dzieje w momencie gdy cylindry nie są napełnione odpowiednia ilością powietrza (w naszym wypadku gazu i powietrza)? Dlatego pytałem o to czy napełnienie cylindrów się zmienia. Czy np w momencie gdy cylinder nie jest napełniony wystarczająco (a tak będzie gdy przymkniemy przepustnicę) nie zaczyna on pracować inaczej niż powinien. (w skrajnym wypadku gaśnie, bo gazu jest mało, podczas sprężania nie wytwarza się odpowiednia temperatura aby zapalić wtryskiwaną dawkę pilotującą gazu)

Mieszacz w wersji 3 zaworowej:
Tutaj sprawa wygląda tak: trójnik, na każdym wyjściu zawór. Do wejściowych doprowadzamy gaz i powietrze. Wyjściowy (przepustnica) prowadzi do silnika.
Tutaj tak jak w pierwszym przypadku. Ustawiamy skład mieszanki mając do dyspozycji 2 zawory. Więc mamy lepszy zakres możliwości dobrania składu (Dlatego ten mieszacz wydaje mi się bardziej odpowiedni)

Przemyślenia: Tak samo jak w pierwszym punkcie. Co się dzieje przy nienapełnionych cylindrach.

Moja koncepcja:

Na koniec mój pomysł. Mieszacz robimy z 2 zaworów, ich "klamki" (zawory kulowe) łączymy w taki sposób ze sobą, że w momencie zamknięcia jednego zaworu, otwiera się drugi. Im bardziej zamykam jeden, tym bardziej otwiera się drugi. Do jednego zaworu dostarczam powietrze do drugiego gaz. W ten sposób zmiany obrotów polegają na ustawieniu proporcji gazu do powietrza. Nie ma w tym przypadku problemu (zakładam, że napełnienie cylindra do pełna ma jakieś skutki uboczne) z niepełnym napełnieniem cylindrów, ponieważ ilość dostarczanego gazu pozostaje ciągle na takim samym poziomie, zmienia się tylko skład.

Uff rozpisałem się. Będę wdzięczny za rozwianie moich wątpliwości.
Przepraszam za mój mało-techniczny język. I za moje pytania. Nie miałem nigdy styczności jako takiej z silnikami diesla.
pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: gaz drzewny w silniku diesla

Postautor: Lis » 12 lis 2011, 15:26

Nie mam wiedzy na temat tego, jak zachowałby się silnik diesla przy regulowaniu obrotów dławieniem ilości mieszanki (regulacja ilościowa), jak w silnikach benzynowych. Zdaje mi się, że to, o czym napisałeś, czyli zatrzymanie silnika (bo nie ma dostatecznego ciśnienia i temperatury do zainicjowania zapłonu dawki wtryśniętego paliwa) mogłoby mieć miejsce.

W przypadku regulacji jakościowej, czyli regulacji składu mieszanki, nie będzie problemu z zapłonem. Z drugiej strony zapłon gazu drzewnego nastąpi tylko w określonych proporcjach mieszanki, w zakresie palności.

Trzeba byłoby to przetestować, albo poszukam w literaturze.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:


Wróć do „Pytania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron