masa powietrza zassana przez silnik

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty:1758
Rejestracja:24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja:Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 23 paź 2008, 14:51

Bierzesz:
* prędkość obrotową,
* ilość suwów w cyklu pracy,
* pojemność skokową cylindra,
* współczynnik napełnienia.

Mnożysz albo dzielisz w odpowiednich jednostkach i wychodzi Ci objętość wciągniętego powietrza.

Pytanie tylko, skąd ten współczynnik napełnienia wziąć...
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

ksiksiu
Doświadczony
Posty:128
Rejestracja:13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja:Leżajsk

Postautor: ksiksiu » 26 paź 2008, 19:53

ooooo albo podloncz wielko balon o objetosci kilkiu m3 i zobacz w jakim czasie wysssie z niego powietrze
jeszcze zależy jakie ciśnienie będzie mieć ten gaz.
mozna spróbować obliczyc tak. Majac pojemność skokową silnika, wiesz ile mieszanki paliwowo powietrznej mieści się pod tłokiem. przyjmijmy że rozpylonego paliwa w tej mieszance jest jakaś 1/3. Reszta to powietrze.

Wiem, sposób mało dokładny:<

stolec
Doświadczony
Posty:546
Rejestracja:02 maja 2008, 21:24
Lokalizacja:Rzeszów

Postautor: stolec » 27 paź 2008, 15:07

przyjmijmy że rozpylonego paliwa w tej mieszance jest jakaś 1/3
stosunek stehiometryczny paliwo powietrze to ok 1:15 masowo, zakładając gestość powietrza 1,29 a paliwa 800, daje 1:9300 objętościowo zakładając że paliwo jest rozpylone nie odparowane.

ksiksiu
Doświadczony
Posty:128
Rejestracja:13 kwie 2006, 08:35
Lokalizacja:Leżajsk

Postautor: ksiksiu » 27 paź 2008, 16:37

to przepraszam za bład.

stolec
Doświadczony
Posty:546
Rejestracja:02 maja 2008, 21:24
Lokalizacja:Rzeszów

Postautor: stolec » 27 paź 2008, 19:40

ja bym albo poszukał jakiś danych dot zapotrzebowania silnika na powietrze w zależności od obrotów i stopnia otwarcia przepustnicy (może są dostępne), albo policzył. Przy poj 1,6 na 1 obrót jest zasysane 0,8l powietrza (silnik czterosuwowy), więc zależność od obrotów jest prosta. Problem jest ze współczynnikiem napełnienia, dzięki przepustnicy w kolektorze ssącym występuje podciśnienie, im mniej naciśnięty gaz tym większe, teoretycznie gdy gaz jest wciśnięty do dechy cisnienie za zarazem gęstośś powietrza zasysanego powinna być zbliżona (nieznacznie niższa) do atmosferycznej, czyli ok 1,29 kg/m3, więc przy gazie do oporu można to oszacować.

Podejrzewam że w tym aucie jest cos takiego jak podciśnieniowy przyspieszacz zapłonu, tkzw "ufo" przy aparacie zapłonowym do którego idzie wężyk od kolektora dolotowego, jeśli tak najlepiej zdjąć ten wężyk (silnik straci niewiele może 10% dynamiki, się z tym spokojnie jechać) dosztukować do niego jeszcze z 1m wężyka żeby sięgnął kabiny i założyć na koniec manometr dokładnie wskażnik podciśnienia 1bar->0bar, próżniomierz itp. Przejechać się i odpisać ciśnienie i obroty przy interesujących nas prędkościach, np spokojna jazda 90km/h, gaz do oporu itp. Współczynnik wypełnienia jest mniej więcej równy ciśnieniu w bar, dla dokładnych proponuje policzyć zalezność adiabatyczną gestość(ciśnienie), ale szkoda zachodu, dla powiedzmy 0,6bar, mnozymy prze 0,6 i starczy.

Awatar użytkownika
DJ_KS
Doświadczony
Posty:159
Rejestracja:21 lis 2007, 12:57
Lokalizacja:Bory Tucholskie

Postautor: DJ_KS » 27 gru 2008, 21:06

1013 hPa * 1.1 = 1114,3 hPa
Pomóżmy sobie i Światu, a najbardziej naszym kieszeniom... ;p


Wróć do „Pozostałe zagadnienia motoryzacyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 4 gości