Prosty kolektor słoneczny

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 16 paź 2009, 22:08

Myślałem Lisie, że gorzej przyjmniesz moje uwagi na temat Twojego kolektora, ale jest w pprządku.
Nie no, ja konstruktywną krytykę cenię i nie obrażam się za nią. :)
Zrobienie rowka w blasze aluminiowej do osadzenia w nim rurek to nie taka prosta sprawa. Kupując blachę postaraj się poszukać taką miększą. Aluminium potrafi być w ogromnie różnaj twardości. Poczytaj coś o PA6 i PA0.. Radzę robić radiator z osobnego paska dla każdej rurki. Właściwie inaczej to nie ma szans.
Na pewno każda rurka będzie miała osobny pasek, a najpewniej kilka krótszych pasków, dla ułatwienia wykonywania rowków.
Po drugiej stronie rurki może zamontuję drugą blachę, tym razem grubszą, żeby właśnie zadbać o dobry transport ciepła.
Rurkę i rowek pocynuj a potem zlutuj cyną dla dekarze, jest tańsza. Kłopotliwe i troche kosztowne ale w miare porządne. Nie jest zbyt rozpowszechniona wiedza o lutowaniu aluminium ale się da to zrobić i nie takie trudne.
Tego połączenia w ogóle nie planowałem lutować, tylko zrobić na wcisk, ewentualnie wpuszczając w rowek nieco jakiegoś silikonu.
40-50% sprawności to chyba uzyskasz.
Na więcej nie liczę. Ani na zimową pracę. :)
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 17 paź 2009, 19:05

Dokładnie taka ma być ta rola. :) Ma być lepszy, niż powietrze.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:

Darek
Doświadczony
Posty: 557
Rejestracja: 27 lut 2006, 18:16
Lokalizacja: Mazury

Postautor: Darek » 18 paź 2009, 14:38

Mam pytanie odnośnie eksploatacji. Czy kolektor chodził kiedyś bez odbioru
ciepła? Bo skoro do budowy został użyty styropian i papa, to temperatura na
nim nie może za bardzo wzrosnąć. Z moich doświadczeń z suszarką do owoców
wykonaną ze styropianu wynika, że wystarczy zatrzymać przepływ powietrza,
aby ten zaczął się topić. Po kilku latach niezbyt intensywnej eksploatacji
(z natury rzeczy, bo owoce do suszenia zaczynają się pod koniec sierpnia)
izolacja jest bardzo mocno osłabiona. Grzejniki płytowe mają dużą pojemność
cieplną, co może być pewnego rodzju zabezpieczeniem. Ja jednak zrobię
izolację z wełny mineralnej, zwłascza, że kolektor ma mieć minimalną
pojemność cieplną.

Co do grubości izolacji, to wszystko zależy od przyjętych założeń. Jeżeli
kolektor jest przykryty pojedyńczą szybą, to gro energi ucieknie przez nią.
W takim wypadku gruba izolacja spodu nie ma sensu. Gdyby jednak nakryć go
szybą zespoloną, to styropian o grubości 5 cm pod spodem da podobna
ucieczkę cieplą. Jeżeli będzie cieńszy, to spód przepuści tak dużo ciepła,
że użycie drogiej szyby stanie się ekonomicznie nieuzasadnione. Po prostu
straty energii nie wydłużą sezonu na tyle, aby zwróciło się stosowanie
drogich materiałów. Z kolei dodatkowe 5 cm styropianu będzie na tyle
znikomym kosztem w porównaiu z szybą zespoloną, aby z tego zrezygnować.

Darek
Doświadczony
Posty: 557
Rejestracja: 27 lut 2006, 18:16
Lokalizacja: Mazury

Postautor: Darek » 22 paź 2009, 18:56

Zapomniałem zapytac, kiedy chodził bez odbioru ciepła. Bo jeżeli w szczycie
wychwytu promieniowania to jest szansa, że styropian wytrzyma. Ale i tak
dłuższe wystawienie na temperaturę bliską 100 stopni nie będzie dla niego
zdrowe. Co do izolacji to sam się zastanawiam co zastosować. Wełny tez się
obawiam ze względu na wilgoć. Jeżeli ją zastosuję, to reczej hydrofobizowaną.
W sumie bardzo dobrym materiałem mogłyby być płyty z poliuretanu oklejone
aluminium. Mają znacznie wyższa odporność cieplną niż styropian i prawie 2x
wyższy opór cieplny niż popularne materiały izolacyjne. Wady są dwie -
piekielnie wysoka cena i trudności z zakupem. W Olsztynie można je kupić
wyłącznie na zamówienie i jak się nie uda "podczepić" pod innego klienta to
należy wziąść ok. 100m2 :(

Pojedyńcza szyba ma tragiczny opór cieplny. Mam tylko dane nt. oporu szkła
piankowego, szyba 3mm z tego materiału miałaby ok. 0.05 m2*K/W. Jeżeli
nawet założyć wybitnie niskotemperaturową pracę kolektora i wysoką
temperaturę na zewnątrz, to i tak wyjdzie ok. 20 K róznicy temperatur.
Oznacza to, że straty mocy przez szybę wyniosłyby ok. 400 W/m2. Jeżeli
kolektor ma 4 m2 i pracuje 8 h dziennie to straty ciepła wyniosą 12.8 kWh/dobę.
Szyba zespolona ma opór cieplny w okolicy 1 m2*K/W, czyli straty ciepła na
niej będą 20x maniejsze. Żeby zrównać się z szybą pojedyńczą musiałaby 20x
tłumić promieniowanie słoneczne. Jeżeli założyć taką samą różnicę
temperatur między tylną częścią kolektora a otoczeniem, to 5 cm styropianu
przepuści 0.64 kWh/dobę, a 10 cm 0.32 kWh na dobę. W poróweniu z ucieczką
ciepła przez pojedyńczą szybę taka różnica jest niezauważalna.

Darek
Doświadczony
Posty: 557
Rejestracja: 27 lut 2006, 18:16
Lokalizacja: Mazury

Postautor: Darek » 27 paź 2009, 18:55

Wbrew pozorom wcale nie trzeba wchodzić w koszta, aby zrobić dobry
kolektor. To, że podaję jako przykład drogie pianki poliuretanowe czy szyby
zespolone nie wyczerpuje tematu :) Zamiast tego można po prostu dokleić
drugą szybę do już posiadanej. Podobnie jako odporną na ciepło izolację na spód
można użyć płyty pilśniowe, filc etc. W czasie równonocy jesiennej i wiosennej
Słońce dostarcza takiej samej ilości energii. Jedyną różnicą wpływającą na
pracę kolektora we wrześniu i w marcu jest temperatura zewnętrzna, dużo
niższa wiosną. Jeżeli więc nie nagrzewa się w słoneczny dzień 21 marca, ale
dobrze pracuje 21 września dla mnie sprawa jest oczywista - ma zbyt duże
straty ciepła. W takim wypadku dodawanie kolejnych kolektorów nic nie da,
bo temperatura równowagi nie wzrośnie. Dodatkowa powierzchnia może co
najwyżej dodać energię, sezonu nie przedłuży. No, może o marne grosze, gdy
w okresach przejściowych odbiera się z niego energię, ale w zbyt małych
ilościach. Gdy z powodu zbyt niskiej temperatury energii nie da się odebrać
powiększanie kolektora absolutnie nic nie da.

Zyong, widzę że chodząc wyłącznie po sklepach budowlanych zrobiłem błąd :) W
sumie faktem jest, że robiąc samodzielnie różne rzeczy warto poszukać w
naprawdę dziwnych miejscach. Pamiętam jak w czasach ustawowego niedobrobytu
naprawiałem wiele rzeczy używając jako części zamiennych elementów z
kroplówek :) Ale wracając do płyt z pianki - współczynnika przewodzenia
ciepła czy oporu cieplnego pewnie na nich nie ma. Ale jaka była
orientacyjna cena 1 m2 i jaka jest warstwa zewnętrzna? Bo w płytach
budowlanych obok aluminium stosuje się także włokna z żywicą.

Awatar użytkownika
Lis
Site Admin
Posty: 1758
Rejestracja: 24 gru 2003, 23:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: Lis » 21 cze 2011, 18:24

I zarejestrowałeś się tu tylko po to, by nam o tym powiedzieć?

I sądzisz, że naiwnie uwierzymy, że to nie jest reklama?
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival) :!:


Wróć do „Ogrzewanie i klimatyzacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron